HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Philips 22GA212 met microprocessorsturing
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 jan 2022 23:18 #93581
door willemvanderbrug
Beantwoord door willemvanderbrug in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Een nieuw filmpje waarbij de 212 een plaat afspeelt. Hierbij is ook het afslagmechanisme in voorbereiding, hetgeen ondertussen goed werkt. De software kijkt naar de snelheid van verandering van de LDR waarde bij de afslag. Indien die waarde te snel verandert schakelt de motor af. Eea is nu bijna gereed voor nette samenbouw. Eerst nog de 4 snelheden 16, 33, 45 en 78 afmaken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
11 jan 2022 22:30 #93558
door willemvanderbrug
Beantwoord door willemvanderbrug in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Even een update over de "groene ogen". Het is mogelijk deze direct op de GPIO poort van de STM32 microprocessor uit te lezen. Het circuit is vergelijkbaar met hetgeen lens42 beschreef op de lensprojects website. Het is echter mogelijk het circuit wat gevoeliger te maken door 2 diodes in serie met de 10 Mohm pullup te plaatsen, dan reageert de GPIO poort makkelijker.
Met wat software debouncing is het groene oog daarna zeer gevoelig en makkelijk te bedienen. Op mijn "normale" 212 moet je soms wat langer drukken of zelfs je vinger wat nat maken om hem te bedienen. In dit project hoef je er maar heel even licht op te tikken om hem te aktiveren.
Nu nog de automatische afslag met de LDR. Daar gebruikt de originele 212 de eerste afgeleide van de LDR weerstand. Hij "ziet" dus wanneer de arm sneller begint te bewegen (in de uitloopgroef). Dat is veel betrouwbaarder dan een trigger/drempel op een vaste weerstandswaarde. Dat maar eens in SW gaan maken...
Met wat software debouncing is het groene oog daarna zeer gevoelig en makkelijk te bedienen. Op mijn "normale" 212 moet je soms wat langer drukken of zelfs je vinger wat nat maken om hem te bedienen. In dit project hoef je er maar heel even licht op te tikken om hem te aktiveren.
Nu nog de automatische afslag met de LDR. Daar gebruikt de originele 212 de eerste afgeleide van de LDR weerstand. Hij "ziet" dus wanneer de arm sneller begint te bewegen (in de uitloopgroef). Dat is veel betrouwbaarder dan een trigger/drempel op een vaste weerstandswaarde. Dat maar eens in SW gaan maken...
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 jan 2022 21:04 #93548
door willemvanderbrug
Dag Rene,
Dank voor de tip. Bij deze:
Dank voor de tip. Bij deze:
10 jan 2022 19:50 #93547
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Hallo Willem,
Het beste is je filmpje op youtube te zetten
En de link hier te plaatsen
Grt René
Het beste is je filmpje op youtube te zetten
En de link hier te plaatsen
Grt René
René Daemen
10 jan 2022 19:33 #93545
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Piano is NIET uit stervent
maar daar is goed jengel en flutter mee
te horen als dat zo is
zo als jij zelf ook zegt Piano
Ach jij komt er niet uit met de groene stroom.
huub
maar daar is goed jengel en flutter mee
te horen als dat zo is
zo als jij zelf ook zegt Piano
Ach jij komt er niet uit met de groene stroom.
huub
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 jan 2022 19:10 #93543
door willemvanderbrug
Dag Cees,
Klopt. Ik vind het dan ook erg knap dat Philips eind zeventiger jaren Direct Control heeft geintroduceerd waarbij het toerental van het plateau werd teruggekoppeld naar de motor. Ik zou nu niet weten hoe dat aan te pakken.
Bij de 212 is het in zoverre makkelijker dat de terugkoppeling lokaal op de motor is. Je hebt dus voornamelijk de traagheid van de motor zelf, de snaaraandrijving is flexibel genoeg zodat het plateau weinig meedoet in de regellus lijkt me.
Ik heb de terugkoppeling nu redelijk werkend maar met weinig loop gain. Ik verwacht dat de jengel op de motor nu ook nog groot is. De stroboscoop op het plateau ziet er echter constant uit. De traagheid van het plateau helpt denk ik flink.
Ik wil de jengel later gaan meten met een testplaat, of weet jij een andere manier? Gewoon luisteren naar uitstervende piano?
Klopt. Ik vind het dan ook erg knap dat Philips eind zeventiger jaren Direct Control heeft geintroduceerd waarbij het toerental van het plateau werd teruggekoppeld naar de motor. Ik zou nu niet weten hoe dat aan te pakken.
Bij de 212 is het in zoverre makkelijker dat de terugkoppeling lokaal op de motor is. Je hebt dus voornamelijk de traagheid van de motor zelf, de snaaraandrijving is flexibel genoeg zodat het plateau weinig meedoet in de regellus lijkt me.
Ik heb de terugkoppeling nu redelijk werkend maar met weinig loop gain. Ik verwacht dat de jengel op de motor nu ook nog groot is. De stroboscoop op het plateau ziet er echter constant uit. De traagheid van het plateau helpt denk ik flink.
Ik wil de jengel later gaan meten met een testplaat, of weet jij een andere manier? Gewoon luisteren naar uitstervende piano?