Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

klassiek favoriet.

Meer
15 jan 2019 09:56 - 15 jan 2019 10:01 #75506 door Huub
Beantwoord door Huub in topic klassiek favoriet.
Ik ken ook herpers van caruso
daar hebben ze het armzalige orkestje met de rampe viool geluid
weg gefiltert en er een piano er bij opgenomen
dat kinkt toch wel beter caruso is ook het besten aan te horen met piano
die orkestjes janken zo en armzalig geluidje
huub
Laatst bewerkt 15 jan 2019 10:01 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 jan 2019 09:42 - 15 jan 2019 10:41 #75505 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.

RR1957 schreef : Deze heer klinkt op vinyl toch wat anders dan op de zeer oude schellak platen uit
begin vorige eeuw. Dat heeft vooral te maken met het feit dat veel van zijn oude
platen feitelijk op de snelheid van 80 (o.a.) afgespeeld moeten worden en niet 78 toeren.
Met de historische opnames op vinyl hebben ze daar rekening mee gehouden en hoor
je de juiste stem van de beroemde Caruso.


In algemene termen:
In de catalogus van His Masters Voice 1918 staat zeer nauwkeurig bij iedere plaat de snelheid vermeld.
Dat deden zij natuurlijk niet voor niets. Mocht het verschil niet hoorbaar zijn als men op zijn
grammofoon een iets andere snelheid gebruikt, waarom zouden ze dan al die moeite doen
(retorische vraag uiteraard).
Bovenstaande bewering van mij staat in meerdere literatuurbronnen vermeld.
Het is eenvoudig uit te proberen door de grammofoon in de middenstand te zetten qua snelheid
(er zit niet voor niets een snelheidsregelaar op, die was niet alleen bedoeld om de grammofoon zo
goed mogelijk op 78 toeren te zetten -men had toen nauwelijks de mogelijkheid om dat te controleren-
maar JUIST om de snelheid vanuit de middenstand wat te regelen) , een plaat te beluisteren en
vervolgens de snelheid iets te verhogen. Je hoort dan duidelijk dat er een verschil in toonhoogte
ontstaat. Dit verschil is zelfs te horen op een eenvoudige koffergrammofoon uit die tijd, laat staan
een luxe grammofoon met een zeer speciale hoorn om elke nuance van de opname zo goed mogelijk
weer te geven.

Twee pagina's van de HMV catalogus tonen heel duidelijk dat er in ieder geval tot die tijd nog
geen standaard snelheid (78) bestond bij opnames en dat men het toen belangrijk vond de juiste
snelheid van iedere plaat te vermelden aan de luisteraar.
De getoonde platen zijn uit 1906. Beide liederen behoren ook tot de eerste tien opnames die
van Caruso zijn gemaakt in 1902, toen echter alleen met pianobegeleiding. Een paar jaar later zijn
dezelfde liederen opnieuw opgenomen met een orkestje. In die tijd was het uiteraard een absoluut
wonder van techniek en een beleving van jewelste, want de meeste mensen hadden nog nooit een
opname van een stem of muziekinstrumenten gehoord en dat men het bij herhaling keer op keer
opnieuw kon beluisteren. Je moet je natuurlijk wel kunnen inleven hoe die ervaring toen was, een
eeuw geleden en de opnames niet bekritiseren met de kennis en mogelijkheden van het heden, ruim
honderd jaar later.








Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 15 jan 2019 10:41 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 jan 2019 08:09 - 15 jan 2019 08:39 #75503 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.

Bert Kn schreef :


Ik beweer helemaal niets.
Ik vroeg me alleen het een en ander af.
In ieder geval heb ik weer twee dingen geleerd.
Hoe het precies met naalden zit en verder niet meer met je ino discussie te gaan.


Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 15 jan 2019 08:39 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 jan 2019 02:07 - 15 jan 2019 02:26 #75500 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic klassiek favoriet.

Met de historische opnames op vinyl hebben ze daar rekening mee gehouden en hoor
je de juiste stem van de beroemde Caruso.


Als je dat verschil hoort heb je naar mijn mening wel het absolute gehoor.
Maar als je echt zijn juiste stem had willen horen had je in die tijd moeten leven en hem live moeten horen.
De beste man is in 1921 gestorven al zijn platen zijn akoestisch opgenomen akoestische opnames geven totaal geen beeld van hoe zijn stem daadwerkelijk klonk.
Heb je wel eens goede S klanken in een akoestische opname gehoord? ik niet. ;)

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 15 jan 2019 02:26 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jan 2019 23:50 - 14 jan 2019 23:51 #75499 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic klassiek favoriet.
RD schreef het volgende.

Tonar naalden klinken beduidend ook zachter als origineel philips
En Tonar is niet vol van geluid.



Dat verschilt bij Tonar nogal per naald en gaat lang niet voor alle Tonar naalden op.
De blauwe voor het GP410 element (niet meer leverbaar) en de 78T naald voor de AG3020 doen het net zo goed als die van Philips zelf.





Ik vraag me overigens af of Tonar wel zelf produceert of dat ze min of meer een opkoop firma zijn?
Maar goed laten we het verder bij het topic houden.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 14 jan 2019 23:51 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jan 2019 22:56 #75498 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic klassiek favoriet.
Een geweldig en enerverend stuk muziek dat fantastisch kan klinken als de opname fraai is.
Dat lukt wel bij deze fraaie plaat. Overdonderend zogezegd.
Was fijn om naar te luisteren vanavond.
Het stuk wordt ook live uitgevoerd op aanstaande zondag vanaf elf uur 's ochtends op Radio 4.


Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena