- Berichten: 7698
Televisie tot 1970
TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
22 mei 2019 00:10 #77691
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Zeker,
Saartje en de burgemeester herken ik goed. :woohoo:
Saartje en de burgemeester herken ik goed. :woohoo:
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2019 23:56 #77690
door EP
Beantwoord door EP in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Ik ben zojuist nog even aan het "spelen" geweest met mijn modulator. Ik had al geschreven dat ik wel geluid kon krijgen maar krijg daar dan geen beeld bij. Door de kanaalkiezer 2 kanalen verder te verzetten gebeurt precies het omgekeerde, daarop kan ik wel beeld krijgen maar zit er geen geluid bij. Raar, er gaat dus nog iets niet helemaal goed. De televisie is dus ooit aangepast naar de verbeterde walskanaalkiezer met 10 kanalen. Ik zit me nu te bedenken of het toestel daarmee dan destijds niet ook aangepast is geweest voor de buitenlandse markt. Klopt toch dat beeld en geluid hier op 5,5MHz van elkaar ligt en dat er in buitenlandse systemen daar van afgeweken kan worden (6Mhz of zo)? Kan dit hier aan de hand zijn?
Ik hoop dat dit eenvoudig op te lossen is. Wie een idee heeft waarom beeld en geluid niet samen komen, ik hoor het weer graag
Het beeld van de tv is al best goed, hoewel ik de terugslag lijnen wel kan zien als helderheid en contrast niet optimaal afgesteld staat.
Als die extra C zoals Cees schrijft invloed op terugslag onderdrukking heeft denk ik dat ik ga kijken wat voor een resultaat het heeft als ik die extra C er even tussen uit ga halen. Dit zou toch geen schade aan de televisie kunnen brengen als ik hem er tussenuit haal? Ik hoop daarmee dan iets minder snel die terugslag lijnen in beeld te krijgen.
Hier nog even een mooi plaatje van de tv met beeld, ziet er best goed uit zo al
Ik hoop dat dit eenvoudig op te lossen is. Wie een idee heeft waarom beeld en geluid niet samen komen, ik hoor het weer graag
Het beeld van de tv is al best goed, hoewel ik de terugslag lijnen wel kan zien als helderheid en contrast niet optimaal afgesteld staat.
Als die extra C zoals Cees schrijft invloed op terugslag onderdrukking heeft denk ik dat ik ga kijken wat voor een resultaat het heeft als ik die extra C er even tussen uit ga halen. Dit zou toch geen schade aan de televisie kunnen brengen als ik hem er tussenuit haal? Ik hoop daarmee dan iets minder snel die terugslag lijnen in beeld te krijgen.
Hier nog even een mooi plaatje van de tv met beeld, ziet er best goed uit zo al
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2019 22:35 #77688
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Inderdaad nog genoeg licht in de pijp. :thumbsup:
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Offline
- Cees
Minder
Meer
- Berichten: 2969
21 mei 2019 22:31 - 21 mei 2019 22:34 #77687
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
rare plek voor die extra C , heeft wel invloed op terugslag onderdrukking , staat ook niet in de modificatie lijst, of ik moet er overheen gelezen hebben .
Gefeliciteerd , BB geeft nog mooi contrast, en focus !
De aangegeven minimale afwijkingen in capaciteit zijn niet kritisch , maar voor de gemoedsrust mag je ze vervangen
Gefeliciteerd , BB geeft nog mooi contrast, en focus !
De aangegeven minimale afwijkingen in capaciteit zijn niet kritisch , maar voor de gemoedsrust mag je ze vervangen
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 21 mei 2019 22:34 door Cees PA1DBA.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2019 22:00 #77686
door EP
Ik heb inmiddels al wel sneeuw beeld op de tv. Bij mijn vorige foto stond de contrast regelaar helemaal in de meest linker stand en de helderheid regelaar stond behoorlijk ver rechtsom. Door de contrast regelaar een flink eind rechtsom te draaien en de helderheid regelaar zo goed als volledig linksom te zetten kreeg ik vanavond wel het verwachte sneeuwbeeld, zie onderstaande foto. Daar ben ik erg blij mee
C123 is in mijn tv zo te zien aan de wat modernere uitvoering condensator al eens vervangen. Volgens schema zou deze een waarde van 39nF moeten hebben maar er zit nu een 33nF.
Vanuit de PL83 gaat het signaal door na de ECL80 via condensator C127, ook deze is bij mij 33nF (zelfde soort als bij mij C123 is) maar deze zou volgens schema 56nF moeten zijn, een behoorlijke afwijking dus.
Verder is mij opgevallen dat er nog een mosterd condensator van 56nF geplaatst is met 1 poot aan R87/C117 en de andere naar massa (chassis). Deze staat niet in het schema vermeld.
Het zou raadzaam zijn denk ik om in ieder geval C123 en C127 van de juiste waarden te voorzien toch ? Zou dat een merkbaar verschil kunnen maken in contrast/helderheid?
Wat is aan te raden betreffende die 56nF mosterd condensator die niet in het schema staat ?
Beantwoord door EP in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Cees PA1DBA schreef : Denk dat als C123 lek is en je video-eindbuis (PL83) daardoor een te lage spanning op de BB kat. zet, er een soortgelijk plaatje ontstaat.
Ik heb inmiddels al wel sneeuw beeld op de tv. Bij mijn vorige foto stond de contrast regelaar helemaal in de meest linker stand en de helderheid regelaar stond behoorlijk ver rechtsom. Door de contrast regelaar een flink eind rechtsom te draaien en de helderheid regelaar zo goed als volledig linksom te zetten kreeg ik vanavond wel het verwachte sneeuwbeeld, zie onderstaande foto. Daar ben ik erg blij mee
C123 is in mijn tv zo te zien aan de wat modernere uitvoering condensator al eens vervangen. Volgens schema zou deze een waarde van 39nF moeten hebben maar er zit nu een 33nF.
Vanuit de PL83 gaat het signaal door na de ECL80 via condensator C127, ook deze is bij mij 33nF (zelfde soort als bij mij C123 is) maar deze zou volgens schema 56nF moeten zijn, een behoorlijke afwijking dus.
Verder is mij opgevallen dat er nog een mosterd condensator van 56nF geplaatst is met 1 poot aan R87/C117 en de andere naar massa (chassis). Deze staat niet in het schema vermeld.
Het zou raadzaam zijn denk ik om in ieder geval C123 en C127 van de juiste waarden te voorzien toch ? Zou dat een merkbaar verschil kunnen maken in contrast/helderheid?
Wat is aan te raden betreffende die 56nF mosterd condensator die niet in het schema staat ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Offline
- Cees
Minder
Meer
- Berichten: 2969
21 mei 2019 19:06 - 21 mei 2019 19:06 #77684
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Denk dat als C123 lek is en je video-eindbuis (PL83) daardoor een te lage spanning op de BB kat. zet, er een soortgelijk plaatje ontstaat.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 21 mei 2019 19:06 door Cees PA1DBA.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.