HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Philips 22GA212 met microprocessorsturing
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
10 jan 2022 18:43 #93542
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Dat gaat lekker, het probleem met regellussen is dat je altijd te laat bent met corrigeren,
wil je het te snel gedraagt de motor zich "zagend"
ik weet hoe lastig dit is, heb dit zelf nooit goed gekregen met een 18 kilogram plateau van j.c. Verdier platenspeler.
wil je het te snel gedraagt de motor zich "zagend"
ik weet hoe lastig dit is, heb dit zelf nooit goed gekregen met een 18 kilogram plateau van j.c. Verdier platenspeler.
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 jan 2022 17:28 #93541
door willemvanderbrug
Beantwoord door willemvanderbrug in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Ai, zie nu dat filmpjes niet geupload kunnen worden in het forum, jammer.
Ik gebruik nu PDM (Pulse Density Modulation) op 33 kHz. De motor loopt prachtig soepel, stil en constant, waarbij vooral de onderdrukking van de tegenEMK een groot effect had.
Mijn software Phase Locked Loop heeft een bereik tot ongeveer 10 tpm. Bovengrens is ongeveer 100 tpm. ruis 0,1% op de motoras, dat zal na filtering door de rubber snaar veel lager zijn.
De terugkoppeling is nog niet optimaal. Deze wil ik niet-lineair maken, dus weinig loop gain bij kleine toerenafwijkingen, veel gain bij grote afwijkingen.
Ik gebruik nu PDM (Pulse Density Modulation) op 33 kHz. De motor loopt prachtig soepel, stil en constant, waarbij vooral de onderdrukking van de tegenEMK een groot effect had.
Mijn software Phase Locked Loop heeft een bereik tot ongeveer 10 tpm. Bovengrens is ongeveer 100 tpm. ruis 0,1% op de motoras, dat zal na filtering door de rubber snaar veel lager zijn.
De terugkoppeling is nog niet optimaal. Deze wil ik niet-lineair maken, dus weinig loop gain bij kleine toerenafwijkingen, veel gain bij grote afwijkingen.
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 jan 2022 17:12 #93540
door willemvanderbrug
Beantwoord door willemvanderbrug in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Dag Rene,
Een mooie uitdaging denk ik om de 212 op 8 tpm te laten lopen. Ik weet niet of dat gaat lukken.
Ik ben er wel in geslaagd nu om de 212 op 16 tpm te laten draaien, zie bijgevoegd filmpje. Je moet naar het stof op de rubber mat kijken, want de stroboscoop reageert op de framerate van de camera.
Een mooie uitdaging denk ik om de 212 op 8 tpm te laten lopen. Ik weet niet of dat gaat lukken.
Ik ben er wel in geslaagd nu om de 212 op 16 tpm te laten draaien, zie bijgevoegd filmpje. Je moet naar het stof op de rubber mat kijken, want de stroboscoop reageert op de framerate van de camera.
09 jan 2022 23:25 #93535
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 22GA212 met microprocessorsturing
Er zijn in de vs platenspelers geweest met 8 toeren
Dus voor spraak platen
Kijk maar op youtube
Dus voor spraak platen
Kijk maar op youtube
René Daemen
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 jan 2022 14:16 #93533
door willemvanderbrug
Met een PWM frequentie van 8 kHz wordt de 212 motor voor mij geheel stil, maar dat kan natuurlijk voor jonge mensen of honden anders zijn. Bij 500Hz is de motor blijkbaar nog een enigszins efficiente luidspreker. Bij 8 kHz wellicht niet meer.
Er zat nog een fout in het circuit. Als de motor uitgeschakeld is kon de tegenEMK oplopen tot 12 Volt. Daardoor liep hij al bij hoge duty cycle nauwelijks meer. Met een extra diode om de tegenEMK te onderdrukken reageert de 212 motor erg netjes op PWM. Goed regelbaar. Bij 33% duty cycle (maar met nog steeds een tegenEMK van de diode, 0,6V) draait hij nog net. 16 en 78 toeren kunnen op deze manier misschien wel tegevoegd worden aan het repertoire van de 212.
Er zat nog een fout in het circuit. Als de motor uitgeschakeld is kon de tegenEMK oplopen tot 12 Volt. Daardoor liep hij al bij hoge duty cycle nauwelijks meer. Met een extra diode om de tegenEMK te onderdrukken reageert de 212 motor erg netjes op PWM. Goed regelbaar. Bij 33% duty cycle (maar met nog steeds een tegenEMK van de diode, 0,6V) draait hij nog net. 16 en 78 toeren kunnen op deze manier misschien wel tegevoegd worden aan het repertoire van de 212.
- willemvanderbrug
- [willemvanderbrug]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 jan 2022 10:42 - 09 jan 2022 10:43 #93531
door willemvanderbrug
Dag Frank,
Zou ik je mogen vragen de Thorens discussie naar een andere forum thread te verplaatsen? Ik vind Thorens zeker interessant, maar wil het hier graag over de 212 hebben
Zou ik je mogen vragen de Thorens discussie naar een andere forum thread te verplaatsen? Ik vind Thorens zeker interessant, maar wil het hier graag over de 212 hebben
Laatst bewerkt 09 jan 2022 10:43 door willemvanderbrug.