HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Philips 22GA212 met microprocessorsturing
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 jan 2022 10:40 #93530
door willemvanderbrug
Beantwoord door willemvanderbrug in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Dag Cees,
De STM32F103 heeft inderdaad een DAC aan boord. Ik ging voor PWM omdat het stuurcircuit van de motor dan weinig dissipeert en met een klein transistortje kan. Misschien dus wel beter via de DAC.
Weet jij misschien ook waarom de motor in de originele schakeling tot 9V aangestuurd kan worden? Bij 5 Volt acceleert hij al als een dolle en loopt veel harder dan 45 toeren.
Ik ga nog even wat met de huidige schakeling en PWM proberen (op een veel hogere frequentie). Als dat moeizaam blijft naar analoog.
De STM32F103 heeft inderdaad een DAC aan boord. Ik ging voor PWM omdat het stuurcircuit van de motor dan weinig dissipeert en met een klein transistortje kan. Misschien dus wel beter via de DAC.
Weet jij misschien ook waarom de motor in de originele schakeling tot 9V aangestuurd kan worden? Bij 5 Volt acceleert hij al als een dolle en loopt veel harder dan 45 toeren.
Ik ga nog even wat met de huidige schakeling en PWM proberen (op een veel hogere frequentie). Als dat moeizaam blijft naar analoog.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
08 jan 2022 23:49 - 08 jan 2022 23:52 #93529
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
@ Willem,
Heeft jouw processor een DA converter aan boord?
Het motortje kan inderdaad beter met DC overweg, eventueel PWM bufferen en afvlakken .
Op je regelspanning kan je op een minimale motor start spanning superponeren , of met een diode toevoegen.
Ik schrijf gewoon wat er meedenkend bij mij opkomt en kan er ook helemaal naast zitten
Heeft jouw processor een DA converter aan boord?
Het motortje kan inderdaad beter met DC overweg, eventueel PWM bufferen en afvlakken .
Op je regelspanning kan je op een minimale motor start spanning superponeren , of met een diode toevoegen.
Ik schrijf gewoon wat er meedenkend bij mij opkomt en kan er ook helemaal naast zitten
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 08 jan 2022 23:52 door Cees PA1DBA. Reden: correctie
08 jan 2022 23:16 - 08 jan 2022 23:18 #93527
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
René,
Ik had hem gekocht op een grote rommelmarkt ca 30 jaar geleden.
De draaitafel had een slechte stofkap, scharnierasjes zaten wat los in de plint.
Maar verder had deze geen schade wat je anders wel zult zien op het aluminiumlaagje(folie) bovenop het deck.
Ook de arm en element waren schadevrij.
Daarom snapte ik de kromme motoras niet!
Ik heb de motor nadien ook vervangen.
Ik heb ook een oudere TD 150, die vind ik veel fijner en mooier!
mvg Frank
Ik had hem gekocht op een grote rommelmarkt ca 30 jaar geleden.
De draaitafel had een slechte stofkap, scharnierasjes zaten wat los in de plint.
Maar verder had deze geen schade wat je anders wel zult zien op het aluminiumlaagje(folie) bovenop het deck.
Ook de arm en element waren schadevrij.
Daarom snapte ik de kromme motoras niet!
Ik heb de motor nadien ook vervangen.
Ik heb ook een oudere TD 150, die vind ik veel fijner en mooier!
mvg Frank
Laatst bewerkt 08 jan 2022 23:18 door Franc.
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 jan 2022 21:56 #93525
door willemvanderbrug
Beantwoord door willemvanderbrug in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
De eerste poging tot motorsturing is nog niet erg hoopgevend. Bij gebruik van een 5 Volt PWM signaal van 500 Hz komt er een zielige pieptoon uit de motor. Bij een duty cycle van 50% draait hij wel ongeveer 45 toeren. Je moet hem opstarten met 100% duty cycle, anders loopt de motor niet aan.
Vreemd, het Amerikaanse project waar ik eerder aan refereerde gebruikte ook PWM 500Hz, maar wel bij 9 Volt. Ik zou zeggen dat de motor daar dan ook zou moeten piepen.
Vreemd, het Amerikaanse project waar ik eerder aan refereerde gebruikte ook PWM 500Hz, maar wel bij 9 Volt. Ik zou zeggen dat de motor daar dan ook zou moeten piepen.
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 jan 2022 21:31 - 08 jan 2022 23:10 #93523
door willemvanderbrug
Mee eens dat de 212 misschien een te eenvoudige draaitafel is om zoveel effort aan te besteden. Ik vind het echter wel 1 van de mooiste draaitafels, vandaar.
Ik loop ook met het plan om eens een Philips tachomotortje in een Thorens TD166 draaitafel te bouwen. De TD166 is wel mooi gebouwd. Dan ben je gelijk van de snaargeleiding af en bovendien heeft de Thorens AC motor last van de netfrequentie.
Bijgevoegd wat foto's van het microprocessorproject. Het printje met voeding, microprocessor, tachoinput en motorsturing is klaar en aangesloten om de 212 motor.
De 212 is "leeg" en gereed voor ontvangst...
Ik loop ook met het plan om eens een Philips tachomotortje in een Thorens TD166 draaitafel te bouwen. De TD166 is wel mooi gebouwd. Dan ben je gelijk van de snaargeleiding af en bovendien heeft de Thorens AC motor last van de netfrequentie.
Bijgevoegd wat foto's van het microprocessorproject. Het printje met voeding, microprocessor, tachoinput en motorsturing is klaar en aangesloten om de 212 motor.
De 212 is "leeg" en gereed voor ontvangst...
Laatst bewerkt 08 jan 2022 23:10 door admin.
08 jan 2022 12:13 #93519
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Ja Franc Thorens daar zit ook een speciaal
schakelingetje aan dat heb ik ook nog wel eens gerepp
Kijk op de side bij Hanse HIFI Thorens daar bezigt men ook
daar mee het motor .
Ik gebruik ook nog wel de PH 685 Electr prima tafel
met snaar ook regelbaar toerental ..
de tafel is oo goed brom vrij .
huub.
schakelingetje aan dat heb ik ook nog wel eens gerepp
Kijk op de side bij Hanse HIFI Thorens daar bezigt men ook
daar mee het motor .
Ik gebruik ook nog wel de PH 685 Electr prima tafel
met snaar ook regelbaar toerental ..
de tafel is oo goed brom vrij .
huub.