Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Restauratie Seeburg V200

Meer
11 dec 2019 18:29 #80951 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Restauratie Seeburg V200
Links en rechts naast het platenrek zit een kunststof kap met groen verlicht 200 logo.
Links zijn die bijna altijd verschoten rechts niet omdat het mechaniek daar in uit stand voor staat.
Na velen uurtjes schuren van 400 naar 1200 korrel en poetsen mag de linkse ook weer gezien worden.:lol:

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 dec 2019 00:50 #80872 door Bert Kn
OK Peter bedankt voor de uitleg ook ik heb weer wat geleerd .:thumbsup:
Van Nimko had ik wel begrepen dat dit een goede is en ook geschikt voor 78T jukeboxen.
Ik was er wel wat huiverig voor zo'n ding weer te gebruiken omdat het in het verleden die ene keer dat ik zo'n gebruikte mis ging.
Deze klapte er bij omschakelen van richting uit.
Bij die hadden ze ook de opschriften eraf geschuurd.
Sindsdien heb ik ze niet meer gebruikt maar omdat Nimko me ervan overtuigde dat het niet mis zou gaan wat gebleken is toch besloten hiervoor te kiezen.

Mvg.
Bert

Meer
08 dec 2019 00:10 #80870 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Restauratie Seeburg V200
Bert, dat van die centrifugaal schakelaar klopt niet. De motor van een Seeburg heeft die niet. De motor is voorzien van een hulpwikkeling die via een condensator gevoed wordt. Omdat in de Scan-stand meer kracht nodig is wordt er een tweede condensator bijgeschakeld. Het contact daarvoor is het één na bovenste contact voor op het mechaniek.
Deze motoren kunnen twee kanten op draaien, omschakeling gebeurt door of de hulpwikkeling of de hoofdwikkeling om te polen.

Ik denk dat de Hertz omvormer van Haltronics ook wel geschikt is voor Seeburg motoren. Het principe van beide omvormers is hetzelfde: Er wordt een 60 Hz. blokvorm opgewekt en daarmee wordt een complementaire eindtrap in brugmodus aangestuurd. De motorspanning is dus een blokvormige spanning.

Ook bij de hertz omvormer die OJC levert, zijn de typenummers van het i.c. en de transistors afgeschuurd.

OJC levert twee Hertz omvormers: Een lichte en een zware. Ze zijn in feite identiek, maar bij de zware wordt de motor gestart op 50 Hz (rechtstreeks op de ingang) en een seconde later op 50 Hz. overgeschakeld.

De motoren van de oude 78-tpm. jukeboxen werken wel met een centrifugaal contact, deze kunnen maar één kant op draaien en hebben twee aansluitdraden.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
07 dec 2019 23:32 #80866 door Bert Kn

Och arme. Ze hebben de bovenkant van het PICcie afgeschuurd. Hashtag kansloos.

Ja Tjerk.
Zou verboden moeten worden. :lol:

Mvg.
Bert

Meer
07 dec 2019 22:27 - 07 dec 2019 22:34 #80863 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Restauratie Seeburg V200
Och arme. Ze hebben de bovenkant van het PICcie afgeschuurd. Hashtag kansloos.

Edit: DIY versie

Tjerk

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 07 dec 2019 22:34 door PE9ZZ.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
07 dec 2019 22:06 #80861 door Bert Kn
Dag Henk,
Bekend adres voor mij.
Voor seeburg heb je DEZE met centrifugaal schakelaar (hulpwikkeling) nodig.
Deze hulp wikkeling wordt in scan positie bij geschakeld.
Het exemplaar wat gebruikt wordt is aanbevolen en geleverd door de ORIGINALJUKEBOXCOMPAGNY waar we de jukebox hebben gekocht.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena