Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

klassiek favoriet.

Meer
14 jan 2019 15:56 - 14 jan 2019 16:02 #75479 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.
Je schreef:
"Ik vraag me overigens af of een 75 u naald wel zo geschikt is voor minigroove.
Meer voor 78T dacht ik zo".

Tja, beste Bert..... en dan heb ik het uiteraard gedaan......


"en verder niet meer met je in discussie te gaan".
Het is de tweede keer dat je voor jezelf die afspraak maakt.... ;-)

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 14 jan 2019 16:02 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jan 2019 15:54 - 14 jan 2019 16:00 #75478 door Huub
Beantwoord door Huub in topic klassiek favoriet.
Nou rene bvb
Als jij een philips AG 2205 tafelo aansluit op de PH radio
of versterker met de EF86 vvst met de ph dyn elementen
dan speel jij de mono platen perfekt aaf
ook met het dyn 78t naald element ik denk toch dat jij verkeerde
spullen gebruikt op de oude buizen PH apperatuur
beter is gewoon niet afeijken van wat er bij behoort
en de PH naalden zijn heeel goed van ronding en passing
Ik gebruik ook nog wel de elementen PH
maar ook met triotrack kristal met aanpassings potmerter
gaat het heel goed zo als PH . kristalstereo opsteek zijn de naalden ook beter
ook het afspeel gewicht is nodig .. 3,gr is te kort ,
het zwiert door de ruime groeven en dat cosmetice dat zit ook in de groeve
Rene neem toch eens wat aan en probeer eens uit .
de surhe die jij gebruik is perfekt voor stereo en in die L70 mag het gewicht ook niet
minder als 5.gr met die zwaren trek veren .anderen leco,s hetbben schuif gewicht
daar omede heb ik ook de L 70 verkocht aan de lief heber . ik gebruik de B 55 . met schuif gewicht
en beteren kantel arm scharniering en zijde druk regeling .
SORRY dat ik het je zeg . ik wil je niet plagen ..
Huub
Laatst bewerkt 14 jan 2019 16:00 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jan 2019 15:49 #75476 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic klassiek favoriet.

Voor 78 toeren platen is een 3,0 naald nodig...... ga je nu echt beweren dat je bij turn-over elementen,
zoals Ronette, de rode naald (33,3 en 45) moet gaan gebruiken bij 78 toeren platen, in plaats van de
groene (normaal = 78 toeren)...


Ik beweer helemaal niets.
Ik vroeg me alleen het een en ander af.
In ieder geval heb ik weer twee dingen geleerd.
Hoe het precies met naalden zit en verder niet meer met je in discussie te gaan.

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: FMX

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jan 2019 15:13 - 14 jan 2019 16:50 #75474 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.

Bert Kn schreef :

Hier is de
ovale vorm van de stereo naald zelfs gunstiger dan een ronde mono naald.


Hier mee wek je de indruk dat een stereo naald per definitie Ovaal (elliptisch) en een mono naald rond (Sferisch) is.
Neem nu het Philips GP400 element bijv. die is stereo en heeft standaard een ronde naald.

Ik vraag me overigens af of een 75 u naald wel zo geschikt is voor minigroove.
Meer voor 78T dacht ik zo.



Ik schreef in algemene termen, niet (alleen) over mijn eigen spullen, al is mijn luisterervaring
er uiteraard wel naar.
Een element met een 0,75 naald tast de mono groef absoluut NIET minder af dan een mono element.
Alle naalden volgen in de mono groef dezelfde middenlijn, kortom, de horizontale beweging is gelijk.
De ovale naald heeft iets meer voordeel bij het pinch effect, dat lijkt me gunstig, want een stereo
element geeft verticaal ook weergave. Een stereo groef is immers de som van beide bewegingen.

Minigroove is géén andere groef dan mono microgroove en dus is de 0,75 ook voor Minigroove platen.
Minigroove is de naam van een label, geen aanduiding voor een andere groef. Gewoon eigenwijsheid
van Philips geweest in 1950.
Het zou onhoudbaar zijn als Minigroove (met een hoofdletter) anders was dan mono-microgroove.

Standaard is inderdaad in de jaren vijftig de 1,0 naald gedacht, maar de 0,75 naald is een prima
universele naald, voor mono platen en uiteraard stereo platen. Zie mijn tweede plaatje hierboven.
Ik onderbouw het met tekeningen.
De mono microgroove is immers CONSTANT in diepte. De stereo groef VARIEERT in diepte en breedte.
Een mono-microgroove is in feite niets anders dan een meanderende rivier die overal even diep is
en met aan beide zijden gladde oevers.
Een 0,75 naald zakt alleen maar een fractie dieper in de mono microgroove en is er kans dat hij
(meer) vuil onderin de groef raakt. Maar oude mono platen zijn sowieso gebruikt en vaak verkeerd
behandeld, dus we hoeven ons er niet druk om te maken. Wel schoonmaken uiteraard, indien nodig.

Voor 78 toeren platen is een 3,0 naald nodig...... ga je nu echt beweren dat je bij turn-over elementen,
zoals Ronette, de rode naald (33,3 en 45) moet gaan gebruiken bij 78 toeren platen, in plaats van de
groene (normaal = 78 toeren)...

Hier laat ik het echt bij want dit is helemaal niet de categorie voor een dergelijke discussie.
Ik schreef alleen maar over kosmische ruis (en tikken dus ook) omdat het (zeer) oude mono platen zijn.

Huub, dank voor je tips , maar je hebt geen gelijk en bij mijn installatie hoort helemaal niet alleen een Triotrack. Bovendien heb ik het allemaal in de afgelopen bijna 20 jaar bij de Hi-Q's wel uitgeprobeerd,
dus ken mijn ervaringen. De Lenco L70 (geproduceerd vanaf 1957) past uitstekend bij de B7X73A en
een Ronette TX88 is al lang uitgeprobeerd. Resultaat: de Shure M3D (v.a.1958) presteert véél fraaier
bij mono platen.
Voorts weet ik heel goed wat voor naald er in mijn Shure M3D zit, ook zeer geschikt voor
moderne stereo platen. Je hoeft mij niet te vertellen wat ik in huis heb (gehad) of moet hebben. ;-)




Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 14 jan 2019 16:50 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jan 2019 14:42 - 14 jan 2019 15:00 #75473 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic klassiek favoriet.

Hier is de
ovale vorm van de stereo naald zelfs gunstiger dan een ronde mono naald.


Hier mee wek je de indruk dat een stereo naald per definitie Ovaal (elliptisch) en een mono naald rond (Sferisch) is.
Neem nu het Philips GP400 element bijv. die is stereo en heeft standaard een ronde naald.

Ik vraag me overigens af of een 75 u naald wel zo geschikt is voor minigroove.
Meer voor 78T dacht ik zo.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 14 jan 2019 15:00 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jan 2019 14:32 - 14 jan 2019 14:33 #75472 door Huub
Beantwoord door Huub in topic klassiek favoriet.
Nou dat wil ik nog tot laatste tevoegen
Het is zo klaar als een klontje
Dat als men MINDER de groeve aftast dat het ook minder
afgifte geeft .. . echt hoor in jou element
zit een gewone doorgaanse ronde naald
dat is ook het besten voor de oude platen meer stereo lp,s
maar het is geen mono naald die iets dikker is
sorry dat ik het zeg maar neem het mee
met platen draaien .. sluit ook een bvb triotrak mono
of philips tafel er bij aan van oude mode .dat bij het toestel behoort
minder ruis of geheel niet .
huub
Laatst bewerkt 14 jan 2019 14:33 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena