Skip to main content
Hi-Q apparatuur

Vraag over EF86 voorversterker in B7X73A

Meer
23 apr 2021 12:49 - 23 apr 2021 12:54 #90120 door Cees PA1DBA
Met de Preh potmeters is nog wel eens het probleem dat de as te zwaar geheel niet draait.
verwarmen en smeren wil soms helpen.
Zoek hier eigenlijk nog een olie voor die dunner is dan naaimachine olie.
vroeger had je Telex (typmachine) olie.

@Huub:
Bedoel je deze Alps ?

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 23 apr 2021 12:54 door Cees PA1DBA.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 apr 2021 12:06 #90119 door Huub
Als men NU een zeer goede potmeter nodig heeft
vooral voor goede gelijk loop stereo ook
Dan is ALPS het besten merk als men
Deze op de grote en waarde kan kopen
Deze potmeters daar hangt ook een meer prijsje aan
maar ze zijn wel zeer goed ,
huub

Meer
23 apr 2021 11:36 #90117 door RR1957
Maar inderdaad lijken die Preh-potmeters in de duurdere radio's beter dan die van Philips zelf. Ook toen waren er en werden er goede en minder goede onderdelen gebruikt, altijd een kwestie van geld en de afweging daarvan.
Voor de productie het rode potlood van een CEO over de ontwerptekeningen...

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
23 apr 2021 09:34 - 23 apr 2021 09:47 #90112 door RR1957

Voor René,

Ik heb mijn AG9128 in 1991 (30 jaar geleden) op de kop getikt en toen reeds waren de potmeters in slechte toestand, weerstanden verlopen, elco's lek, de ontbrompotmeter onderbroken en liep er een luidspreker aan. Tevens bleek dat de vorige eigenaar er ook al het nodige aan had laten versleutelen. Het meubeltje was zeker niet voor de eeuwigheid bedoeld.

Groet, Jan
Ja Jan, dat is ook precies wat ik bedoel. 30 jaar geleden was de radio al stokoud en stonden ze opgestapeld op de rommelmarkten, of opgeborgen in schuren, bergingen en zolders. Bepaald niet optimaal opgeslagen voor de conditie van onderdelen. 
Ze waren hooguit voor 10/15 jaar gemaakt, beslist niet langer en in die tien jaar zal het allemaal wel goed hebben gefunctioneerd.
De leeftijdsduur van moderne producten is (aanzienlijk) korter. Maar ook de nu fraai geachte radio's uit de jaren vijftig bleven vaak maar een paar jaar in huis of in de woonkamer. De Grundig van mijn ouders, gekocht in 56,  heeft het vier jaar volgehouden om aanwezig te zijn in de woonkamer. In 1961 was hij alweer verdwenen en vervangen door een klein toestel, waarschijnlijk onder druk van mijn moeder die in de nieuwe woning dat bruine bakbeest niet meer in de woonkamer wilde hebben. ;-) Die kleine radio werd na drie jaar overigens ook weer vervangen door een toch wat groter en hypermoderne transistor radio. Een 'lampenradio' in huis hebben was hopeloos ouderwets geworden als je met de tijd mee wilde gaan als nog tamelijk jonge en moderne mensen (in de dertig). 
Een oom van mijn vader (foto) had een behoorlijk grote Grundig, maar ook die werd begin jaren zestig alweer vervangen. Hij was een echte muziekliefhebber en wilde zo snel mogelijk zo een uiterst moderne stereo installatie hebben.
Het nieuwste van het nieuwste!
Bij anderen zal de radio het wellicht langer hebben volgehouden, maar eind jaren zestig toch echt wel vervangen zijn voor een stereo installatie en dan was zo een radio nog amper 15 jaar oud (of juist AL 15 jaar oud) en een totaal achterhaald ding. Uitzonderingen daargelaten uiteraard zoals de B6X62A in Rotterdam die ik eerder benoemde hier. Oude mensen zijn eerder geneigd oude spullen te behouden. Vaak met de moed der wanhoop. Mijn BX653A/19 stond bij mensen op zolder (tot ik hem kreeg van mijn vader in 2002) waar hij nog altijd speelde als de man met zijn modeltreintjes bezig was. Mijn vader vertelde dat de mensen hem nooit weg hebben gedaan "omdat hij vroeger zo duur was geweest bij de aankoop". Als de man de zolder verliet ging er altijd een doek over de radio, ook al was hij verre van goed in functioneren. Toen ik hem kreeg was een revisie en reparatie heel hard nodig. Zo was de basluidspreker kennelijk al jaren stilzwijgend geworden. Overigens de volume potmeter deed het nog goed en is pas drie jaar geleden vervangen door Peter B. in de werkplaats van Huub P. Niet gek daar deze radio dagelijks minimaal vier-vijf uur speelde en speelt. Er werd mij door Huub P. medegedeeld dat de buizen "totaal op waren en het een wonder was dat de radio het nog deed". En die ware pas tien jaar eerder nog vervangen.....! ;-) 
Wat niet wil zeggen dat er al in de jaren vijftig problemen konden ontstaan (zoals bij alle merken) net zoals tegenwoordig. 
Alleen werd het toen gerepareerd en tegenwoordig vrijwel in zijn geheel meteen maar vervangen. Het is tegenwoordig allemaal uiteraard veel goedkoper, verhoudingsgewijs. Op mijn site staat ook een verhaaltje van de aankoop van een BX998A die nieuw al zo rampzalig functioneerde dat hij snel werd ingeruild. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Bijlagen:
Laatst bewerkt 23 apr 2021 09:47 door RR1957.

Meer
23 apr 2021 00:34 #90106 door Jan Bus
Voor René,

Ik heb mijn AG9128 in 1991 (30 jaar geleden) op de kop getikt en toen reeds waren de potmeters in slechte toestand, weerstanden verlopen, elco's lek, de ontbrompotmeter onderbroken en liep er een luidspreker aan. Tevens bleek dat de vorige eigenaar er ook al het nodige aan had laten versleutelen. Het meubeltje was zeker niet voor de eeuwigheid bedoeld.

Groet, Jan

Meer
22 apr 2021 22:07 - 22 apr 2021 22:10 #90097 door Huub
Ergens heb je gelijk rene
Maaaar er zijn toch beteren De preh
en dat is waar .
Ja peter dat kan ik eerst ook nog proberen
het negen tief te omzijlen zgz
er tussen een C van 0,1 uf en een weerstandje naar massa
met de waarde van de potmeter op het rooster buis
verbetert het niet dan doe ik dat als ik de potmeters vervangen gaat
Tja het zijn ook gebruikte potmeters wel met de juisten waarde
ik probeer ze of deze nog bruikbaar zijn eerst met de anneloog meter
dan op de scoop met de TG .. en dan velen malen verdraaien
meestal ziet het goed uit .. ik heb zo wat verzamelt in die tijd
diverse potmeters .
 toen ik een jaar geleden de beide potmeters vervangen had  
 was het weer goed  de versterker was redelijk stil en geen geruitel
  Dus het KAN wel goed 
huub
Laatst bewerkt 22 apr 2021 22:10 door Huub.

Gemaakt door Kunena