Televisie tot 1970
TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
21 mei 2019 01:25 #77656
door EP
Beantwoord door EP in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Als eerste allemaal weer hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels alle teerknollen vervangen. Via een scheidingstrafo en een variac heb ik de televisie voorzichtig opgestart. Er is beeld en geluid en deze keer is het beeld ook weer volledig beeldvullend zoals het zou horen. Het beeld is wel heel erg helder en ook nauwelijks donkerder te zetten. Zie hieronder de foto 
Ik heb een modulator en dvd speler die ik voor een andere buizentelevisie gebruik aangesloten. Tja, dan blijkt de televisie nog niet helemaal goed te werken. Ik kan als ik afstem op het kanaal van de modulator wel het geluid van de dvd die ik dan afspeel netjes horen maar ik krijg er geen beeld bij.
De modulator is een zelfbouw versie die vast is ingesteld op 1 frequentie, ik kan dus niet eenvoudig een ander kanaal proberen. Hij werkt op mijn andere buizentelevisie perfect.
Waar ik nog niet in gekeken heb is in de kanaalkiezer of daar ook nog teerknollen in zouden kunnen zitten, dat ga ik dan nog maar doen.
Is er iemand die mij misschien op weg kan helpen waar ik dit probleem zoeken moet?
Groeten,
Edwin
Ik heb een modulator en dvd speler die ik voor een andere buizentelevisie gebruik aangesloten. Tja, dan blijkt de televisie nog niet helemaal goed te werken. Ik kan als ik afstem op het kanaal van de modulator wel het geluid van de dvd die ik dan afspeel netjes horen maar ik krijg er geen beeld bij.
De modulator is een zelfbouw versie die vast is ingesteld op 1 frequentie, ik kan dus niet eenvoudig een ander kanaal proberen. Hij werkt op mijn andere buizentelevisie perfect.
Waar ik nog niet in gekeken heb is in de kanaalkiezer of daar ook nog teerknollen in zouden kunnen zitten, dat ga ik dan nog maar doen.
Is er iemand die mij misschien op weg kan helpen waar ik dit probleem zoeken moet?
Groeten,
Edwin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
19 mei 2019 18:08 #77610
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
@E, (we weten nog steeds je voornaam niet)
Zou eerst de elko's formatteren, dat wil zeggen ze met een serie weerstand (47 K ) en gelijkrichtdiode (1N4007) op netspanningspotentiaal brengen . ongeveer 300 volt Dc.
Halen ze dit mogen ze blijven.
De eerste 2 na je gelijkrichtbuizen krijgen de hardste klappen door de jaren heen.
Zou eerst de elko's formatteren, dat wil zeggen ze met een serie weerstand (47 K ) en gelijkrichtdiode (1N4007) op netspanningspotentiaal brengen . ongeveer 300 volt Dc.
Halen ze dit mogen ze blijven.
De eerste 2 na je gelijkrichtbuizen krijgen de hardste klappen door de jaren heen.
Cees- pa1dba
19 mei 2019 12:10 - 19 mei 2019 12:22 #77606
door maarten
Beantwoord door maarten in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Alleen zou ik voor die booster C wel een pulsvaste MKP nemen. Ik ken het schema niet uit m'n hoofd, maar netontstoring, ratelc, ontkoppeling van de gloeidraadketen, isolatie van aanraakbare delen enz. doe je ook niet met een willekeurige 630V MKT.
EDIT: ik lees op de vorige pagina's dat dat al ter sprake is geweest
en audiocondensatoren zijn inderdaad niet persé pulsvast.
EDIT: ik lees op de vorige pagina's dat dat al ter sprake is geweest
Laatst bewerkt 19 mei 2019 12:22 door maarten.
19 mei 2019 12:00 #77605
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
630 V is voor alle C's zat. Ook de booster-C. Die hoeft niet zoveel te doen.
Tjerk, 9ZZ
19 mei 2019 01:53 #77601
door EP
Beantwoord door EP in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Inmiddels ben ik bezig met de teerknollen te vervangen. Ik heb alle teerknollen die ik er inmiddels uit heb doorgemeten, er zit er werkelijk geen 1 tussen die ook nog maar iets in de buurt van de oorspronkelijke waarde zit. De afwijkingen zijn echt heel erg groot.
Ik heb allemaal 630 volt exemplaren (behalve voor de booster C natuurlijk
). Is dit voldoende of zijn er plekken in de televisie waar ik hogere voltage toe moet passen?
Is het raadzaam om de elco's ook sowieso te vervangen voor nieuwe exemplaren en dan daarbij de bus elco's ook van nieuwe binnenwerken te voorzien?
Ik heb allemaal 630 volt exemplaren (behalve voor de booster C natuurlijk
Is het raadzaam om de elco's ook sowieso te vervangen voor nieuwe exemplaren en dan daarbij de bus elco's ook van nieuwe binnenwerken te voorzien?
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
09 mei 2019 09:32 #77476
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Prima C van RS , goede keuze deze zal zeker goed blijven.
Cees- pa1dba