Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Philips AG 9006 /00 Hi- Fi buizen amplifier. 1956

Meer
30 dec 2021 02:14 #93344 door Bert Kn
Hans schreef.

Bert...

Ringkern kun je hierin gebruiken, luchtspleet is niet nodig, loopt geen constante DC in de wikkeling, ijzerkern kan (bijna) niet verzadigd raken.

Hans,
Die ervaring in de praktijk, luisteren heb ik ook.
De tip een ringkern trafo te gebruiken was ik eerder wat sceptisch over.
Maar weet nu beter.
De AG9006 levert 20 watt en daarbij verzadigd de 150 watt ringkern trafo gehoormatig niet.
Op mijn tweede AG9004/AG9007 versterker combi met een vermogen van 40 watt bij 800 Ohm hetzelfde verhaal.
Die klinkt met modernere laag ohmige ASW zuilen beter dan met de hoog ohmige good old AD5034 luidspreker combi.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 dec 2021 01:19 - 30 dec 2021 01:21 #93343 door buisje
Bert...

Ringkern kun je hierin gebruiken, luchtspleet is niet nodig, loopt geen constante DC in de wikkeling, ijzerkern kan (bijna) niet verzadigd raken.

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 30 dec 2021 01:21 door buisje.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
30 dec 2021 00:40 - 30 dec 2021 02:16 #93342 door buisje
Bert...
Daar sla je de spijker op z'n kop.
Daar zat ik vandaag toevallig ook aan te denken.
Was aan het rekenen geweest en met zo'n 230/24 trafo kom je goed in de buurt.

Maar gebruik een 2K5 40 Watt potmeter met 100 Ohm in serie voor de meet uitgang.
Hang de toonfiets met 20Hz. - 20 KHz. sweep aan de ingang en de spec aan de uitgang, zie dan zo met welke imp/load. hij het vlakste signaal afgeeft.

Zat ook hieraan te denken, een trafo prim./sec. is niet echt nodig er staat toch geen DC op de uitgang.
Wikkelverhouding is te berekenen.
Alleen een 50 VA platen pakket met één doorlopende wikkeling er in.
Wordt er niks getransformeerd, er vind alleen symmetrische imp.aanpassing plaats en dus hoor je wat de Amp. echt afgeeft.

Laatst bewerkt 30 dec 2021 02:16 door buisje.

Meer
30 dec 2021 00:31 - 30 dec 2021 00:40 #93341 door Bert Kn
Hans schreef.
Ben wel benieuwd wat hij gaat doen, was nooit niet zo'n voorstander van dergelijke transformatorloze eindtrappen.

Hans,
Als de revisie is afgerond en alles klopt zul je er versteld van staan hoe goed deze versterker presteert.
Belangrijk is wel dat je luidsprekers met een juiste impedantie van 1200 Ohm gebruikt.
Bij een te lage impedantie klinkt deze wat kil.
Met laag ohmige luidsprekers middels gebruik van een 150 watt 230-24V ringkern trafo heb ik ook een goed resultaat.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 30 dec 2021 00:40 door Bert Kn.

Meer
29 dec 2021 23:58 - 30 dec 2021 00:37 #93340 door buisje
J klopt, ik had ze kunnen laten zitten, maar had de gedachten ik restaureer maar één keer.
Spanningen lopen uiteen, zag in de datasheet, anode spanning bij Push-Pull 200 Volt, 20 Watt uit.
Over de kathode weerstand van 4K7 stond maar 5 Volt... Klopt geen barst van zou je kunnen zeggen, maar er staat wel -31 Volt negatief op G1, zou dus toch kunnen kloppen.
Weet van deze EL81 buizen niet veel, ben de laatste jaren veelal bezig geweest met HF buizen zoals de 4 - 1100, daar weet ik beter de weg mee te vinden..

Heb voor de demontage de spanningen op de eindbuizen gemeten, klopt niets van ervan uitgaande wat ik zie in de datasheet.
Spannings carroucel stond nog op 220 Volt, met de huidige 230 kan het nog niet zo hoog oplopen dacht ik zo.
G2 wordt van de middenaftakking trafo gehaald, is dus altijd de helft van anode spanning.

Ga straks wanneer ik alle C's binnen heb met de oude buizen testen en meten,  de nieuwe zet ik eerst even een paar dagen op 5.5 Volt Gloeispanning

Ben wel benieuwd wat hij gaat doen, was nooit niet zo'n voorstander van dergelijke transformatorloze eindtrappen. In z/w tv's werden ook dergelijke audio eindtrappen gebruikt, weet ik mij te herinneren.

De DM71 heb ik héél even groen gezien, weet niet wat hij moet doen bij geen signaal aan de ingang.

Laatst bewerkt 30 dec 2021 00:37 door buisje.

Meer
29 dec 2021 23:08 #93339 door Bert Kn
Wat is het nut om selenium cellen preventief van diodes te voorzien ? 
Als ze nooit overbelast zijn geweest (niet te warm worden) laat ik ze onaangeroerd.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena