CARAD receiver 2001 vervolg transformator vraag
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
16 jan 2019 17:24 #75560
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic CARAD receiver 2001 vervolg transformator vraag
Altijd leuk om te lezen.
Fijn dat we elkaar kunnen helpen.
Fijn dat we elkaar kunnen helpen.
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 jan 2019 17:20 #75559
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic CARAD receiver 2001 vervolg transformator vraag
Eind goed al goed. :thumbsup:
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
16 jan 2019 16:31 - 16 jan 2019 16:44 #75557
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic CARAD receiver 2001 vervolg transformator vraag
Toch een prachtig forum.
Tjerk, Maurice en Cees,
Eerst door jullie hulp de TT (Tikkende Tor) daarna “Mutetor” gevonden door jullie hulp in de analyse van de schakeling en als laatst foutje een defecte instelpotmeter gelokaliseerd.
Alle solderingen die er niet uitzagen herdaan, printjes gefatsoeneerd en hij speelt terug als nieuw.
Morgen nog een nieuwe instelpotmeter monteren, nog wat afregelen in deze schakeling en dan kunnen we aan de volgende beginnen.
Carad is blijkbaar een bedrijf dat, zonder de schema’s aan te passen, veranderingen aanbracht aan zijn toestellen. Dit heb ik ook in de buizentuner T51b kunnen vaststellen. Deze is uitgerust met een stereodecoder die niet werkt op de getekende voeding.
De voedingsspanning was veel te laag. Na aanpassing van deze spanningsdeler waar de voeding vandaan komt tot de juiste spanning werkt de decoder prima.
Ook in de voeding van de receiver werd de 2N3055 waarschijnlijk al in het bedrijf zelf vervangen door een 2SD180. (Zelfde oxidatieaanslag en schroeven waren ongeschonden, aansluitingen niet aan gesoldeerd)
Dit is nergens op de schema’s terug te vinden.
O ja, de receiver heb ik aangeschaft van een medehobbyist die me vertelde dat de eindtrap defect was. ????? Hij had als advies om er een aparte “ALI” module in te bouwen. Aan de eindtrap, buiten een controle is niets gebeurd.
Je ziet maar.
Hartelijk dank.
:thumbsup:
François
Tjerk, Maurice en Cees,
Eerst door jullie hulp de TT (Tikkende Tor) daarna “Mutetor” gevonden door jullie hulp in de analyse van de schakeling en als laatst foutje een defecte instelpotmeter gelokaliseerd.
Alle solderingen die er niet uitzagen herdaan, printjes gefatsoeneerd en hij speelt terug als nieuw.
Morgen nog een nieuwe instelpotmeter monteren, nog wat afregelen in deze schakeling en dan kunnen we aan de volgende beginnen.
Carad is blijkbaar een bedrijf dat, zonder de schema’s aan te passen, veranderingen aanbracht aan zijn toestellen. Dit heb ik ook in de buizentuner T51b kunnen vaststellen. Deze is uitgerust met een stereodecoder die niet werkt op de getekende voeding.
De voedingsspanning was veel te laag. Na aanpassing van deze spanningsdeler waar de voeding vandaan komt tot de juiste spanning werkt de decoder prima.
Ook in de voeding van de receiver werd de 2N3055 waarschijnlijk al in het bedrijf zelf vervangen door een 2SD180. (Zelfde oxidatieaanslag en schroeven waren ongeschonden, aansluitingen niet aan gesoldeerd)
Dit is nergens op de schema’s terug te vinden.
O ja, de receiver heb ik aangeschaft van een medehobbyist die me vertelde dat de eindtrap defect was. ????? Hij had als advies om er een aparte “ALI” module in te bouwen. Aan de eindtrap, buiten een controle is niets gebeurd.
Je ziet maar.
Hartelijk dank.
:thumbsup:
François
Laatst bewerkt 16 jan 2019 16:44 door Francois129.
16 jan 2019 11:23 #75551
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic CARAD receiver 2001 vervolg transformator vraag
Dan heb je de fout gevonden!
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
16 jan 2019 11:07 #75549
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic CARAD receiver 2001 vervolg transformator vraag
Tjerk,
Ik heb hem er even terug ingesoldeerd en heb de metingen terug gedaan die je mij had gevraagd.
Met de loper halverwegen en aangedrukt waren de spanningen te laag.
Met de loper op max zoals in de bijdrage van 15 jan 8.50h heb ik volgende resultaten (telkens aangedrukte loper).
Op de basis krijg ik 3V, op de emitter 2,2V en op de collector 10V.
De voedingsspanning van 12V is ook maar 11,8V.
De indicator level naald beweegt bij afstemmen weinig maar waarneembaar.
Ik had wel 3 handen nodig en ogen op de levelindicator om dit te kunnen meten (
François
Ik heb hem er even terug ingesoldeerd en heb de metingen terug gedaan die je mij had gevraagd.
Met de loper halverwegen en aangedrukt waren de spanningen te laag.
Met de loper op max zoals in de bijdrage van 15 jan 8.50h heb ik volgende resultaten (telkens aangedrukte loper).
Op de basis krijg ik 3V, op de emitter 2,2V en op de collector 10V.
De voedingsspanning van 12V is ook maar 11,8V.
De indicator level naald beweegt bij afstemmen weinig maar waarneembaar.
Ik had wel 3 handen nodig en ogen op de levelindicator om dit te kunnen meten (
François
16 jan 2019 10:40 #75546
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic CARAD receiver 2001 vervolg transformator vraag
En als je hem op halverwege zet en dan op de koolbaan duwt? Is de fout dan weg?
Tjerk, 9ZZ