- Berichten: 2969
Televisie tot 1970
TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Offline
- Cees
Minder
Meer
21 mei 2019 14:22 #77672
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
@Tjerk,
inderdaad was de terugslagonderdrukking even vergeten, het waren geen sync "lijnen"
@Edwin,
inderdaad even meten op die 2 aansluitingen t.o.v. massa.
inderdaad was de terugslagonderdrukking even vergeten, het waren geen sync "lijnen"
@Edwin,
inderdaad even meten op die 2 aansluitingen t.o.v. massa.
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2019 13:31 #77671
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Nee. Er zou extern een kortsluiting kunnen zijn tussen kathode en Wehnelt maar da's errug onwaarschijnlijk. Dit symptoom krijg je alleen op die manier.EP schreef : Maar zou die eventuele sluiting in de beeldbuis bij mij de enige oorzaak kunnen zijn?
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2019 12:26 #77670
door EP
Beantwoord door EP in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Maar zou die eventuele sluiting in de beeldbuis bij mij de enige oorzaak kunnen zijn? Ik heb nog niet echt zitten meten in de televisie maar zou het niet kunnen zijn dat een buis die alleen voor het beeldgedeelte actief is gewoon geen goed signaal door geeft? Of toch iets anders? Iemand nog een idee wat het ook zou kunnen zijn ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2019 10:45 #77666
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Ik zal het eerst eens proberen op een kleine portable TV... Wat bedoel je overigens met sync de mist in? Zonder drive naar de beeldbuis kan je daar helemaal niks van zeggen. Retrace suppression werkt uiteraard ook niet.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Offline
- Cees
Minder
Meer
- Berichten: 2969
21 mei 2019 09:58 #77663
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
vreemd dat dan ook de sync de mist in gaat..
@Tjerk,
zo,n dikhals zwartwit beelbuis kan een hoop hebben,
@Tjerk,
zo,n dikhals zwartwit beelbuis kan een hoop hebben,
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2019 07:32 #77657
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Ik heb hetzelfde probleem de eerste tien minuten na aanzetten. De beeldbuis heeft sluiting tussen de kathode en de Wehneltcylinder (stuurrooster). Na die tijd is het beeld goed omdat de kortsluiting dan weg is. Als je gaat meten zal je vinden dat op de pinnen voor kathode en Wehnelt de spanning gelijk is.
De enige manier om dit te fixen is met een CRT rejuvenator. Ik heb een Leader staan die ik op mijn beeldbuis nog niet heb durven loslaten. Misschien dat jouw beeldbuis hetzelfde doet en na enige tijd inenen goed springt en dan gewoon ruis (of beeld) geeft.
De enige manier om dit te fixen is met een CRT rejuvenator. Ik heb een Leader staan die ik op mijn beeldbuis nog niet heb durven loslaten. Misschien dat jouw beeldbuis hetzelfde doet en na enige tijd inenen goed springt en dan gewoon ruis (of beeld) geeft.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.