Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Philips 22AH572 Laboratories pre amp

Meer
17 sep 2015 14:39 - 17 sep 2015 14:43 #55018 door Willem Roseboom
Hallo Henk en anderen :) ,

Ik ben behalve buizen gek ook gek van MFB-boxen. Ik heb de verzameling MFB-boxen compleet en na lang zoeken en dromen ook de Lab set, dat wil zeggen tuner, voorversterker en eindversterker. Het cassettedeck met opschrift mis ik nog en deze is ook bijna niet te vinden. Ik heb de voor en eindversterker hier staan met de MFB545 op de voorversterker en de 468 (ik dacht 22RH468) boxen op de eindversterker. Het klinkt mooi maar de MFB545's hebben nu te erge mankementen om nog te gebruiken. Helaas kom ik er niet aan toe om deze op te knappen. Ik heb ook met de MFB-boxen hetzelfde effect wat betreft de brom. Daarom mijn voorstel om de parallel weerstanden over de uitgang van de voorversterker te zetten en niet over de ingang van de eindversterker.

Mooie klus en veel succes hiermee :)

Groeten,

Willem

Ps. Ik kan niet makkelijk bij de onderkant komen voor het serienummer en andere stickers voor Maarten Bakker. Ik hou het wel in gedachten.
Laatst bewerkt 17 sep 2015 14:43 door Willem Roseboom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 sep 2015 10:12 #55017 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
Het heeft mij ook in de jaren .80 verbaast helemaal precies die tijd weet ik niet meer
Ik was toen werkzame hulp bij een disco verhuur
Daar stond in de rekken wel 4 stuks van deze complete sets
Inde rekken gebruikt Heel of stuk .?
ik dacht toen al hoe komt hij daar aan zo iets word toch niet
zo in de gebruikten verkoop . het waren duren sets met roem
Zijn deze sets nooit in orde of goed bevallen zijn .
Het verbaasde mij .. toch een beetje een misser .?? destijds .
ik vond het heel mooi solide sets .
Huub

Meer
16 sep 2015 23:15 #55014 door peter1952
Huub, even goed lezen. De brom treedt zelfs op als er helemaal niets op welke ingang dan ook is aangesloten. Wat jij zegt, kan inderdaad voorkomen, maar is hier niet aan de orde. Ook is geen randaarde aangesloten.
Wat nog kan: Deze versterker is natuurlijk van originele niet bedoeld voor een buizeneindversterker. De eindversterkers van Henk hebben een nogal hoge ingangsweerstand (impedantie als je dat wil) en een kleine capacitieve overdracht van een wisselspanning voerende leiding geeft al snel een behoorlijke brom. De originele eindversterker die er bij hoort (en andere transistor eindversterkers) zal door zijn lagere ingangsweerstand daar nauwelijks of geen last van hebben.
Het idee om parallel met de ingang van de eindversterkers een weerstand van bijvoorbeeld 22 kΩ of 47 kΩ is daarom geen gek idee. De ingang van de eindversterkers wordt dan veel minder bromgevoelig,
Zodra je een uitgang activeert wordt de brom a.h.w. kortgesloten.
Het is het proberen waard.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 sep 2015 22:07 #55012 door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
Willem,,

het is een leuke klus om te doen, printen kun je eenvoudig uitbouwen en op de werktafel aanpakken. Ik doe print voor print en bouw deze elke keer weer terug om te testen. Morgen zal ik de VV eens aanpakken en ik wil de CD100 verder uittesten op deze VV. IK zal ook op channel 2 de MFB boxen aansluiten, is dat ook nog te vergelijken met mijn eigen setup.

Heb jij trouwens de eindversterker en tuner er ook bij en welke boxen??

Meer
16 sep 2015 22:03 - 16 sep 2015 22:04 #55011 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
Het geeft ook brom al het schassis
op een of anderen manier
aan de pickup massa terecht is gekomen .
Door een niet wenselijke verbinding
mischien de schassis ingangs deel massa ?
of ergens anders je zou het kunnen meten .?
Huub
Laatst bewerkt 16 sep 2015 22:04 door Huub.

Meer
16 sep 2015 21:01 #55010 door Willem Roseboom
Hoi Henk,

Ik heb hetzelfde verschijnsel als jij hebt, voorversterker uit of de betreffende uitgang uit en dan heb je brom. Ik heb het schema niet bij de hand maar ik dacht dat de brom veroorzaakt wordt omdat bij het uitschakelen van de voorversterker de uitgang zwevend wordt en de ingang van de eindversterker dus brom op pikt. Volgens mij simpel te verhelpen door over de uitgangen van de voorversterker weerstanden te solderen van 47K of zo.

Ik moet mijn voorversterker ook nog doen dus ik volg dit met grote belangstelling :)

Groeten Willem

Gemaakt door Kunena