Teer Condensatoren in de Phillips HF10
OOPS dat is een hoop werkBeste Bert, de samenstelling van het diëlectricum (isolatie tussen de platen) verandert van chemische samenstelling en daardoor verandert ook de capaciteit. Maar wat belangrijker is: Ze gaan lekken, oftewel gelijkstroom doorlaten. Daardoor verandert de instelling van buizen en gaat er het e.e.a. mis. In toonregelschakelingen wordt de werking verstoord door de veranderde capaciteit en de lekweerstand.
Niet alleen lekkende koppelcondensatoren maar ook condensatoren in toonregel - en correctienetwerken die lekken moeten vervangen worden om de originele werking weer terug te krijgen.
maar ga er eerst maar een : bedtime over dromen
ik heb er tijdelijk even wat ingehangen en daar knapt het geluid meteen al van op
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat deze geen smoorspoel in de bodem heeft
En bromde ook .. De lateren HF 10 bezat deze wel .
Ik weet ook wel dat een weerstand ook redelijk voldoet .
Huub
Niet alleen lekkende koppelcondensatoren maar ook condensatoren in toonregel - en correctienetwerken die lekken moeten vervangen worden om de originele werking weer terug te krijgen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Ik heb een HF10 met 5 of 6 van deze teer kondensatoren er in
die werkt niet zo als het zou moeten
met een meet pen van de Multimeter op de ingang resulteert in een fikse brom op in de Luidspreker
waarbij ik de voorbarige conclusie trok dat het wel goed was met die HF10
Maar met het signaal uit de hoofdtelefoon uitgang van mijn laptop is niet genoeg en klonk blikkerig
Met een step trafo 1-10 werd het nog slechter.
Dus de onderkant er weer afgehaald en de soldeerbout er in
De teercondensatoren 3x 100N en 2x 47N zijn allemaal te groot geworden
die van 100N zijn bijna 140N geworden en de 47N zijn 75N geworden
Is dit altijd zo bij die dingen

De weerstanden met kleurcode erop zijn ook allemaal veel te groot geworden meer dan 20-30%
dit verschijnsel kende ik wel
maar er is er niet een meer binnen 10%