Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

klassiek favoriet.

Meer
12 jan 2019 10:27 #75428 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.
Twee fraaie opnames van de onvolprezen en helaas bijna vergeten Cor de Groot. Historische opnames zou je zeggen want platen uit de eerste twee jaar dat Philips begon met vinylplaten vanaf 1950. Het logo van Minigroove werd in 1952 enigszins aangepast ( de plaatsnelheid in een rechthoekje aan het einde van de lijn ). Uiteraard ook nog met de standaardhoezen.
Het zijn A-L platen, dus de duurste van Philips in die tijd. 31,50 en dat is ruimschoots meer dan het weekloon van Jan Modaal ( 25 gulden ). Voor de mens van toen dus een godsvermogen.
Historische opnames zogezegd en achteraf valt er wel wat op aan te merken , maar voor de luisteraars van toen waren de spinternieuwe vinyl platen wonderen in werkelijke weergave.






Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 dec 2018 09:47 - 20 dec 2018 09:48 #74979 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.
Vandaag weer eens klassieke favorieten op het draaiplateau.
Dit is uiteraard schitterende muziek in al zijn 'eenvoud' met alleen de piano.
Hoe simpel het ook lijkt , een hele toer qua weergave voor elke installatie.
Maar voor mij klinkt het prachtig en is het prachtig.


Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Bijlagen:
Laatst bewerkt 20 dec 2018 09:48 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 dec 2018 19:39 #74895 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.
Ja, het is een prachtige stem en ik heb al haar opnames wel zo'n beetje, inclusief
haar enige opera optreden on stage en nog wel in Amsterdam, begin jaren vijftig.
Unike opnames in een box met twee lp's. Ik heb zowel de Nederlandse als de Engelse versie.
Waarbij de kwaliteit van de Nederlandse versie (stevigere platen) fraaier is. Ook het boekwerk.
In feite was de opera bedoeld voor een live uitzending op de radio, wat ook gebeurde.
Iemand heeft het toen opgenomen op 78 toeren platen, die zijn enige tijd uit beeld geweest.
Vervolgens heeft iemand ze gevonden en op tape gezet.
In de jaren zeventig zijn de opnames gerestaureerd en bewerkt zodat ze op plaat gezet konden
worden en in niet al te grote oplage werden uitgegeven. Het was een initiatief onder leiding
van Klaas Posthuma.
Het zijn de enige live opnames van Kathleen Ferrier. BBC opnames van haar zijn verloren gegaan.








Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 dec 2018 17:43 #74885 door Cees
Beantwoord door Cees in topic klassiek favoriet.
Ja, Katleen Ferrier,
Prachtig!!
Geweldige stem.
Klinkt zelfs op een moderne installatie geweldig vanaf een CD.
Heb ik nog een leuke herinnering aan.
Werd gedraaid tijdens de muziekles op de lagere school.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 dec 2018 21:49 - 14 dec 2018 21:54 #74835 door Huub
Beantwoord door Huub in topic klassiek favoriet.
Hier in holland waren ook goede alt zangeressen
bvb gre brouwenstijn en een uit assendelft aafje heinis . ceciel moerdijk
karolien kaart . engelsen naam weet ik niet meer
huub
Laatst bewerkt 14 dec 2018 21:54 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 dec 2018 22:49 #74831 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.
Genieten geblazen in de avond.
Een van de mooiste stemmen ooit.
Helaas zijn haar opnames niet perfect vanwege de tijd waar ze in leefde.
Maar haar stem is zo mooi dat je de imperfectie van de opnames graag voor lief neemt.
Kathleen Ferrier 1912-1953.
Gaf oorspronkelijk piano- en zangles, maar haar man stimuleerde haar met een uitdaging
om openbaar te zingen in 1937. Waarna haar glansrijke carrière begon.
Helaas veel te kort.
Deze plaat is, vooral in Engeland "very collectable" bij de liefhebbers.


Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena