HIFI apparatuur
ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
10 jul 2011 16:47 - 10 jul 2011 16:50 #6344
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
Dat stereo voorversterkertje van philips Type.GH 915
Gebruik ik ook nog wel eens ,Toch aan Buizen radio,s
Daar gaat de potmeter rommelen .Daar kan beter een
Condensator van 0,1UF 100.v in de uitgang naar ingang radio worden opgenomen
Dan is alles stil ,Bij de Dual voorverdsterkers Daar zijn de C.s
Gelijk in aanwezig .Opmerkelijk beter ook in geluid,En deze zijn volkomen STIL
Huub
Gebruik ik ook nog wel eens ,Toch aan Buizen radio,s
Daar gaat de potmeter rommelen .Daar kan beter een
Condensator van 0,1UF 100.v in de uitgang naar ingang radio worden opgenomen
Dan is alles stil ,Bij de Dual voorverdsterkers Daar zijn de C.s
Gelijk in aanwezig .Opmerkelijk beter ook in geluid,En deze zijn volkomen STIL
Huub
Laatst bewerkt 10 jul 2011 16:50 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
10 jul 2011 16:35 #6343
door snameroc1963
Beantwoord door snameroc1963 in topic Re: ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
Iedere phono voorverster ruist ook die van moderne versterkers.
Dus degene die zegt dat zijn phono voorversterker niet ruist mankeert op zijn minst iets aan zijn gehoor of hij heeft geen magnetodinamische toonkop.
Juist die stoor geluiden is voor mij een reden om cd voor phono te kiezen zeker bij klasiek of muziek stukken met grote dynamiek.
Ik heb nog een orginele philips transistor phono voorversterker van philips uit volgens mij ongeveer begin 70 er jaren als ik je daar een plezier mee kan doen moet je aan del trkken.
Dus degene die zegt dat zijn phono voorversterker niet ruist mankeert op zijn minst iets aan zijn gehoor of hij heeft geen magnetodinamische toonkop.
Juist die stoor geluiden is voor mij een reden om cd voor phono te kiezen zeker bij klasiek of muziek stukken met grote dynamiek.
Ik heb nog een orginele philips transistor phono voorversterker van philips uit volgens mij ongeveer begin 70 er jaren als ik je daar een plezier mee kan doen moet je aan del trkken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
10 jul 2011 16:22 #6342
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Re: ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
René, kun je eens het volgende proberen:
Draai de gevoeligheidsregelaar van de PU ingang aan de achterzijde eens helemaal dicht. De ingang is dan a.h.w. kortgesloten zodat deze niets meer kan oppikken. Probeer dan eens of er nog steeds ruis is. Is de ruis dan een stuk minder of nihil dan zou het best wel eens dat potmetertje zelf kunnen zijn. Zelf constateerde ik al dat de versterker enorm te keer gaat als je er aan draait. Het is niet denkbeeldig dat het potmetertje zelf ruis geeft.
Probeer dan ook eens of de ruis op een andere stand van deze regelaar minder is. Als je een betere instelling vindt dan zo laten staan. Je moet dan alleen de versterker harder zetten voor hetzelfde volume en de andere regelaars ook weer bijstellen.
Wat ook nog kan: Slechte buisvoet of vocht in de buisvoet. Dan ontstaan er kruipstromen.
Indien de schuld bij het potmetertje zelf zit zou je die buiten werking kunnen zetten. Is een kleine ingreep. Zelf ben ik niet zo weg van potmeters aan de ingang van een gevoelige trap. Die had men beter aan de uitgang van de MD voorversterker kunnen zetten.
Groeten,
Peter
Draai de gevoeligheidsregelaar van de PU ingang aan de achterzijde eens helemaal dicht. De ingang is dan a.h.w. kortgesloten zodat deze niets meer kan oppikken. Probeer dan eens of er nog steeds ruis is. Is de ruis dan een stuk minder of nihil dan zou het best wel eens dat potmetertje zelf kunnen zijn. Zelf constateerde ik al dat de versterker enorm te keer gaat als je er aan draait. Het is niet denkbeeldig dat het potmetertje zelf ruis geeft.
Probeer dan ook eens of de ruis op een andere stand van deze regelaar minder is. Als je een betere instelling vindt dan zo laten staan. Je moet dan alleen de versterker harder zetten voor hetzelfde volume en de andere regelaars ook weer bijstellen.
Wat ook nog kan: Slechte buisvoet of vocht in de buisvoet. Dan ontstaan er kruipstromen.
Indien de schuld bij het potmetertje zelf zit zou je die buiten werking kunnen zetten. Is een kleine ingreep. Zelf ben ik niet zo weg van potmeters aan de ingang van een gevoelige trap. Die had men beter aan de uitgang van de MD voorversterker kunnen zetten.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Minder
Meer
10 jul 2011 16:10 - 10 jul 2011 16:12 #6341
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
"Huub schreef al eerder om de AF86 'af te schermen' met een metalen kap.
Is dat wellicht een optie? Helpt dat wel?
Maar waarom dacht Philips daar zelf dan niet aan?
Maar wellicht is het onzin wat ik uitkraam."
Trouble- shooten op afstand blijft altijd een loterij..... Maar ik denk dan aan de mogelijkheid dat er in het RIAA tegenkoppelcircuit bijvoorbeeld een condensator niet meer aan z'n spec's voldoet of iets van die aard. Ook een EF86 kan hopeloos aan 't pieten slaan als er sprake is van terugwerking uit het opvolgende circuit
De laatste dagen heb ik nogal wat gelezen over de meest onverwachte oorzaken van oscilleren. Tot en met een gloeilamp die storing veroorzaakt op de FM band, omdat er "Barkhausen Kurz Schwingungen" in optreden.....! Als je dat hebt gelezen (en in de praktijk hebt meegemaakt) kijk je echt nèrgens meer van op. Zelf heb ik in mijn jonge jaren (begin 1960) al de grootste moeite gehad met een eindtrapje met 2 x EBL21. De schermroosters bléven maar oranje opgloeien en het was niet eens Koninginnedag....
Nico
Is dat wellicht een optie? Helpt dat wel?
Maar waarom dacht Philips daar zelf dan niet aan?
Maar wellicht is het onzin wat ik uitkraam."
Trouble- shooten op afstand blijft altijd een loterij..... Maar ik denk dan aan de mogelijkheid dat er in het RIAA tegenkoppelcircuit bijvoorbeeld een condensator niet meer aan z'n spec's voldoet of iets van die aard. Ook een EF86 kan hopeloos aan 't pieten slaan als er sprake is van terugwerking uit het opvolgende circuit
De laatste dagen heb ik nogal wat gelezen over de meest onverwachte oorzaken van oscilleren. Tot en met een gloeilamp die storing veroorzaakt op de FM band, omdat er "Barkhausen Kurz Schwingungen" in optreden.....! Als je dat hebt gelezen (en in de praktijk hebt meegemaakt) kijk je echt nèrgens meer van op. Zelf heb ik in mijn jonge jaren (begin 1960) al de grootste moeite gehad met een eindtrapje met 2 x EBL21. De schermroosters bléven maar oranje opgloeien en het was niet eens Koninginnedag....
Nico
Laatst bewerkt 10 jul 2011 16:12 door Ouwe Schipper.
10 jul 2011 15:41 #6340
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
Dan met de voorversterker naar Max
om te kijken wat hij op die 9007 doet
bestel bij Jukebox Revival een EF806 deze is een verbeterde versie van de EF86
misschien gaat dat wel goed
Grt René Daemen
om te kijken wat hij op die 9007 doet
bestel bij Jukebox Revival een EF806 deze is een verbeterde versie van de EF86
misschien gaat dat wel goed
Grt René Daemen
René Daemen
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 jul 2011 15:30 - 10 jul 2011 15:32 #6339
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
Max
Bedankt.
Nu weten we genoeg lijkt me. Althans dat de ruis niet aanwezig hoort te zijn,
ondanks alle theorieën dat het 'hoort' en zo.
Dat je er mee moet leren leven... :lachuh:
Ik begon me al diep te schamen dat ik de kwestie aanzwengelde...
Overigens onderschat ik de technische expertise van Peter (AG9004) en Henk (AG9007)
absoluut niet.
Vriendelijke groet en heel erg bedankt. :thumbsup:
René (R)
Bedankt.
Nu weten we genoeg lijkt me. Althans dat de ruis niet aanwezig hoort te zijn,
ondanks alle theorieën dat het 'hoort' en zo.
Dat je er mee moet leren leven... :lachuh:
Ik begon me al diep te schamen dat ik de kwestie aanzwengelde...
Overigens onderschat ik de technische expertise van Peter (AG9004) en Henk (AG9007)
absoluut niet.
Vriendelijke groet en heel erg bedankt. :thumbsup:
René (R)
Laatst bewerkt 10 jul 2011 15:32 door René R.