Radio's van 1970 tot heden
Philips AG 9006 /00 Hi- Fi buizen amplifier. 1956
31 dec 2021 23:05 #93373
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips AG 9006 /00 Hi- Fi buizen amplifier. 1956
Ik heb kort geleden een aantal EL36’ers en EL81’ers bij Wim besteld en er duidelijk bij gemeld dat ik een aantal paartjes nodig had. Ze waren keurig gepaard en ook qua uiterlijk hetzelfde.
Volgende keer duidelijk melden dat het één of meerdere paartjes moeten zijn.
Wat die kathode weerstanden betreft: Als alles goed in balans is, valt er geen spannng over de kathode weerstanden omdat de beide anodestromen tegen elkaar in door de kathode weerstanden lopen. Je zult dan ook tussen de kathodes van de EL81’ers geen spanning meten.
Normaal gesproken zou het geen probleem moeten zijn dat de max. kathode/gloeidraadspanning van de EL81 100 V. is.
Groeten,
Peter
Volgende keer duidelijk melden dat het één of meerdere paartjes moeten zijn.
Wat die kathode weerstanden betreft: Als alles goed in balans is, valt er geen spannng over de kathode weerstanden omdat de beide anodestromen tegen elkaar in door de kathode weerstanden lopen. Je zult dan ook tussen de kathodes van de EL81’ers geen spanning meten.
Normaal gesproken zou het geen probleem moeten zijn dat de max. kathode/gloeidraadspanning van de EL81 100 V. is.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 dec 2021 20:17 - 31 dec 2021 20:20 #93372
door buisje
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Beantwoord door buisje in topic Philips AG 9006 /00 Hi- Fi buizen amplifier. 1956
Het merk Haltron kwam opzetten nog ver in het K11 en K12 tijdperk, weet ik mij te herinneren.
Waren Low Budget buizen.
P.S. Had ook nog een aanpassing op de vorige pagina..
Waren Low Budget buizen.
P.S. Had ook nog een aanpassing op de vorige pagina..
Laatst bewerkt 31 dec 2021 20:20 door buisje.
31 dec 2021 19:29 #93371
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips AG 9006 /00 Hi- Fi buizen amplifier. 1956
Mogelijk heeft Siemens ze van verschillende fabrikanten betrokken en overgestempeld. Ik heb ook eens een PL81 gehad met afwijkend binnenwerk zonder keramiek. Dit was zover ik me kan herinneren een Haltron buis; RFT kan ook; in ieder geval destijds uit het goedkopere segment.
Groet, Jan
Groet, Jan
31 dec 2021 18:40 - 31 dec 2021 20:14 #93370
door buisje
Beantwoord door buisje in topic Philips AG 9006 /00 Hi- Fi buizen amplifier. 1956
Hallo Jan,
Buizen zijn beide van Siemens, in soortgelijke verpakkingen.
Zag het verschil pas bij het openen.
Ken deze buizen alleen maar met het witte keramiek er in, zoals ik de PL versie heb.
Denk dat het hier een inwendige aanpassing betreft die in 19?? is doorgevoerd.
Maar inderdaad, dit gebeurt mij geen tweede keer meer.
Maar... Even wat beter naar het schema kijkend, zijn er toch een paar zaken die mij opvallen.
Kathode weerstanden zijn 4K7 en 5K5. De gloeidraad ligt aan massa. MAXIMALE spanning Kathode gloeidraad is 100 Volt.
20 mA over 4K7 is al nabij de 100 Volt. Bij een niet juiste of geen belasting van de uitgang, of een iets lekkende roosterweerstand loopt er al vlug het drie dubbele... Weg Buis !!
Een voedingstrafo met twee aparte gescheiden 6.3 Volt wikkelingen verbonden aan de Kathodes was beter op z'n plaats geweest.
Een goede en niet gammele belasting van 1200 Ohm is een Pré..
Kwam op eBay dit geval tegen, zo te zien ook al last gehad van inwendige overslag.. De prijs heeft de overslag wel overleeft.
Buizen zijn beide van Siemens, in soortgelijke verpakkingen.
Zag het verschil pas bij het openen.
Ken deze buizen alleen maar met het witte keramiek er in, zoals ik de PL versie heb.
Denk dat het hier een inwendige aanpassing betreft die in 19?? is doorgevoerd.
Maar inderdaad, dit gebeurt mij geen tweede keer meer.
Maar... Even wat beter naar het schema kijkend, zijn er toch een paar zaken die mij opvallen.
Kathode weerstanden zijn 4K7 en 5K5. De gloeidraad ligt aan massa. MAXIMALE spanning Kathode gloeidraad is 100 Volt.
20 mA over 4K7 is al nabij de 100 Volt. Bij een niet juiste of geen belasting van de uitgang, of een iets lekkende roosterweerstand loopt er al vlug het drie dubbele... Weg Buis !!
Een voedingstrafo met twee aparte gescheiden 6.3 Volt wikkelingen verbonden aan de Kathodes was beter op z'n plaats geweest.
Een goede en niet gammele belasting van 1200 Ohm is een Pré..
Kwam op eBay dit geval tegen, zo te zien ook al last gehad van inwendige overslag.. De prijs heeft de overslag wel overleeft.
Laatst bewerkt 31 dec 2021 20:14 door buisje.
31 dec 2021 16:36 #93369
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips AG 9006 /00 Hi- Fi buizen amplifier. 1956
Even een tip als je nog eens buizen bij Wim Rotte besteld: Geef je voorkeuren aan bv. een merk of 2 buizen van hetzelfde merk. Indien mogelijk houdt hij daar rekening mee.
Groet, Jan
Groet, Jan
31 dec 2021 14:23 - 31 dec 2021 15:02 #93367
door buisje
René,
Nostalgische (audio) apparatuur moet voor mij zo gerestaureerd worden dat het dagelijks gebruikt kan worden.
Natuurlijk wel zo veel mogelijk origineel houden, is het mooist.
Heb voor een paar jaar terug 3 Philips tv toestellen van begin 1950 gerestaureerd, deze zijn ook dagelijks te gebruiken.
Had het geluk, alle buizen nog op voorraad te hebben.
Altijd weer leuk om terug te zien.. Video signaal loopt tot ruim 5.5 MHz door, hetgeen aan het beeld te zien is.. Beeld is gestoken scherp.. En dat voor zo'n oud gebakje..
Het woord "Restaureren' kan men indelen in de rij van brede begrippen.
Een iedere geeft daar zijn eigen interpretatie aan. Ik deze.
Heb mijn audio amp. aangaande de bovenkant zover weer toonbaar gemaakt, wacht nu nog op de C's.
Buizen kreeg ik vanmorgen binnen, maar helaas zijn het twee verschillende uitvoeringen, (foto). Voor de werking zal het niets uitmaken, maar voor de originaliteit wel, een audiofreak zal er beslist over vallen. Heb van de een of andere een tweede exemplaar besteld.
Spanning is belast met 50 Ma. 310 Volt, rimpel achter beide elko's is een paar mV.. ook goed dus, mooi laten zitten !!
Voeding 310 Volt heb ik achter de gelijkrichters los gemaakt om de buizen eerst een paar dagen op gloeispanning te zetten, wil graag dat ze na verloop van tijd nog mooi helder zijn.
Potmeters... weet niet wat ze doen, maar wanneer er overmatig gekraak is, demonteer ik ze en reinig deze, zonder te openen, heb daar een idee voor in mijn hoofd,
De stalen ombouw/front heb ik in zijn geheel gestript, zonder iets te beschadigen, deze wordt in de originele kleur opnieuw gespoten bij een carrosseriebedrijf. Het schaaldeel is wat je zou verwachten, niet van glas, maar kunststof. moest er met een goede reiniger op om al de rommel er af te krijgen, maar is weer als nieuw..
Nostalgische (audio) apparatuur moet voor mij zo gerestaureerd worden dat het dagelijks gebruikt kan worden.
Natuurlijk wel zo veel mogelijk origineel houden, is het mooist.
Heb voor een paar jaar terug 3 Philips tv toestellen van begin 1950 gerestaureerd, deze zijn ook dagelijks te gebruiken.
Had het geluk, alle buizen nog op voorraad te hebben.
Altijd weer leuk om terug te zien.. Video signaal loopt tot ruim 5.5 MHz door, hetgeen aan het beeld te zien is.. Beeld is gestoken scherp.. En dat voor zo'n oud gebakje..
Het woord "Restaureren' kan men indelen in de rij van brede begrippen.
Een iedere geeft daar zijn eigen interpretatie aan. Ik deze.
Heb mijn audio amp. aangaande de bovenkant zover weer toonbaar gemaakt, wacht nu nog op de C's.
Buizen kreeg ik vanmorgen binnen, maar helaas zijn het twee verschillende uitvoeringen, (foto). Voor de werking zal het niets uitmaken, maar voor de originaliteit wel, een audiofreak zal er beslist over vallen. Heb van de een of andere een tweede exemplaar besteld.
Spanning is belast met 50 Ma. 310 Volt, rimpel achter beide elko's is een paar mV.. ook goed dus, mooi laten zitten !!
Voeding 310 Volt heb ik achter de gelijkrichters los gemaakt om de buizen eerst een paar dagen op gloeispanning te zetten, wil graag dat ze na verloop van tijd nog mooi helder zijn.
Potmeters... weet niet wat ze doen, maar wanneer er overmatig gekraak is, demonteer ik ze en reinig deze, zonder te openen, heb daar een idee voor in mijn hoofd,
De stalen ombouw/front heb ik in zijn geheel gestript, zonder iets te beschadigen, deze wordt in de originele kleur opnieuw gespoten bij een carrosseriebedrijf. Het schaaldeel is wat je zou verwachten, niet van glas, maar kunststof. moest er met een goede reiniger op om al de rommel er af te krijgen, maar is weer als nieuw..
Laatst bewerkt 31 dec 2021 15:02 door buisje.