- Berichten: 12
Televisie tot 1970
TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
07 mei 2019 23:21 - 07 mei 2019 23:26 #77464
door EP
Beantwoord door EP in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Scheidingstrafo, variac, scoop en modulator zijn aanwezig 
Ik ben bezig met het maken van een bestellijst voor het vervangen van de teerknollen.
Ik wil de condensatoren zover ze er aanwezig zijn bij jukebox-revival bestellen, die gele gemetalliseerde polyester 630Volt versie.
Ik zit nog even met een vraag over de booster condensator C145, die moet volgens schema 470nF zijn (en niet zoals te zien op mijn foto 330nF/160Volt
). Er staat in het schema van Tjerk dat het een MKP 630 Volt moet zijn. Is 630Volt echt voldoende of is het toch aan te raden om er 1 van 1KVolt of meer te kiezen?
Jukebox-revival heeft namelijk 2 versies van 630Volt die dan toch puls vast zouden moeten zijn als ik het goed heb ??? :
www.jukebox-revival.eu/index.php/capacit...0-47-uf-630-vdc.html
www.jukebox-revival.eu/index.php/capacit...-470-nf-630-vdc.html
Zijn deze dan echt puls vast en geschikt of kan ik echt veel beter op zoek gaan naar een 1KVolt of meer versie? Ik wil de TX400 natuurlijks straks met een gerust hart zo af en toe voor een paar uur aaneen veilig kunnen laten spelen. Hoor het graag.
Ik ben bezig met het maken van een bestellijst voor het vervangen van de teerknollen.
Ik wil de condensatoren zover ze er aanwezig zijn bij jukebox-revival bestellen, die gele gemetalliseerde polyester 630Volt versie.
Ik zit nog even met een vraag over de booster condensator C145, die moet volgens schema 470nF zijn (en niet zoals te zien op mijn foto 330nF/160Volt
Jukebox-revival heeft namelijk 2 versies van 630Volt die dan toch puls vast zouden moeten zijn als ik het goed heb ??? :
www.jukebox-revival.eu/index.php/capacit...0-47-uf-630-vdc.html
www.jukebox-revival.eu/index.php/capacit...-470-nf-630-vdc.html
Zijn deze dan echt puls vast en geschikt of kan ik echt veel beter op zoek gaan naar een 1KVolt of meer versie? Ik wil de TX400 natuurlijks straks met een gerust hart zo af en toe voor een paar uur aaneen veilig kunnen laten spelen. Hoor het graag.
Laatst bewerkt 07 mei 2019 23:26 door EP.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 mei 2019 06:59 #77449
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Welnee, je hebt licht dus die hoogspanning is goed. Als je de booster-C hebt vervangen blijft-ie wel heel. Heb je een modulator? Het is wel handig om een testsignaal te hebben. Scoop en isolatietrafo idem.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 mei 2019 23:57 #77448
door EP
Beantwoord door EP in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Ik heb het schema van Tjerk ingezien. De booster C145 zou een 0,47uF / 630V MKP puls vast condensator moeten zijn. Ik heb ook gevonden waar hij hoort te zitten. Er is dus wel geknutseld in mijn kast, de teerknol is bij mij vervangen voor een 0,33uF mostert condensator van maar 160Volt. De rode draad die er aan zit schoot al los toen ik hem iets aan raakte
Hoog tijd om hier weer een nieuwe juiste waarden booster C te plaatsen. Hier nog even een foto van mijn situatie :
Nabij de originele plek waar hij hoort te zitten zit ook een zwarte plek, lijkt er op dat de originele booster C er ooit uit is geknald. Duimen dat het geen voorbode van ellende met de hoogspanning trafo gaat worden.
Ik denk dat het tijd word om condensators te gaan vervangen, ik ga deze week maar eens een bestellijst maken.
Nabij de originele plek waar hij hoort te zitten zit ook een zwarte plek, lijkt er op dat de originele booster C er ooit uit is geknald. Duimen dat het geen voorbode van ellende met de hoogspanning trafo gaat worden.
Ik denk dat het tijd word om condensators te gaan vervangen, ik ga deze week maar eens een bestellijst maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 mei 2019 22:30 #77445
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 mei 2019 22:15 #77444
door EP
Beantwoord door EP in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Dank u voor uw reactie Tjerk. U schrijft dat u een schema bijgevoegd heeft, die zie ik echter niet. Kunt u die alsnog plaatsen, ik heb al wel een schema maar misschien is die wie u heeft duidelijker
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 mei 2019 21:40 #77441
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TX400 - 12 kanaal – hulp gevraagd
Wellicht is dat typeplaatje veranderd door de tuner. Geen idee, er gebeuren de gekste dingen met electronica. De booster-C is C145, zie bijgevoegd schema (met waarden). In de doc is wel terug te vinden waar die precies zit. Ik meen op een stomme plek... Verder hoef je afgezien van C46 (ratel-C) in eerste instantie geen teerknollen te vervangen waar geen spanning overheen staat. Bijvoorbeeld dus wel C127 in de syncscheider. Die was ik vergeten en toen werkte het uitermate belabberd.
Overigens kan slechte verticale amplitude vele oorzaken hebben. Misschien is B23 vermoeid of heeft-ie te weinig spanning.
Overigens kan slechte verticale amplitude vele oorzaken hebben. Misschien is B23 vermoeid of heeft-ie te weinig spanning.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.