Skip to main content
Televisie tot 1970

TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd

Meer
25 mei 2019 08:07 #77714 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Grappige chip. Hij is alleen wel bedoeld voor kanaal 3 of 4. Het signaal op kanaal 9 is de derde harmonische. Misschien komt daar dat fluitje van. R12 heb je niet nodig want SFS (pin #16) moet laag zijn voor 5.5 MHz audio. Overigens zal je met jouw TV 4.5 MHz geluid ook wel te horen kunnen krijgen.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 mei 2019 01:58 - 25 mei 2019 03:12 #77713 door EP
Beantwoord door EP in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Allemaal als eerste weer hartelijk dank voor jullie reacties. Zeer leerzaam dit allemaal. Hoog tijd voor een update van mijn kant.

Het is mij gelukt beeld en geluid goed te krijgen :)

Ik maak gebruik van een modulator die ik gekregen heb bij een buizen tv die goed werkend is. De modulator werkt op die tv goed op kanaal 9 (wel een klein "fluit" toontje hoorbaar in het geluid maar niet storend). Die modulator is een zelfbouw modulator. Ik was van mening dat deze modulator vast ingesteld stond op kanaal 9 omdat er geen instel potmetertje of zo in zit. Ik heb het kastje toch nog maar even een keer open gemaakt en kwam tot de ontdekking dat er een "jumper" op de print zit. Tja, dan wil je weten waar die voor is. Met de tv aan met beeld op kanaal 9 heb ik de jumper verwijdert om te kijken wat er zou gebeuren. Het beeld viel weg op kanaal 9 en kwam toen op kanaal 4 binnen, en jawel, deze keer wel netjes met goed geluid. Wel de opmerking er bij dat de "fluit" toon die ik niet hinderlijk gewend was van de andere tv nu wel wat irritanter aanwezig is.

Ik ben blij dat dit probleem op deze manier opgelost is, wel jammer nu van dat "fluit" toontje.
Ik denk/hoop dat een betere modulator het probleem van die "fluit" toon wel weg zou krijgen. Waarom de tv op kanaal 9 niet foutloos werkt zou misschien nog steeds aan de tv zelf kunnen liggen, dat de kanaal kiezer daar een "probleem" heeft maar daar zou ik achter kunnen komen door een andere modulator aan te schaffen.

Als ik het goed heb is mijn TX400 uitgerust met een 300 Ohms antenne ingang, ik denk dit omdat er een lint kabel loopt van de antenne ingang naar de kanaal kiezer. Ik heb ergens gelezen dat als de antenne ingang 75 Ohms zou zijn er dan een coax achtige kabel vanuit de antenne ingang naar de kanaal kiezer zou lopen. Misschien dat er hierdoor ook wat fout kan gaan met het signaal vanuit de modulator naar de kanaal kiezer?

Hieronder nog even een foto van de boven en onderzijde van de print van de modulator die ik gebruik met een rood pijltje naar de jumper wijzend. De chip is een MCBC375UEF en het kristal is een 4Mhz kristal.

Na wat internet speurwerk heb ik het schema en de lay-out er van gevonden, deze is hier te vinden :

nfor.nl/radioforumservice/index.php?p=ar...&sub=artikel-vhf-pll

Ik zie dat er in mijn modulator wel wat aanpassingen zijn gemaakt ten opzichte van dit schema. (oa. R10 & R11 zijn vervangen door een doorverbinding en R12 zit er niet in). De jumper zou moeten zijn om tussen kanaal 3 en 4 te schakelen maar misschien dat de aanpassingen in mijn modulator er voor gezorgd heeft dat er tussen kanaal 9 en 4 geschakeld word.

Tot zover deze update :)
Laatst bewerkt 25 mei 2019 03:12 door EP.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Meer
24 mei 2019 19:44 - 24 mei 2019 19:45 #77711 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Eerst maar eens de bevindingen van TS EP afwachten. In ieder geval nooit in het wilde weg buizen gaan vervangen. Overigens heeft deze kanalenkiezer 11 kanalen...

@EP: Wat voor modulator gebruik je trouwens? Iets professioneels (19") of een consumentenoplossing? En welk kanaal staat-ie op? Ikzelf heb een ouwe kabel-TV modulator uit Japan (DX Antenna met Tratec plakker). Die kan ik zelfs op kanaal 1 instellen (41.25 MHz). Wel zo handig met zo'n vierkanalenkiezer!

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 24 mei 2019 19:45 door PE9ZZ.

Meer
24 mei 2019 07:30 #77709 door peter1952
René, lees de vorige bijdragen nog eens voor je weer wat gaat roepen.

Probeer de modulator eens op een andere t.v. Werkt het daar wel goed, dan is je modulator in orde.

Ik vind het maar een ingewikkelde methode met een Digitenne kastje als video modulator en UHF converter. Die moet je wel hebben.
Wil je toch een paar zenders bekijken, dan kun je bij o.a. Bol.com een Digitenne ontvanger kopen voor het nieuwe systeem. Hierop zit een Scart aansluiting waarop je je modulator aan kunt sluiten.

Het is overigens vreemd dat het geluid twee kanalen verder zit dan het beeld.
De kanalen zijn 7 Mhz. breed, dan zou het geluid er dus c.a. 14 Mhz. naast zitten.
Dat ligt echt niet aan een versleten buis.

Controle met een meetzender en het schema erbij lijkt me de enig juiste manier in plaats van zomaar buizen te gaan wisselen. Beter nog is een patroongenerator met ingebouwde VHF/UHF modulator.
Gezien de hoeveelheid sneeuw is de gevoeligheid dik in orde.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
23 mei 2019 23:52 #77708 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd

Dat het nu niet goed gaat bij de topic starter zit in de versleten buizen
Daarom bij veel gebruik nieuwe buizen erin kosten niks die EF 80 waar toestel vol mee zit

Een voorbarige uitspraak.
Knap dat je op afstand kunt bepalen dat de buizen versleten zijn. ;)
Klakkeloos buizen vervangen?
Ik ben niet thuis in deze TV’s maar wat ik uit de service doc. opmaak moeten er bij het vervangen van bepaalde buizen afregelingen gecheckt worden en indien nodig opnieuw afgeregeld worden.
Meen zelfs dat een van de buizen kritisch is en niet elke buis van dat type werkt (geschikt is).

Antiek banden voor een oldtimer en buizen kun je niet met elkaar vergelijken.
Op de oud aandoende banden met witte rand op de Volvo 444 kickte ik wel. :woohoo:

Mvg.
Bert

Meer
23 mei 2019 23:31 #77707 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Hoezo versleten buizen? Op de foto zie ik een enorme sneeuwstorm. Dat betekent dat het toestel een grote gevoeligheid heeft cq grote versterking.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Gemaakt door Kunena