Skip to main content

CARAD receiver 2001 vervolg transformator vraag

Meer
22 dec 2018 19:18 #75074 door Francois129
Ik kijk het morgennamiddag even na.

François

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 dec 2018 18:43 #75073 door PE9ZZ
Verandert de volumeregeling wat aan de tik? Want het lijkt er toch op dat het in de eindtrap zit. Wat je ook moet nameten is of de voedingsspanning (54V, 30V) verandert in het ritme van je tik. Maar ik denk van niet want dan zou het andere kanaal er ook last van moeten hebben. Als de volumeregelaar het kan wegdraaien is het niet de eindtrap en dan zou het C27 kunnen zijn. Maar ik heb nog nooit een oscillerende elco meegemaakt!

Oh ja, verandert de toonregeling iets aan de klank van die tik? Zo ja, zit het toch daar. Of ervoor (T3, T4, C20, C25, C19). DC condities (en variaties!) nameten.

Tjerk, 9ZZ

Meer
22 dec 2018 14:31 - 22 dec 2018 16:02 #75062 door Francois129
Groot gelijk van het foutzoeken, maar soms loop ik tegen mijn beperkte kennis aan.
Ik kreeg van de verkoper mee dat hij het onderzocht had en dat de problemen in de eindtrap zaten.
Ik heb eerst de voeding nagekeken (losgekoppeld en nergens vond ik maar iets terug.
Daarna enkel de eindtrap aangesloten. Deze werkt voortreffelijk zonder tik.
Vervolgens de toonregeling aangesloten zonder iets aan de ingang. 1 kanaal gaf deze tik, het andere niet.
Toonregeling veranderd niets aan de frequentie van deze tik.
Ik heb ook de eerste helft van de print zonder spanning (30V) gezet door R34 los te koppelen. Tik blijft. Dus ik vermoed dat het in het schakeldeel T5, T6 moet zitten. (Elco C27, C30, C24?).
Wat ik wel raar vind is dat ik bij aansluiten van de 30V, hier dan ook die tik meet op C48. 30Volt van de print losgekoppeld meet ik de tik niet op deze elco

Alle hulp is welkom:thumbsup:

François
Bijlagen:
Laatst bewerkt 22 dec 2018 16:02 door Francois129.

Meer
22 dec 2018 13:56 #75060 door PE9ZZ
Is het niet slimmer om eerst eens echt te gaan foutzoeken in plaats van rücksichtlos van alles te vervangen? Dit soort obscure fouten laat zich niet zo makkelijk fixen door vervanging. Nog afgezien van dat ik het mechanisme van een "tik" in het audio zo gauw niet kan zien op basis van het schema... Verandert het met de stand van de toonregelaars? Dat zou al veel uitsluiten. BC549C is verders identiek aan BC109C dus veel uitmaken zal dat niet. En dit zijn standaard torren, ik heb er zat in mijn bakje. Een beetje zichzelf respecterende leverancier (ook Budgetronics) heeft bakkenvol met van die dingen. Oh, ik zie dat Budgetronics ze helemaal niet heeft! Je MOET de "C" versie nemen anders heb je niet genoeg gain en krijg je juist verschillen!

Tjerk, 9ZZ

Meer
22 dec 2018 10:54 #75050 door Francois129
Tjerk,

Ik zit met een storing in één kanaal op de print waar de toonregeling op staat. Het is een tik om de seconde (dus precies iets dat oplaad en doorslaat.
Ik verdenk de elco’s en ga deze dan ook vervangen in beide kanalen.
De torren (BC109) in het goede kanaal zijn vroeger al eens vervangen door BC549C en om de kanalen gelijk te maken wil ik BC109 in het andere kanaal ook vervangen door BC549C.
Omdat ik de print moet demonteren wacht ik tot ik alle materiaal heb.
Ik dacht de torren uit Duitsland in een dag of 2 -3 te hebben maar het duurt nu al 3 weken.
Ik heb ze vrijdag nog eens besteld bij budgetronics en hoop deze sneller toe te krijgen.

François

Meer
22 dec 2018 10:32 - 22 dec 2018 10:44 #75049 door PE9ZZ
Wat voor torren heb je nodig voor die 2001? Veel zijn er niet benoemd. Wel mooi front end voor de FM.

Edit: wacht effe! Da's een Goerler tuner! Zie ook hierrrrrrrrrr

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 22 dec 2018 10:44 door PE9ZZ. Reden: Goerler tuner

Gemaakt door Kunena