HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
oude philips dyn elementen AG typens
24 nov 2020 12:41 - 24 nov 2020 12:48 #86991
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic oude philips dyn elementen AG typens
Ik heb ooit dat voorversterkertje gebouwd. Schema stond in Radio Bulletin. Element wordt afgesloten met 10 kOhm gevolgd door een 1/2 ECC83 ( of was het EC92?); daarna RIAA-correctie. Dat klonk uitstekend. Boemerig laag was verdwenen en hoog loopt mooi door. Maar dit geldt voor veel andere kristal en keramische elementen als je ze afsluit met een lage weerstand bv. 47 kOhm en laat volgen door RIAA. Je hebt dan wel extra versterking nodig om het spanningsverlies te compenseren.
Ps. De voorversterker van de AG9128 met EF86 is prima te gebruiken voor bv. de AG3016. Je moet dan wel de versterking temperen. Ik heb dat eens geprobeerd door de tegenkoppeling te vergroten door weerstand R157 kort te sluiten. RIAA blijft dan in tact. De ingangsweerstand van 68 kOhm voldoet voor de AG3016.
Ps. De voorversterker van de AG9128 met EF86 is prima te gebruiken voor bv. de AG3016. Je moet dan wel de versterking temperen. Ik heb dat eens geprobeerd door de tegenkoppeling te vergroten door weerstand R157 kort te sluiten. RIAA blijft dan in tact. De ingangsweerstand van 68 kOhm voldoet voor de AG3016.
Laatst bewerkt 24 nov 2020 12:48 door Jan Bus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 nov 2020 12:30 - 24 nov 2020 12:32 #86990
door Huub
Beantwoord door Huub in topic oude philips dyn elementen AG typens
JA Jab ik vind ook dat de Philips naalden zeer goed zijn
zo van allen PH elementen ook voor LP en 78T speelt altijd goed
de TX88 is wat boemelig ja dat maakt ook de afsluit weerstand uit
dat je beter kan regelen
Voor de tx 88 is ook een spec voorverstekertje heb ik wel eens gelezen
De TX past op niet veel radio,s en versterkers heb er nog genoeg liggen
maar ze zijn wat bedompt met het geluid een weerstand naar masse maakt veel uit
1meg of minder dat is uit proberen de anderen ronettens zijn ook meer
voor de oude mg radio,s tijd voor veel lateren met fm te veel aan afgiften en scherp
huub
zo van allen PH elementen ook voor LP en 78T speelt altijd goed
de TX88 is wat boemelig ja dat maakt ook de afsluit weerstand uit
dat je beter kan regelen
Voor de tx 88 is ook een spec voorverstekertje heb ik wel eens gelezen
De TX past op niet veel radio,s en versterkers heb er nog genoeg liggen
maar ze zijn wat bedompt met het geluid een weerstand naar masse maakt veel uit
1meg of minder dat is uit proberen de anderen ronettens zijn ook meer
voor de oude mg radio,s tijd voor veel lateren met fm te veel aan afgiften en scherp
huub
Laatst bewerkt 24 nov 2020 12:32 door Huub.
24 nov 2020 12:03 #86989
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic oude philips dyn elementen AG typens
Op de Norelco reclame wordt de AG3120/3121 afgebeeld en niet de AG3020/3021. Dit is een element voor universele bevestiging. Zie de website van John Hupse: Elementen. Misschien zijn de Philips draaitafels met opsteekkoppen niet in de handel geweest in de VS.
Wat de weergave van 78 toerenplaten betreft is mijn ervaring dat het moeilijk om is het beste element aan te wijzen. Het is afhankelijk van de plaat die je draait.
Er zijn verschillen tussen de AG3016 en de TX88: bv. de naaldafronding. Philips 75u en Ronette 63u. De laatste is optimaal voor platen van globaal na 1950 en zullen het minder goed doen op veel platen van voor 1950. De naald zakt te diep in de groef, loopt op de bodem en een rafelige weergave is het gevolg. De Philips naald is universeler.
Het TX88 element heeft een stevige bas. Om vergelijkbaar effect met de AG3016 te krijgen zul je andere afsluitweerstand moeten gebruiken of aan de basregelaar moeten draaien. Het hoog is een ander verhaal. De AG3016 piekt wat meer in het hoog; dus wat meer ruis. Maar op platen in goede conditie en fijn persmateriaal uit de nadagen van 78 toeren kan dit weer een voordeel zijn. Bv Polydor platen klinken erg goed qua hoge tonen en dynamiek.
Jan
Wat de weergave van 78 toerenplaten betreft is mijn ervaring dat het moeilijk om is het beste element aan te wijzen. Het is afhankelijk van de plaat die je draait.
Er zijn verschillen tussen de AG3016 en de TX88: bv. de naaldafronding. Philips 75u en Ronette 63u. De laatste is optimaal voor platen van globaal na 1950 en zullen het minder goed doen op veel platen van voor 1950. De naald zakt te diep in de groef, loopt op de bodem en een rafelige weergave is het gevolg. De Philips naald is universeler.
Het TX88 element heeft een stevige bas. Om vergelijkbaar effect met de AG3016 te krijgen zul je andere afsluitweerstand moeten gebruiken of aan de basregelaar moeten draaien. Het hoog is een ander verhaal. De AG3016 piekt wat meer in het hoog; dus wat meer ruis. Maar op platen in goede conditie en fijn persmateriaal uit de nadagen van 78 toeren kan dit weer een voordeel zijn. Bv Polydor platen klinken erg goed qua hoge tonen en dynamiek.
Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
24 nov 2020 11:30 - 24 nov 2020 11:44 #86988
door Huub
Beantwoord door Huub in topic oude philips dyn elementen AG typens
luike plaat Bert . 25 cm lp,s zijn goed
Bert succes verders met de elementen
bootlak genoeg heb er vaten vol al in mij handen gehad
destijds . bij de lak en olie fabriek 55/58 jaren
Dus bert er is nog bootlak genoeg op de wereld voor jou
huub
Bert succes verders met de elementen
bootlak genoeg heb er vaten vol al in mij handen gehad
destijds . bij de lak en olie fabriek 55/58 jaren
Dus bert er is nog bootlak genoeg op de wereld voor jou
huub
Laatst bewerkt 24 nov 2020 11:44 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
24 nov 2020 11:19 #86987
door Bert Kn
René,
Ik maak graag gebruik van je aanbod.
Een nieuwe uitdaging, een 78T naald heb ik nog wel.
Huub,
Waarom zou dat stiftje op den duur na sterk uitgehard vast gaan zitten?
Het naaldje met bootlak wat ik overgezet heb zat al drie jaar probleemloos in dat element.
Van Duke heb ik niet zo heel veel, een oude 25cm LP, twee nieuwere LP’s en zo’n 12 op 78T.
Toevallig ook ARABIAN LOVER op HMV zoals René die heeft.
Dit is de 25cm LP waar ik de opname van heb gemaakt.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic oude philips dyn elementen AG typens
Ik heb nog wel een 3020 voor je Bert.
Maar of hij het doet weet ik niet, er zit geen naaldje in.
René,
Ik maak graag gebruik van je aanbod.
Een nieuwe uitdaging, een 78T naald heb ik nog wel.
maar als de bood lak op den lange duur sterk is uitgehard
Dan gaat het stiftje meer vast zitten gevolg minder basse minder afgiften
Huub,
Waarom zou dat stiftje op den duur na sterk uitgehard vast gaan zitten?
Het naaldje met bootlak wat ik overgezet heb zat al drie jaar probleemloos in dat element.
Van Duke heb ik niet zo heel veel, een oude 25cm LP, twee nieuwere LP’s en zo’n 12 op 78T.
Toevallig ook ARABIAN LOVER op HMV zoals René die heeft.
Dit is de 25cm LP waar ik de opname van heb gemaakt.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
24 nov 2020 11:01 #86986
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic oude philips dyn elementen AG typens
Ik denk dat de opmerking “second finest” bedoeld wordt dat mensen na hun eerste element misschien niet (helemaal) tevreden zouden zijn en als tweede element de Norelco zouden (moeten) kopen, die zo goed is dat het het “laatste” element zou zijn.
Met tweedehands e.d. heeft het dus niets van doen.
Groeten,
Peter
Met tweedehands e.d. heeft het dus niets van doen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.