Restauratie Seeburg V200
Niet om mezelf op de borst te slaan.
Als je 44 Seeburgs hebt gedaan die tot een goed eind zijn gekomen mag je verwachten dat nummer 45 ook lukt.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
de box ben benieuwt wat het word
denk dat het wel totaal goed komt
het is niet jou eersten klus
huub
Het niet in de PLAY-stand van het mechaniek blijven staan is een bekend probleem. Als je de motor met de hand bedient werkt het prima, maar met de motor werkt het niet (goed).
Dat ontkoppelen wordt verzorgd door een hevel met een rolletje dat gedeeltelijk in het commando wiel moet zakken. Doordat dit te traag gebeurt komt het mechaniek weer in de TRIP-cyclus terecht.
Peter,
In dit geval werkte het handbediend ook niet.
Na verwijderen van de koppeling inrichting en ontvetten daarvan en tevens het ontvetten van overige draaiende delen met koud ontvetter en opnieuw smeren loopt het weer gesmeerd.
Verder ga ik hem zodra er een mooie dag is van de motor stop switch en trip spoel ontdoen en buiten met de compressor en sproeibeker onder druk diep reinigen.
Doe ik altijd en het komt er dan weer als nieuw onderuit.
Mvg.
Bert
In feite moet je het hele mechaniek demonteren en daarna alles grondig reinigen en dan de zaak weer in elkaar zetten. Het ziet nu bruin van de nicotine. Dat heeft zich gemengd met het oude vet waardoor alles vast gaat zitten.
Als je dat doet, wordt het mechaniek weer als nieuw. Alles loopt dan meteen een stuk soepeler.
Je bent dan wel een tijdje bezig, maar het loont de moeite.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Was nog een hele toer om dat goed te krijgen omdat hij niet in play positie wilde blijven.
Afstelling reinigen en opnieuw smeren doet wonderen.
De motor wordt direct uit het net gevoed.
Voor het testen had ik er een verhuistrafo op aangesloten, de gele en witte draad op de stekker.
Deze zijn los gesoldeerd en op de stekker heb ik twee oranje draden gesoldeerd.
Deze gaan straks naar de 50Hz aansluiting van de frequentie omvormer en de 60Hz kant gaat dan naar de gele en witte draad richting motor.
Voor het juiste toerental kun je ook het tandwielset vervangen echter mijn ervaring is dat die lang nodig hebben om in te lopen zodat ze geruisloos zijn.
De motor is in het verleden ooit vervangen wat niet de schoonheid prijs verdiend, dat gaan we natuurlijk nog verbeteren.
Mvg.
Bert
Ja we zijn er nog wel even mee bezig, het is geen aangenomen werk dus we hebben de tijd.
15 december ga ik gewoon naar de beurs.
Dag François,
Het originele chroom is nog heel netjes hoewel de foto met flits genomen anders doet vermoeden.
Zo zie ik het graag, vaak is dat anders bij een machine uit 1955.
Mijn maat waar de jukebox van is wil het ook zo laten.
Bert soms Boeren groom er op smeren
alu verf ?
Dag Huub,
Dat is uit den boze en gaat zeker niet gebeuren dat lijkt nergens op.
Hooguit dat de gril (scherm voor de luidsprekers ) nieuw chroom krijgt of gespoten wordt mocht deze er niet netjes uit komen.
Deze heeft wat lichte vlieg roest plekjes, vaak komt dat er na behandeling met een messing borstel weer super mooi uit.
Hieronder een voorbeeld waarbij dat ook het geval was.
Edit.
Foto genomen zonder flits bij lamplicht.
Mvg.
Bert