- Berichten: 3849
Televisie tot 1970
TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
21 mei 2019 17:24 #77681
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Nou ja, de beeldbuis is in elk geval niet afgeknepen!
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Offline
- Cees
Minder
Meer
- Berichten: 2969
21 mei 2019 16:54 #77678
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2019 16:25 #77676
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Helemaal met Peter en Cees eens! Eerst maar eens kijken wat er met die beeldbuis is. Hij heeft in ieder geval licht en raster en da's alvast heel wat. Zeker niet in het wilde weg buizen eruit gaan rukken.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2019 14:49 - 21 mei 2019 14:51 #77675
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
En ook geen M.F. Buizen onderling omwisselen. De buiscapaciteiten spelen hier een behoorlijke rol in.
Overigens denk ik dat het met de conditie van de buizen wel eens mee kon vallen.
Toen deze toestellen op de markt kwamen, waren er weinig uitzendingen, en nog maar één zender. Deze toestellen zullen in de loop van de jaren vijftig spoedig door grotere toestellen zijn vervangen.
Zo vreselijk lang hebben deze toestellen dus geen dienst gedaan.
Bij de mijne zitten de meeste originele buizen er nog in en het toestel geeft een prima beeld, met een behoorlijk contrast. Daar het toestel maar af en toe aan gaat, laat ik het lekker zo.
Wat de elco’s betreft, deze staan bekend om hun zeer lange levensduur. Bij de mijne zitten de originele er nog steeds in en er is geen spoortje brom.
Composiet weerstanden zitten er nauwelijks in dus ook dat valt mee.
Ik denk niet dat domweg maar alle buizen er uit knikkeren en door nieuwe vervangen tot het gewenste resultaat leidt.
Gewoon meten en zoeken waar het fout gaat.
Het is nog steeds niet zo dat je door domweg alles maar te vervangen een goed werkend toestel krijgt.
Groeten,
Peter
Overigens denk ik dat het met de conditie van de buizen wel eens mee kon vallen.
Toen deze toestellen op de markt kwamen, waren er weinig uitzendingen, en nog maar één zender. Deze toestellen zullen in de loop van de jaren vijftig spoedig door grotere toestellen zijn vervangen.
Zo vreselijk lang hebben deze toestellen dus geen dienst gedaan.
Bij de mijne zitten de meeste originele buizen er nog in en het toestel geeft een prima beeld, met een behoorlijk contrast. Daar het toestel maar af en toe aan gaat, laat ik het lekker zo.
Wat de elco’s betreft, deze staan bekend om hun zeer lange levensduur. Bij de mijne zitten de originele er nog steeds in en er is geen spoortje brom.
Composiet weerstanden zitten er nauwelijks in dus ook dat valt mee.
Ik denk niet dat domweg maar alle buizen er uit knikkeren en door nieuwe vervangen tot het gewenste resultaat leidt.
Gewoon meten en zoeken waar het fout gaat.
Het is nog steeds niet zo dat je door domweg alles maar te vervangen een goed werkend toestel krijgt.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 21 mei 2019 14:51 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Offline
- Cees
Minder
Meer
- Berichten: 2969
21 mei 2019 14:36 #77674
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
@Rene,
zeker geen EF80's in het middenfrequent vervangen !
Heb jij wel eens zo'n MF trap gewobbeld ?
dan zou je hier anders mee omgaan.
zeker geen EF80's in het middenfrequent vervangen !
Heb jij wel eens zo'n MF trap gewobbeld ?
dan zou je hier anders mee omgaan.
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2019 14:33 #77673
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Persoonlijk zou ik die oude buizen eruit gooien
Die op het chassis zitten vele hebben al geen emissie meer
Sluiting en andere fouten kunnen voor doen
Ef 80 kosten geen drol nieuw en de rest gewoon vernieuwen en evt op een avo tester meten vaak zit er ook kathode gloeidraad lek
Beeldbuis kun je testen met een beeldbuis tester bvb Muter bmr 2005 dan wel even een voetje zien te regelen.
Dan kun je zie hoe de staat is
Wehnelt geloof ik niet direct in kan ook fout gaan in de video versterking
Kijk of je een patroon generator op de kop kan tikken en op kan 4 zetten
Pm 5519 philips bvb.
Modulator kan later maar neem zo’n goobay mono modulator voor VHF UHF
Bij allekabels punt nl 29€ kun je meteen de kanalen kiezer ook testen kan 1-4
Wat ook heel belangrijk is dat je alle composiet weerstandjes vervangt de verlopen behoorlijk. Het is niet even kondensator vervangen en klaar komt meer bij kijken dan een radio
Die op het chassis zitten vele hebben al geen emissie meer
Sluiting en andere fouten kunnen voor doen
Ef 80 kosten geen drol nieuw en de rest gewoon vernieuwen en evt op een avo tester meten vaak zit er ook kathode gloeidraad lek
Beeldbuis kun je testen met een beeldbuis tester bvb Muter bmr 2005 dan wel even een voetje zien te regelen.
Dan kun je zie hoe de staat is
Wehnelt geloof ik niet direct in kan ook fout gaan in de video versterking
Kijk of je een patroon generator op de kop kan tikken en op kan 4 zetten
Pm 5519 philips bvb.
Modulator kan later maar neem zo’n goobay mono modulator voor VHF UHF
Bij allekabels punt nl 29€ kun je meteen de kanalen kiezer ook testen kan 1-4
Wat ook heel belangrijk is dat je alle composiet weerstandjes vervangt de verlopen behoorlijk. Het is niet even kondensator vervangen en klaar komt meer bij kijken dan een radio
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.