Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Philips 22AH572 Laboratories pre amp

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 sep 2015 19:24 #55009 door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
De voorversterker heeft een storing. Bij inschakelen zonder een selectie van een uitgang treed er een brom op, dus kennelijk ergens een openingang. Ben dus begonnen om print voor print uit te bouwen en de print geheel te reviseren. Meten en controleren van weerstanden, elco's eruit nemen , meten en dan toch maar vervangen. Bij meting blijken de meeste Elco's nog een goede capaciteit en ESR waarde te hebben. Toch worden er na terugbouw betere en stabielere waarden in de versterker gemeten.
In ieder geval was de revisie van de toonregelprint een hele verbetering. Heb ook de polyester gemeten en hier meet ik veel grotere afwijkingen van de specificaties en heb deze condensatoren vervangen .
Aan de Styroflexen makeert helemaal niets.

De voeding en toonregelprint zijn ne gereed. Uitbouw van een print is eenvoudig, stekkers los nemen en print van de steunen losnemen. Mooi gelegenheid om gelijk de connetoren te reinigen, Sommige wire wraps verbindingen worden door gesoldeerd. Overigens doe ik dat ook met alle soldeerverbindingen. De printen zijn heel karig gesoldeerd. Componenten zijn duidelijk met de hand geplaatst en gesoldeerd in een golfbad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 aug 2015 18:52 - 23 aug 2015 18:53 #54307 door maarten
Die 400 is inderdaad wat ik probeer te onderbouwen of weerleggen met serienummeronderzoek, maar zoals het er nu naar uitziet gaat daar niets zinnigs uitkomen. Ik blijf het wel nog proberen tot ik enkele tientallen nummers bijelkaar heb, dus iedereen die dit leest: ik houd me aanbevolen.

Probleem met die 400 is dat iedereen het van elkaar overschrijft, en zelfs als het ooit als harde informatie begon is er tegen de tijd dat het bij een Nederlandstalige site is aangekomen nogal dubieus geworden. Als het getal ooit klopte, dan zou het bijvoorbeeld kunnen slaan op alle sets met een zwart frontpaneel en uitvoeringsnummer /44 of iets dergelijks heel specifieks.

Er zijn van de componenten die ik ken echter op zijn minst al 3 uitvoeringsnummers: /00 /16 en /44. Het loont dan totaal niet om een 'grand total' van 400 te produceren. Zelfs Philips USA, waar ik bepaald geen hoge pet van op heb, was zo gek niet.
Laatst bewerkt 23 aug 2015 18:53 door maarten.

Meer
22 aug 2015 21:58 - 22 aug 2015 22:55 #54293 door Bert Kn
Dat er wereldwijd maar 400 geproduceerd zouden zijn kon ik me eerlijk gezegd ook niet voorstellen.
Maar hier hebben ze het er ook over.

www.canuckaudiomart.com/details/204877-p...made/#register_modal

Wat betreft het ruis nivo heb ik geen persoonlijke ervaring , deze set waar ik toen al gecharmeerd van was zat ruimschoots boven mijn budget vandaar dat ik op de spec's ben afgegaan.
Zelf heb ik deze set een paar jaar op de diverse verkoop sites in de gaten gehouden, die enkele keer dat ik hem voorbij heb zien komen gingen de biedingen ruimschoots boven mijn budget en heb ik de moed opgegeven :( .

Verder is het maar net wat je zeldzaam noemt, van de Philips AG9007 Phonogram uitvoering werd ook geroepen dat deze het zeldzaamst was in de keten AG9004/9007/ AD5032 en AD5034 luidspreker set.
Deze Phongram uitvoering ben ik regelmatig tegen gekomen dus dat valt ook wel mee.
Wat dat betreft was de AD5034 luidspreker set veel lastiger om aan te komen.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 22 aug 2015 22:55 door Bert Kn.

Meer
22 aug 2015 19:14 #54292 door thijs
Beantwoord door thijs in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
Wat het aantal van 400 stuks betreft geloof ik niets van. Deze apparatuur is in diverse landen verkocht, ook in Amerika.
Ik heb twee van deze voorversterkers gehad, nieuw. Ik vond ze op phono behoorlijk ruisen.
Ik had in die tijd diverse elementen zoal van AKG, Shure, Pickering, Empire en Ortofon.
Later heb ik bij Raf IN DE Rijnstraat In Amsterdam een Luxman buizenvoorversterker gekocht de CL-40. Die ruiste op op phono veel minder.

Henk,ik denk ook dat de VV van jouw 120 Volt is.Dus voorzichtig.
Toen ze nieuw waren kreeg je bij die apparaten pluggen erbij geleverd in diverse kleuren. Die waren dan voor verschillende aanpassingen voltage.

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!

Meer
22 aug 2015 16:47 #54290 door Bert Kn

hangt ervan af wat je zeldzaam noemt. Deze zijn het niet omdat je ze zo nu en dan tegenkomt. De oorspronkelijke seriegrootte zegt daar ook niet alles over.

Maarten,
Volgens vintagehifi zijn er van deze set wereldwijd 400 gemaakt.
Als je daar het aantal afhaalt wat er in de loop der jaren gesneuveld is zullen er niet erg veel meer van over zijn.

www.vintagehifi.nl/hifi-opstelling.html

Mvg.
Bert

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
22 aug 2015 16:23 #54287 door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
@ Maarten Op en aansluitingen voor externe gebruikers staat inderdaad 120 volt. Wellicht ooit omgebouwd naar de locale netspanning.

@ Thijs, de versterker heeft 2 Phono ingangen 1 x 0-50mV en de andere is 0-200mV. Ik heb niet specifiek geluisterd of getest of er ruis aanwezig is. Ik hoor niets, maar dat zegt ook niets. Ik zou het moeten meten. Het kniperen bleek de selectie schakelaar te zijn.

Gemaakt door Kunena