Televisie tot 1970
TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Minder
Meer
23 mei 2019 22:58 #77706
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Ik heb een werkende tx400 met beeld en geluid
En tweedenet kastjes werken op wen tx 400/500
Daar kun je een digitenne kastje op aansluiten
En op scart een dvd speler.
Dat het nu niet goed gaat bij de topic starter zit in de versleten buizen
Daarom bij veel gebruik nieuwe buizen erin kosten niks die EF 80 waar toestel vol mee zit .
Een oltime rijd je ook niet ket antieke banden
En tweedenet kastjes werken op wen tx 400/500
Daar kun je een digitenne kastje op aansluiten
En op scart een dvd speler.
Dat het nu niet goed gaat bij de topic starter zit in de versleten buizen
Daarom bij veel gebruik nieuwe buizen erin kosten niks die EF 80 waar toestel vol mee zit .
Een oltime rijd je ook niet ket antieke banden
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Offline
- Cees
Minder
Meer
- Berichten: 2969
23 mei 2019 20:01 #77704
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
@René
weet jij hoe het geluidsysteem werk bij een TX400 ?
weet jij hoe het geluidsysteem werk bij een TX400 ?
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 mei 2019 20:54 #77700
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Zul je toch goed moeten lezen
Een digitenne kastje kan je ook als modulator voor tv gebruiken
De antenne aansluiting zet je op je 2e net kastje
Die op de tx 400 gaat op scart digitenne vcr zet je een dvd speler
En laatje spelen je 2 e net kast op kanaal 36 of 38 en je tv op kan 3 of 4
Dan moet het werken
Een digitenne kastje kan je ook als modulator voor tv gebruiken
De antenne aansluiting zet je op je 2e net kastje
Die op de tx 400 gaat op scart digitenne vcr zet je een dvd speler
En laatje spelen je 2 e net kast op kanaal 36 of 38 en je tv op kan 3 of 4
Dan moet het werken
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 mei 2019 19:28 #77698
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Ik kan je echt niet volgen Rene...Rene Daemen schreef : ...Kanaal 36/38 UHfF en je tv kan 3 of 4 dan dvd aanz3tten kans dat je geluid wel werkt zoniet zit er nog ergens een fout..
Een versleten buis kan ook roet in het eten gooien
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 mei 2019 19:25 #77697
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Wat je kan proberen of het je modulator is die niet helemaal functioneert naar wens.
Kijk voor een tweede net kastje is ook wel eens gebruikt op de tx 400 en 500
Zet daar op een samsung digitenne kastjes vind je nu voor een prikkie bij kringloop systeem gaat over naar dvb2 dus oude kastjes wordt waardeloos maar nog wel als een converter gesschikt neem je dvd speler stop scart op video scart digitenne dan antenne kabel RF out naar uhf in stem tv converter op Kanaal 36/38 UHfF en je tv kan 3 of 4 dan dvd aanz3tten kans dat je geluid wel werkt zoniet zit er nog ergens een fout..
Een versleten buis kan ook roet in het eten gooien
Kijk voor een tweede net kastje is ook wel eens gebruikt op de tx 400 en 500
Zet daar op een samsung digitenne kastjes vind je nu voor een prikkie bij kringloop systeem gaat over naar dvb2 dus oude kastjes wordt waardeloos maar nog wel als een converter gesschikt neem je dvd speler stop scart op video scart digitenne dan antenne kabel RF out naar uhf in stem tv converter op Kanaal 36/38 UHfF en je tv kan 3 of 4 dan dvd aanz3tten kans dat je geluid wel werkt zoniet zit er nog ergens een fout..
Een versleten buis kan ook roet in het eten gooien
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 mei 2019 06:46 - 22 mei 2019 06:53 #77692
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Zeker gefeliciteerd met dat mooie beeld! Niks meer aan doen! Het geluid krijg je niet goed omdat deze TV geen intercarrier gebruikt maar direct op de midfrequent demoduleert. Ik meen 16.0 MHz (video op 21.5 MHz). Als je modulator geen system BG maar system I is valt die ernaast want dan is de afstand 6.0 MHz in plaats van 5.5 MHz. Wat ook kan is dat je modulator het audiosignaal helemaal verkeerd maakt of DSB (double side band) moduleert. In het laatste geval heb je twee audiosignalen en moet je eenvoudig de juiste nemen.
Juist omdat de TV die intercarrier gebruikt (waardoor het geluid altijd op 5.5 MHz uitkomt) is de afstemming veel lastiger goed te krijgen. Zeker op de hogere kanalen.
Zou wel die "mystery cap" laten zitten. Moet iets hebben gefixt en zolang je niet begrijpt wat kan je het oorspronkelijke probleem weer terughalen. Zal inderdaad iets zijn om de terugslagonderdrukking te verbeteren.
Juist omdat de TV die intercarrier gebruikt (waardoor het geluid altijd op 5.5 MHz uitkomt) is de afstemming veel lastiger goed te krijgen. Zeker op de hogere kanalen.
Zou wel die "mystery cap" laten zitten. Moet iets hebben gefixt en zolang je niet begrijpt wat kan je het oorspronkelijke probleem weer terughalen. Zal inderdaad iets zijn om de terugslagonderdrukking te verbeteren.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 22 mei 2019 06:53 door PE9ZZ.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.