- Berichten: 3361
Grammofoonplaten en muziek
klassiek favoriet.
14 jan 2019 14:01 - 14 jan 2019 14:04 #75471
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.
Grotendeels niet mee eens Huub.
De afgifte heeft niets met de kwaliteit van de weergave te maken.
Kijk verder maar eens goed naar de plaatjes van de mono groef.
Hier laat ik het bij. Dank voor je reactie.
De afgifte heeft niets met de kwaliteit van de weergave te maken.
Kijk verder maar eens goed naar de plaatjes van de mono groef.
Hier laat ik het bij. Dank voor je reactie.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 14 jan 2019 14:04 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 jan 2019 13:51 - 14 jan 2019 13:59 #75470
door Huub
Beantwoord door Huub in topic klassiek favoriet.
Rene ik kan mij er niks bij voorstellen
Dat jou naals een soort elipt is zo als jij zegt ovaal
model dan pakt hij nog minder an de gehelen groeve
dan zit de ovalen houding zeg maar in de midde groeve
Ik denk dat jou naald gewoon rond sperich is waar heb jij
dat dan vernomen dat het een ovalen is ?
kan mij niet voorstellen ook zal het een elipt zijn
waar WE over spreken dan mag het zwaren gewicht niet
zo zijn met gebruik .. ovaal is voor mijn Elipt .ook de afgiften is
dan behoorlijk minder dat voldoet niet aan de buizen voorversterker
of jij moet transistor gebruiken maar dan ook aan de bijde kanten vvst
ovaal helt naar elipt en elipt tast alleen af op de bolling van elipt en dat is
ovaal elipt is ook van veeel lateren data gemaakt
ook maar heel klein aanwezig allen duren elementen die met elipt zijn uitgerust
die geven aanmerkelijk minder afgiftens dat is bekent . gewoon rond sperich
geeft meer dus ik denk dat bij jou surhe md 3 dat ook zo is .??
huub
Dat jou naals een soort elipt is zo als jij zegt ovaal
model dan pakt hij nog minder an de gehelen groeve
dan zit de ovalen houding zeg maar in de midde groeve
Ik denk dat jou naald gewoon rond sperich is waar heb jij
dat dan vernomen dat het een ovalen is ?
kan mij niet voorstellen ook zal het een elipt zijn
waar WE over spreken dan mag het zwaren gewicht niet
zo zijn met gebruik .. ovaal is voor mijn Elipt .ook de afgiften is
dan behoorlijk minder dat voldoet niet aan de buizen voorversterker
of jij moet transistor gebruiken maar dan ook aan de bijde kanten vvst
ovaal helt naar elipt en elipt tast alleen af op de bolling van elipt en dat is
ovaal elipt is ook van veeel lateren data gemaakt
ook maar heel klein aanwezig allen duren elementen die met elipt zijn uitgerust
die geven aanmerkelijk minder afgiftens dat is bekent . gewoon rond sperich
geeft meer dus ik denk dat bij jou surhe md 3 dat ook zo is .??
huub
Laatst bewerkt 14 jan 2019 13:59 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 jan 2019 13:19 - 14 jan 2019 13:40 #75468
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.
Niet helemaal waar Huub. De 0,75 naald is prima universeel.
Het is ook de reden waarom ik een Shure M3D uit 1959/60 gebruik (3,2 gram).
Het vinyl van die dagen is keihard (zelfs breekbaar) en dat geeft al ruis genoeg.
Als de groef schoon is geeft dat geen ruis van vuil. Die groef is immers mono en
in feite met een tamelijk regelmatige breedte, op het pinch effect na. Hier is de
ovale vorm van de stereo naald zelfs gunstiger dan een ronde mono naald.
De zijwanden van de groef geven geen weergave, hebben geen functie zoals bij een
stereo groef, wel de horizontale spoor ervan. Die is zowel bij een mono en stereo naald
overal even groot. Er is geen som van de breedte en diepte van de groef zoals bij stereo.
Verder is ook de band-ruis immers te horen. Komt vaak zelfs boven ongerechtigheden
uit. Dat hoort er allemaal bij met deze oudste historische platen.
Een mono element geeft geen enkele soelaas. De weergave van de Shure M3D
is sowieso al (veel) beter dan welk kristal element dan ook. Dat is alleen maar
winst en weegt op tegen het een fractie dieper zakken van de naald.
Het is zeer acceptabel.
Daarnaast zijn het gewoon zeer oude vinylplaten en dus al veel gebruikt.
Het kan allemaal prima.
Het is ook de reden waarom ik een Shure M3D uit 1959/60 gebruik (3,2 gram).
Het vinyl van die dagen is keihard (zelfs breekbaar) en dat geeft al ruis genoeg.
Als de groef schoon is geeft dat geen ruis van vuil. Die groef is immers mono en
in feite met een tamelijk regelmatige breedte, op het pinch effect na. Hier is de
ovale vorm van de stereo naald zelfs gunstiger dan een ronde mono naald.
De zijwanden van de groef geven geen weergave, hebben geen functie zoals bij een
stereo groef, wel de horizontale spoor ervan. Die is zowel bij een mono en stereo naald
overal even groot. Er is geen som van de breedte en diepte van de groef zoals bij stereo.
Verder is ook de band-ruis immers te horen. Komt vaak zelfs boven ongerechtigheden
uit. Dat hoort er allemaal bij met deze oudste historische platen.
Een mono element geeft geen enkele soelaas. De weergave van de Shure M3D
is sowieso al (veel) beter dan welk kristal element dan ook. Dat is alleen maar
winst en weegt op tegen het een fractie dieper zakken van de naald.
Het is zeer acceptabel.
Daarnaast zijn het gewoon zeer oude vinylplaten en dus al veel gebruikt.
Het kan allemaal prima.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 14 jan 2019 13:40 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 jan 2019 12:50 - 14 jan 2019 12:58 #75467
door Huub
Beantwoord door Huub in topic klassiek favoriet.
De ruis dat komt van de stereo naald
die zakt tot in de groeve bodem
draai bvb de plaat maar eens op de triotrack met mono element
ook bvb met gewone naald ook diamand kan te puntig zijn
op de gewone mono alles totaal dan hoor jij niks aan ruis
ook de klank zal voller zijn de mono tast gewoon beter en volledig
de mono groeven af ook het meer gewicht behoort er bij.
ik gebruik zo altijd de echte mono ..
ook bij stereo naald op mono tast de totalen hoogten groeven
niet aan dan gebruikt men de halve oplage met ook de punt op de bodem .
huub
die zakt tot in de groeve bodem
draai bvb de plaat maar eens op de triotrack met mono element
ook bvb met gewone naald ook diamand kan te puntig zijn
op de gewone mono alles totaal dan hoor jij niks aan ruis
ook de klank zal voller zijn de mono tast gewoon beter en volledig
de mono groeven af ook het meer gewicht behoort er bij.
ik gebruik zo altijd de echte mono ..
ook bij stereo naald op mono tast de totalen hoogten groeven
niet aan dan gebruikt men de halve oplage met ook de punt op de bodem .
huub
Laatst bewerkt 14 jan 2019 12:58 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 jan 2019 12:38 #75466
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.
Prachtige oude LP's uit "the dawn of vinyl".
Dikke harde zware platen die bijna van schellak aandoen.
Mooi ook zo een vroege label op deze platen.
Met het oude logo van Minigroove.
Och, en dat er wat 'kosmische ruis' aanwezig is kan mij niet deren.
De muziek is prachtig en historisch.
Dikke harde zware platen die bijna van schellak aandoen.
Mooi ook zo een vroege label op deze platen.
Met het oude logo van Minigroove.
Och, en dat er wat 'kosmische ruis' aanwezig is kan mij niet deren.
De muziek is prachtig en historisch.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 jan 2019 18:34 #75434
door Huub
Beantwoord door Huub in topic klassiek favoriet.
De spaanse wals van .emile waldteufel rene
bezit jij die ook zet hem dan met geluid er op
dat komt goed over .?
huub
bezit jij die ook zet hem dan met geluid er op
dat komt goed over .?
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.