Skip to main content
Televisie tot 1970

TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd

Meer
05 mei 2019 20:52 - 05 mei 2019 21:00 #77440 door EP
Beantwoord door EP in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Als eerste allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ben met jullie reacties aan de slag gegaan en daarom nu tijd voor een update van mijn kant :)

Als eerste moet ik een fout van mijn kant recht zetten, ik spreek in mijn bericht over een 12 kanaalkiezer maar dit moet toch echt 10 kanaalkiezer (kanaal 2 t/m 11) zijn.

Tjerk wilde graag weten wat ik voor de tv betaald heb, qua prijs zitten we dicht bij elkaar zo te horen, hoewel de adverteerder er veel meer voor hoopte te krijgen heb ik hem uiteindelijk voor 230 euro op mogen halen, hoop dat ik daarmee er niet te veel voor betaald heb. Ik heb uw foto verslag bekeken Tjerk, bij foto imgp1398 zie ik dat u ook heeft gehad dat er alleen beeld was in de bovenste helft van het beeld. Dat heeft mijn tv ook, wat ik er in de minuut dat hij aan gestaan heeft van gezien heb, alleen ging het op de mijne niet tot helemaal bovenaan en was het natuurlijk alleen een ruis beeld. U heeft bij de foto staan dat het veroorzaakt is door slechte condensators, hoop dat ik het daar ook mee op kan lossen.

Ik heb vandaag de TX400 van binnen wat beter bekeken en er wat foto’s van gemaakt. Deze heb ik bij dit bericht toegevoegd. Tot zover ik gezien heb is er nog niks aan de tv gedaan, alles lijkt nog origineel te zijn. De kast ziet er goed uit voor zijn leeftijd, het binnenwerk was al zo goed als stofvrij en de buizen lijken allemaal als nieuw zo schoon dat ze zijn :)

Jan Bus, hartelijk dank voor uw link naar het wijzigingen document. Erg interessant document. Ik heb het document even vlug doorgenomen. Ik heb even gekeken welke buizen er in mijn kanaalkiezer zitten en dit zijn inderdaad de PCC84 en de PCF80. Dan is het nu denk ik wel duidelijk dat mijn toestel een modificatie heeft gehad van een capacitieve kanaalkiezer naar een wals 10 kanaalkiezer. De bij de modificatie beschreven verwijzing naar een tekening van de kanaal keuze knop die bij de modificatie hoort komt ook overeen met de kanaal keuze knop zoals op mijn toestel. Dan zullen de knoppen dus wel origineel zijn en hebben dus bij deze modificatie gehoord.

Ik heb zoals gevraagd ook nog even een foto van de typeplaat gemaakt, zie hieronder.
De toevoeging is nogal onduidelijk. Er lijkt origineel -01 gestaan te hebben maar door de nul is een 4 gedrukt. Op het chassis zelf zit ook nog een typeplaatje, daar staat wel heel duidelijk dat het een TX400U/01 versie moet zijn.



Tot zover mijn update, dan ga ik zo me eens even in de schema’s verdiepen om te kijken waar de booster condensator verstopt zit, ik had een dikke teerknol verwacht in het hoogspanning gedeelte maar daar zat er geen in. Hoor graag van u, Cees, welke condensatoren u mij aan raad als eerste te vervangen om daarna even de tv op te kunnen starten om te zien wat hij allemaal wel en niet doet.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties. Word vervolgt …
Bijlagen:
Laatst bewerkt 05 mei 2019 21:00 door EP. Reden: Foto's vergeten toe te voegen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 mei 2019 14:18 #77426 door Rene Daemen
Over de kunstof knoppen heb ik mijn twijfels
Die zijn midden jaren 50
De tx 400 en 400/10 hebben bakelieten knoppen
Die doorschijnende knoppen zaten op de 14tx100
Bij testen eerst de booster c vervangen en de voeding bekijken
Daarna kun j verder reviseren wel buizen vernieuwen ivm met fouten

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 mei 2019 12:28 - 05 mei 2019 12:30 #77425 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Dit kan TX400-64 wezen. Een late modificatie van dit toestel. Het toestel is leverbaar geweest als goedkoop instapmodel toen al hoog en breed nieuwere modellen met modernere beeldbuizen leverbaar waren. Zie:
frank.pocnet.net/instruments/Philips/HR/...ngen/wijzigingen.pdf

Hier wordt de capacitieve kanaalkiezer vervangen door een walskanaalkiezer met 10 kanalen en veel betere eigenschappen door toepassing van PCC84 en PCF80. Ook een bijpassende knoppenset wordt in de wijzigingen beschreven.
Laatst bewerkt 05 mei 2019 12:30 door Jan Bus. Reden: wijziging

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 mei 2019 11:28 #77420 door Cees PA1DBA
Heb je een foto van het typeplaatje ?
Het zou een exportversie kunnen zijn, gezien de knoppen.
Hoe dan ook een leuke aanwinst.
Zal vanavond in het schema duiken om te zien welke C,s echt voor het opstarten
beter vervangen kunnen worden.
nooit alles vervangen en dan opstarten, omdat kans op fouten te groot zijn.

Cees- pa1dba

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 mei 2019 22:32 #77416 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Uit nieuwsgierigheid: hoeveel heb je nu gedokt voor dit toestel? De mijne kostte me iets van twee meier. M'n TX500U ook zoiets. Ook: heb je de binnenkant kunnen inspecteren? Misschien is er al het nodige vervangen. Knoppen zou ik zo niet weten, lijkt erop dat ze niet origineel zijn maar dat ze in een vroeg stadium zijn vervangen. Misschien is de 12-kanalentuner er ook later ingezet.

Maak je geen zorgen over de netspanning. Serieweerstand is geen goed idee omdat de TV niet altijd hetzelfde vermogen trekt maar je sowieso minstens 10 W zit weg te stoken. Maak effe wat foto's van de binnenkant. Neem een voorbeeld aan mijn restoratie, hierrrrrrrrr.

Oh ja, mijn toestel heeft nog wat aandacht nodig omdat de beeldbuis sluiting heeft tussen kathode en Wehnelt als-ie koud is. Maar ik durf nog niet goed m'n CRT rejuvenator erop los te laten...

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 mei 2019 21:33 #77414 door EP
Hallo lezers,

Na lange tijd al de wens gehad te hebben in het bezit te komen van een Philips TX400 tv heb ik deze vandaag via marktplaats aangeschaft. Helaas verliep de koop niet helemaal zoals ik gedacht had. De marktplaats advertentie liet een 4 kanaal TX400 zien met originele knoppen set er op, dit is de foto uit de advertentie :



Na netjes volgens afspraak aangekomen te zijn kreeg ik de TX400 te zien. Tot mijn verbazing was dit absoluut niet de TX400 zoals de advertentie foto’s lieten zien. Dan voel je je wel een beetje beetgenomen. Ik kreeg een TX400 met 12 kanaal ontvanger te zien. Dit is de foto van de 12 kanaal TX400 die ik nu bezit :



Bij mijn weten klopt de knoppen set niet bij deze set. Dit heb ik uiteraard wel genoemd maar mij werd verteld dat deze TX400 wel met de originele knoppen set uitgerust zou zijn. Ik ben daar nu nog steeds niet van overtuigt. Na wat Googlen op afbeeldingen lijkt de knoppen set meer bij een 14TX100 of 14TX1420 te horen. Ik hou van origineel dus ik hoop dat er hier kenners zijn die mij kunnen overtuigen of de knoppen set wel of niet bij deze 12 kanaal TX400 horen.

De TX400 dient nog wel opgeknapt te worden, dat stond wel netjes al in de advertentie. In de advertentie stond dat de hoogspanning wel goed zou zijn en de foto liet zien dat er alleen een horizontale streep in het midden zichtbaar zou zijn. De adverteerder liet bij aankomst mij zien dat deze 12 kanaal TX400 wel wat meer doet dan die waar ik oorspronkelijk voor dacht te komen. De TX400 is heel even aan geweest, wat zichtbaar was is dat er een beeld kwam die vanuit het midden naar zo ongeveer 5cm omhoog zichtbaar werd. Vanuit het midden naar beneden was er geen beeld.

De TX400 was in aanschaf best prijzig, al helemaal voor het feit dat hij nog helemaal opgeknapt dient te worden. Mijn wens is hem uiteraard helemaal goed spelend te kunnen krijgen. Ik heb wat elektronica kennis, maar dan meer van deze tijd. Buizen televisie techniek is helaas helemaal nieuw voor mij, maar ik hou wel van een uitdaging. Ik hoop dat ik op jullie hulp kan rekenen daar waar mijn kennis mij in de steek gaat laten.

Ik heb al gelezen dat het erg belangrijk is als eerste de booster condensator in de hoogspanning te gaan vervangen voor een puls vaste nieuwe condensator alvorens de TX400 weer op te gaan starten. Verder zit ik er aan te denken om maar preventief direct alle teer condensatoren te gaan vervangen alvorens de tX400 hier zelf nog een keer op te starten.

Is het raadzaam om iets aan de voedingsspanning te doen om de 230 volt naar 220 volt omlaag te halen door bijvoorbeeld achter de netspanning ingang eerst een serie weerstand op te nemen die de spanning zo’n 10 volt omlaag brengt?

Nu al een hoop vragen, alle tips zijn welkom, ik hoop dat ik een antwoord kan krijgen op de vraag of de knoppen wel of niet origineel zijn en of er zo al een oorzaak aan te geven is waar ik het moet zoeken dat er een beeld vanuit het midden zo’n 5 cm omhoog komt en naar beneden toe er geen beeld is.

Al vast bedankt voor jullie reacties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena