Teer Condensatoren in de Phillips HF10
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Maar zijn we nu bezig met een ontwerpverbetering of een reparatie? Ik heb een beetje het idee dat het doel voorbijgeschoten wordt.
Zoals de HF10 ontworpen is, voldoet hij prima.
Het hoeft toch geen High End versterker te worden?
ik schiet altijd door met zoiets Peter
ik ben een beetje te perfectionistisch ben ik bang
ik blijf dan als een Terriër me erin vastbijten.
je mag ook zeggen dat het een obsessie werd
vooral als men zegt dat het nog wat beter kan Tjerk
Dan moet de onderste steen boven komen.
PE9ZZ
Ik mis wat parameters. Wat is de impendantie van zo'n kristalelement? Zonder die gegevens heeft een simulatie geen zin. Online kom ik niet echt veel verder dan dat het een hoogimpendant systeem is.
Dat vind ik nu jammer Tjerk
Ga voor het gemak maar uit dat het een laagohmige bron is met een gemiddelde capaciteit van 1500 pF.
Kun je de scan ook doen met een laagohmige bron, bijvoorbeeld de (koptelefoon)uitgang van een MP3 speler of portable CD-speler? Ben benieuwd hoeveel verschil dat maakt.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Tjerk, 9ZZ
Het eerder genoemde boek van S.J. Hellings beschrijft inderdaad uitgebreid deze toonregeling.
Ik zou zelf de boel origineel laten, zeker nu je twee potmeters van de goede waarde hebt kunnen bemachtigen.
Ik heb zelf echter gemerkt dat de waarde van de potmeters niet zo kritisch lijkt als je zou denken. Bij mij werkt bijvoorbeeld de hogetonen regeling met een 1 MOhm potmeter net zo goed. Bij de lagetonen regelong bepaalt de waarde van de potmeter de mate van ophalen/ verzwakken van de lage tonen.
Als je de verbindingen kort houdt en zorgt dat er geen leidingen in de buurt lopen die brom kunnen veroorzaken valt het allemaal best mee.
Overigens heeft Amroh Muiderkring destijds een ontwerp op de markt gebracht dat er sterk op lijkt: De Ultraflex. De fasedraaier plus eindtrap is identiek, echter wordt daar de fasedraaier aangestuurd door een ECC83 en is de fasedraaier een ECC82.
Dit ontwerp heb ik zelf ook in het verleden nagebouwd en werkt bijzonder goed.
Bij dit ontwerp zit de toonregeling tussen twee trappen. Mijns inziens beter.
Voor een Ipod hoef je in principe niets te veranderen, moet gewoon goed gaan.
Aan de tegenkoppeling zou ik niets veranderen, je mag er van uit gaan dat dat wel door de fabriek is uitgekiend.
Ik zie ook niet wat het verband ermee is met de rechte stand van de toonregeling.
Maar zijn we nu bezig met een ontwerpverbetering of een reparatie? Ik heb een beetje het idee dat het doel voorbijgeschoten wordt.
Zoals de HF10 ontworpen is, voldoet hij prima.
Het hoeft toch geen High End versterker te worden?
En wat zou het dat het zaakje bromt zonder bodemplaat? Die bodemplaat zorgt voor de gewenste afscherming. Als hij met bodemplaat stil is, is dat voldoende.
Gewoon goed repareren/reviseren en er lekker van genieten.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
wat bedoel je met 918/01 ??
Het gaat me even te snel na elkaar
dat net werkje zit dus in het orgineel begrepen
Dat is gecontroleerd en waar afwijkend zijn die onderdelen vervangen Huub