HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Philips 22GA212 met microprocessorsturing
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
25 jan 2022 10:30 #93687
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Mooie oplossing zo'n software-filter.
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
24 jan 2022 23:23 #93686
door willemvanderbrug
Beantwoord door willemvanderbrug in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Nog even een update. De 212 draait nu 6 uur per dag in mijn werkkamer. Daar kwam toch nog een probleempje naar boven. Bij platen met een zeer korte uitloopgroef deed de automatische afslag het niet. Deze bleek behoorlijk tricky om echt goed te krijgen. Ik sample de LDR nu elke 1.3 msec (met 64x oversampling voor ruisreductie). Dat gaat in een cyclisch buffer waarbij continue gecheckt wordt hoeveel de waarde 200 samples terug verschilt van de huidige (dus zo'n 250 msec verschil). Boven een bepaalde threshold schakelt hij af. Dit blijkt erg robuust. Na 1/10 omwenteling op de uitloopgroef slaat hij netjes af.
Nu weer 6 uur per dag luisteren. Als er meer foutjes inzitten komt dat vast wel boven...
Nu weer 6 uur per dag luisteren. Als er meer foutjes inzitten komt dat vast wel boven...
21 jan 2022 12:46 #93671
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Henk Deze Boer heeft het altijd gegeten
Zo als de Tafels Waren en dat smaakten heeel goed
Henk is denk dat Jij ook wel een OOK wel een Prik
ouderwetse Hooi lust . aan jou smaak mankeert ook niks
met je restouratie oude radio,s met de behorende onder delen
ji zet ook nergens een Rubber pootje onder als dat niet behoort denk ik zo
Ik hou nou eenmaal van gouwe ouden spullen zo als het is
en ik bewonder ook jou herstel .
huub
Zo als de Tafels Waren en dat smaakten heeel goed
Henk is denk dat Jij ook wel een OOK wel een Prik
ouderwetse Hooi lust . aan jou smaak mankeert ook niks
met je restouratie oude radio,s met de behorende onder delen
ji zet ook nergens een Rubber pootje onder als dat niet behoort denk ik zo
Ik hou nou eenmaal van gouwe ouden spullen zo als het is
en ik bewonder ook jou herstel .
huub
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 jan 2022 11:58 #93670
door willemvanderbrug
Beantwoord door willemvanderbrug in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Oeps, sorry voor de volledige herhaling. Ik dacht dat bij een Quote alleen de Quote genoemd zou worden. De correctie ging alleen om de regelsnelheid: die is 80 maal per seconde bij 33 tpm en 110 maal per seconde bij 45 tpm. Mvg Willem
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 jan 2022 11:56 #93669
door willemvanderbrug
Dag Huub,
Ik ben het zeker met je eens dat het waardevol is om oude apparatuur in zijn originele oude glorie te herstellen. Bij de 22GA212 echter is er goede reden om te experimenteren. De originele Philips schakeling gebruikt alleen de amplitude van de tachogenerator voor terugkoppeling. Dat is onnauwkeurig en heeft veel last van ruis. Mijn nieuwe regeling kijkt 100 maal per seconde (80 maal per seconde bij 33 tpm en 110 maal per seconde bij 45 tpm) naar het werkelijke toerental (de frequentie van de tacho) en gebruikt bovendien naast Proportionele sturing ook Integrerende regeling, zodat de nauwkeurigheid fors toeneemt. Daarom hoeft er ook niets meer afgeregeld te worden. Ik heb geen jengel metingen kunnen doen maar verwacht dat de nieuwe 212 veel minder jengel heeft dan de originele. Die was overigens ook al best goed, daar zijn we het over eens.
Daarnaast is het verwijderen van de 50Hz trafo zinvol. Die zit niet voor niets in rubber opgehangen want hij bromt op 50Hz. De nieuwe SMPS schakelt op 40 KHz en heeft geen last van trillingen.
De PDM sturing is erg energiezuinig. Bij de originele Philips schakeling wordt veel energie weggedissipeert in zowel voeding als analoge motorsturing. De gehele platenspeler gebruikt nu 250 mWatt, tegen 5 Watt in de originele vorm. Daar helpen de LEDs natuurlijk ook bij...
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 jan 2022 11:37 #93668
door willemvanderbrug
Dag Huub,
Ik ben het zeker met je eens dat het waardevol is om oude apparatuur in zijn originele oude glorie te herstellen. Bij de 22GA212 echter is er goede reden om te experimenteren. De originele Philips schakeling gebruikt alleen de amplitude van de tachogenerator voor terugkoppeling. Dat is onnauwkeurig en heeft veel last van ruis. Mijn nieuwe regeling kijkt 100 maal per seconde naar het werkelijke toerental (de frequentie van de tacho) en gebruikt bovendien naast Proportionele sturing ook Integrerende regeling, zodat de nauwkeurigheid fors toeneemt. Daarom hoeft er ook niets meer afgeregeld te worden. Ik heb geen jengel metingen kunnen doen maar verwacht dat de nieuwe 212 veel minder jengel heeft dan de originele. Die was overigens ook al best goed, daar zijn we het over eens.
Daarnaast is het verwijderen van de 50Hz trafo zinvol. Die zit niet voor niets in rubber opgehangen want hij bromt op 50Hz. De nieuwe SMPS schakelt op 40 KHz en heeft geen last van trillingen.
De PDM sturing is erg energiezuinig. Bij de originele Philips schakeling wordt veel energie weggedissipeert in zowel voeding als analoge motorsturing. De gehele platenspeler gebruikt nu 250 mWatt, tegen 5 Watt in de originele vorm. Daar helpen de LEDs natuurlijk ook bij...
Ik ben het zeker met je eens dat het waardevol is om oude apparatuur in zijn originele oude glorie te herstellen. Bij de 22GA212 echter is er goede reden om te experimenteren. De originele Philips schakeling gebruikt alleen de amplitude van de tachogenerator voor terugkoppeling. Dat is onnauwkeurig en heeft veel last van ruis. Mijn nieuwe regeling kijkt 100 maal per seconde naar het werkelijke toerental (de frequentie van de tacho) en gebruikt bovendien naast Proportionele sturing ook Integrerende regeling, zodat de nauwkeurigheid fors toeneemt. Daarom hoeft er ook niets meer afgeregeld te worden. Ik heb geen jengel metingen kunnen doen maar verwacht dat de nieuwe 212 veel minder jengel heeft dan de originele. Die was overigens ook al best goed, daar zijn we het over eens.