Skip to main content
HIFI apparatuur

Teer Condensatoren in de Phillips HF10

Meer
08 sep 2014 13:06 - 08 sep 2014 13:11 #46440 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Teer Condensatoren in de Phillips HF10
De tegenkoppeling net werkje bestaat uit de
een weerstand 2,7.k. de condensator er over heen
Kerr 470 PF . tussen de katode van de ef 86
R 72,2.k en R8.10.R . .
Ik denk als dat niet het zelfde is dan is ook
De midde stand niet goed .
Of de uitgang wijkt af van de AD 9000.
Deze schakeling hoort bij de AD 9000.
als je de uitgang 918/01 heeft deze wijkt denk ik ook af
Dan krijg jeook geen midde stand potmeters .

Huub
Laatst bewerkt 08 sep 2014 13:11 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: bert61

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 sep 2014 13:03 #46439 door bert61
Ik ben net terug uit Breda en 2 potmeters rijker van 2.2M ohm met schakelaar en een plastic asje
Dus ik kan die Toonregeling waarschijnlijk wel weer opbouwen zoals hij was
Knal hem maar eens door LT Spice Tjerk :thumbsup:
en ik ben zeer benieuwd of ik hier een simpele ipod aan kan knopen zonder een hoop compensatie netwerken
en brom gevoelig is die boel wel
als die stalen bodemplaat eraf is Q5S9 om in zendamateur taal te spreken :lol:

Meer
08 sep 2014 12:58 #46438 door PE9ZZ
Nog een foutje: de 2 meg potmeters zitten in de HF10...

Ik heb effe de 1M log potmeters nagemeten, en de gemiddelde verhouding in de middenstand is 6.4 (populatie van vier potmeters). Dat betekent dat bij een 2M potmeter de waarden 270k en 1.73M zijn. Hiermee is de simulatie wel uit te voeren.

Probleem echter is dat deze schakeling bedoeld is om te worden aangesloten op een kristal pickup en die is hoogohmig met een capacitieve component. Daarom werkt de 20 keer lagere impendantie niet. Peter, schijn je licht hier eens over? Ik weet het niet in deze materie...

Tjerk, 9ZZ

Meer
08 sep 2014 12:10 - 08 sep 2014 12:12 #46437 door Jan Bus
In zowel de HF10 als de HF302 zijn klankregelingen volgens Baxendall toegepast. Echter in de HF10 uitgevoerd als zgn passieve regeling; hierin moeten logarithmische potmeters toegepast worden om in de midddenstand een rechte karakteristiek te krijgen.
Bij de HF302 spreken we van de actieve variant, omdat hij in de tegenkoppellus van een versterker is toegepast. Bij deze schakeling zijn lineaire potmeters nodig voor een rechte middenstand.

In de Hf302 zijn potmeters van 2Meg toegepast om het mogelijk te maken rechtstreeks een kristalpickup op de ingang van de versterker aan te sluiten. Bij dit type klankregeling is dat zeer ongebruikelijk. Je ziet meestal eerst een versterkertrap aan de ingang en daarna de klankregeling; dit om de verzwakking van 10 a 20x van dit type klankregeling te compenseren.

De buizenbezetting van de HF10 geeft een zeer grote gevoeligheid; zo groot dat de verzwakking van de klankregeling ruimschoots kan worden opgevangen. Deze schakeling en een hoogohmige ingang maakt de zaak echter extra bromgevoelig, zodat er flink met afgeschermde kabels gewerkt moet worden. Hoogohmige weerstanden en bedradingcapaciteiten aan de ingang van de versterker kunnen verantwoordelijk zijn voor verzwakking van hoge frequenties.

Een goed boek waarin diverse klankregelingen beschreven worden is de Muiderkring uitgave "Het ontwerpen van versterkers" door Ir. Hellings.

Jan
Laatst bewerkt 08 sep 2014 12:12 door Jan Bus. Reden: foutje

Meer
08 sep 2014 12:07 - 08 sep 2014 12:09 #46436 door PE9ZZ
Nee, dat is de belasting van het toonregelnetwerk. Ik bedoel je bron, grammelefoonplatenspeler ofzo. Die is hoogimpendant en vindt een lage belasting vast niet fijn.

De EF86 wordt met kathodeweerstand ingesteld. R(g1) mag nul zijn (potmeter). Die 330k is alleen met grid current bias.

Ik zal eens kijken of ik dat netwerk in LTSpice kan knallen. Wat is de waarde van die 2 meg log pot in de middenstand?

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 08 sep 2014 12:09 door PE9ZZ. Reden: LTSpice

Meer
08 sep 2014 11:41 #46435 door bert61
Verdorie als ik het goed lees mag de grid resistor niet kleiner zijn dan 330K
of begrijp ik dat verkeerd ?

Gemaakt door Kunena