Reparatie en Restauratie tip's
Philips GM5655
17 nov 2016 16:48 #63503
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips GM5655
Maurice,
Ook ben ik wel enkele keren een ECC83 tegen gekomen met een rood stipje aan de boven kant.
Deze Philips buisjes zijn wat langer dan de andere ECC83 van Philips.
Ik ga er van uit dat dat rode een betekenis heeft. Een kwaliteit aan duiding?
En ik denk die betekenis ook bij deze C's met rode kant heeft.
Blijft natuurlijk zo lang Philips daar geen uitsluitsel over geeft een???
Cees.
Ook ben ik wel enkele keren een ECC83 tegen gekomen met een rood stipje aan de boven kant.
Deze Philips buisjes zijn wat langer dan de andere ECC83 van Philips.
Ik ga er van uit dat dat rode een betekenis heeft. Een kwaliteit aan duiding?
En ik denk die betekenis ook bij deze C's met rode kant heeft.
Blijft natuurlijk zo lang Philips daar geen uitsluitsel over geeft een???
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 nov 2016 16:00 #63499
door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Philips GM5655
Tjerk,
Ha ja eigenlijk wel he, mooie link trouwens!
Ik ga dat ook eens proberen
Ben wel benieuwd wat de meetresultaten zijn van verschillende C's.
Ok die gele c'tjes heb ik ook wel gekocht op de beurs, prima kwaliteit hoor. Hij heeft ze zelfs tot 10 uf meen ik, leuk voor vervangen van koppel c's in cd spelers e.d.
Bastiaan
Ha ja eigenlijk wel he, mooie link trouwens!
Ik ga dat ook eens proberen
Ben wel benieuwd wat de meetresultaten zijn van verschillende C's.
Ok die gele c'tjes heb ik ook wel gekocht op de beurs, prima kwaliteit hoor. Hij heeft ze zelfs tot 10 uf meen ik, leuk voor vervangen van koppel c's in cd spelers e.d.
Bastiaan
17 nov 2016 15:07 #63498
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips GM5655
Ik heb me werkelijk kostelijk vermaakt vanmiddag. Ik heb de D-E kromme test jig van
deze meneer
gemaakt en er een paar C'tjes ingehangen. Ik heb nog nooit zoveel kaaaaaaaarsrechte lijnen gezien! Geen kronkeltje, geen buiginkje, helemaal niets! Behalve dan met keramieke C's maar die gebruik je natuurlijk sowieso nooit voor audiotoepassingen. Er is nog een systematische fout in deze meting. Ik pomp er nogal wat vermogen in met m'n Sony TA1010 (15 V(RMS)) en daardoor loopt er een forse stroom door de capaciteit. In een audiocircuit is de impendantie veel hoger en is de stroom (en dus ook de vervorming) navenant lager.
Uitdaging: kratje Trappistes Rochefort 10 voor degene die het verschil hoort tussen een Joepie China ontkoppel C (uit mijn bakje) en een MKT C van Vishay (ook uit mijn bakje) in een simpele NE5532 voorversterker aangesloten op een eindversterker naar keus. Met tien verschillende soorten muziek, ook naar keus. Ze moeten wel alle tien goed zijn gehoord. De test is dezelfde (semi-blinde A/B test) als voor m'n glasbak versus zandbak demo.
@Bastiaan: ik vervang ze door gele axiale MKT C'tjes. Bijvoorbeeld van Vishay of de C's die bij Quakkelstein te bekomen zijn op de radiobeurs.
@Admin Henk: eigenlijk moet deze thread worden afgesplitst qua offtopic maar da's natuurlijk nogal een klus...
Uitdaging: kratje Trappistes Rochefort 10 voor degene die het verschil hoort tussen een Joepie China ontkoppel C (uit mijn bakje) en een MKT C van Vishay (ook uit mijn bakje) in een simpele NE5532 voorversterker aangesloten op een eindversterker naar keus. Met tien verschillende soorten muziek, ook naar keus. Ze moeten wel alle tien goed zijn gehoord. De test is dezelfde (semi-blinde A/B test) als voor m'n glasbak versus zandbak demo.
@Bastiaan: ik vervang ze door gele axiale MKT C'tjes. Bijvoorbeeld van Vishay of de C's die bij Quakkelstein te bekomen zijn op de radiobeurs.
@Admin Henk: eigenlijk moet deze thread worden afgesplitst qua offtopic maar da's natuurlijk nogal een klus...
Tjerk, 9ZZ
17 nov 2016 13:25 #63497
door bvdkruijt
Tjerk,
Haha ja zo zie je maar weer, het word op een gegeven moment zelfs een soort van filosofie!
Papier in olie condensatoren, audiofielen en hun persoonlijke ervaringen
Deze mensen worden er helemaal wild van en betalen ook rustig enkele tientallen tot honderden euro's per condensator!!!
Off topic maar wel heel grappig:
Ik las eens een stukje over een (audiofiele) versterker bouwer die op een avond bij het luisteren van een goed stuk muziek en een goed glas wijn verschillende onderdelen bij elkaar had gelegd op zijn woonkamer tafel. Bij het luisteren van deze goede muziek wisten de onderdelen op een gegeven moment dat zij een versterker gingen worden.............................En toen ik dat had gelezen, ik heb er echt weken om gelachen!
Het verhaal ging nog wel even door en ik herinner me ook niet alles meer maar ach, het gaat er om dat de man er plezier in had, in mijn ogen werd het bijna een religie waar een filosoof zelfs geen grip meer op kon krijgen.
Maar goed, die russische PIO's zijn absoluut een goede keuze in oude Philips apparatuur maar is wel een hele dure keuze en in mijn ogen niet noodzakelijk gezien de alternatieven.
Dit is voor iedereen een persoonlijke afweging en ik ben benieuwd wat anderen voor keuze hebben gemaakt in hun apparatuur, waar vervangen jullie de "teerknollen" voor?
Bastiaan
Haha ja zo zie je maar weer, het word op een gegeven moment zelfs een soort van filosofie!
Papier in olie condensatoren, audiofielen en hun persoonlijke ervaringen
Deze mensen worden er helemaal wild van en betalen ook rustig enkele tientallen tot honderden euro's per condensator!!!
Off topic maar wel heel grappig:
Ik las eens een stukje over een (audiofiele) versterker bouwer die op een avond bij het luisteren van een goed stuk muziek en een goed glas wijn verschillende onderdelen bij elkaar had gelegd op zijn woonkamer tafel. Bij het luisteren van deze goede muziek wisten de onderdelen op een gegeven moment dat zij een versterker gingen worden.............................En toen ik dat had gelezen, ik heb er echt weken om gelachen!
Het verhaal ging nog wel even door en ik herinner me ook niet alles meer maar ach, het gaat er om dat de man er plezier in had, in mijn ogen werd het bijna een religie waar een filosoof zelfs geen grip meer op kon krijgen.
Maar goed, die russische PIO's zijn absoluut een goede keuze in oude Philips apparatuur maar is wel een hele dure keuze en in mijn ogen niet noodzakelijk gezien de alternatieven.
Dit is voor iedereen een persoonlijke afweging en ik ben benieuwd wat anderen voor keuze hebben gemaakt in hun apparatuur, waar vervangen jullie de "teerknollen" voor?
Bastiaan
17 nov 2016 12:39 #63496
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips GM5655
OK, ga effe behoorlijk offtopic. Was aan het zoeken waar "PIO" voor staat. Welnu: het is paper in oil. Wat de teerknollen dus zijn. Vond
deze interessante discussie
erover.
Tjerk, 9ZZ
17 nov 2016 12:26 #63495
door bvdkruijt
Bert,
Styroflex C's, jazeker! ook vaak als extra parallel over koppel c's/kathode c's voor de hoge frequenties.
Op mijn werk werd eens een hele zak bijna weg gegooid, die heb ik maar snel gered!
Bastiaan
Styroflex C's, jazeker! ook vaak als extra parallel over koppel c's/kathode c's voor de hoge frequenties.
Op mijn werk werd eens een hele zak bijna weg gegooid, die heb ik maar snel gered!
Bastiaan