Radio's van 1970 tot heden
Philips 22AH572 Laboratories pre amp
Minder
Meer
19 sep 2015 17:30 - 19 sep 2015 17:31 #55060
door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
De typenummers op de onderdelen is een probleem, ze zijn eenmalig gestempeld voor de Lab serie. Ik neem aan dat je het op het MFB forum al nagevraagd hebt? De enige mogelijkheid die ik nog zie is googlen totdat je erbij neervalt. Ik had het probleem met transistoren in de eindversterker en kwam na wat ge-google bij een Amerikaans reparatie verslag uit en daar had deze persoon beschreven welke transistor hij door welk gangbaar type hij vervangen had.
Ik hoop dat je zo wat verder komt.
Groeten Willem
Ik hoop dat je zo wat verder komt.
Groeten Willem
Laatst bewerkt 19 sep 2015 17:31 door Willem Roseboom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 sep 2015 12:00 #55058
door RPHS
Beantwoord door RPHS in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
Heren,
Ik heb dezelfde voorversterker, en deze bromt gewoon in de UIT stand. Het vervangen van onderdelen in de voortrappen kan dit mijn inziens niet oplossen; de uitgangen hangen dan gewoon los. In mijn geval (MFB's op de uitgangen) helpt het parallel schakelen van weerstanden over de ingang onvoldoende. Lange kabels naar de MFB's maken het er natuurlijk niet beter op.
In mijn exemplaar zijn door de vorige eigenaar de uitgangs relais vervangen door typen met een omschakelfunctie. Ik overweeg nog deze andersom aan te sluiten, zodat de uitgang in de UIT stand wordt kortgesloten.
Vraagje: hoe zijn de werkelijke typenummers van de IC's en transistoren te achterhalen? Ik heb nog een 673 tuner staan met een kapot IC...
Groeten,
Rob Steegs
Ik heb dezelfde voorversterker, en deze bromt gewoon in de UIT stand. Het vervangen van onderdelen in de voortrappen kan dit mijn inziens niet oplossen; de uitgangen hangen dan gewoon los. In mijn geval (MFB's op de uitgangen) helpt het parallel schakelen van weerstanden over de ingang onvoldoende. Lange kabels naar de MFB's maken het er natuurlijk niet beter op.
In mijn exemplaar zijn door de vorige eigenaar de uitgangs relais vervangen door typen met een omschakelfunctie. Ik overweeg nog deze andersom aan te sluiten, zodat de uitgang in de UIT stand wordt kortgesloten.
Vraagje: hoe zijn de werkelijke typenummers van de IC's en transistoren te achterhalen? Ik heb nog een 673 tuner staan met een kapot IC...
Groeten,
Rob Steegs
18 sep 2015 23:43 - 18 sep 2015 23:48 #55053
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
@ Huub,
Of de brom, toen die v v nieuw was er niet in zat, is maar de vraag.
Niet alle nieuwe versterkers, ook hele dure, zijn niet altijd echt brom vrij.
Bovendien staat er nu een ANDERE eind versterker achter als de originele.
En DAT zou dan wel eens de oorzaak kunnen zijn.
En om het zo, nu de situatie ANDERS is als Philips bedoeld heeft, toch goed
te krijgen, zou het d.m.v een kleine aanpassing wel goed moeten kunnen.
Cees.
P.S: Ik zie nu dat Henk K de oorzaak heeft kunnen verhelpen.
Dus toch een defect in deze V V.
Of de brom, toen die v v nieuw was er niet in zat, is maar de vraag.
Niet alle nieuwe versterkers, ook hele dure, zijn niet altijd echt brom vrij.
Bovendien staat er nu een ANDERE eind versterker achter als de originele.
En DAT zou dan wel eens de oorzaak kunnen zijn.
En om het zo, nu de situatie ANDERS is als Philips bedoeld heeft, toch goed
te krijgen, zou het d.m.v een kleine aanpassing wel goed moeten kunnen.
Cees.
P.S: Ik zie nu dat Henk K de oorzaak heeft kunnen verhelpen.
Dus toch een defect in deze V V.
Laatst bewerkt 18 sep 2015 23:48 door Cees.
Minder
Meer
18 sep 2015 21:43 - 18 sep 2015 21:46 #55050
door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
Hallo,
@ Thijs, in mijn vorige bericht schreef ik dat ik het schema niet meer wist. Nadat jij zo stellig reageerde dat bij het uitschakelen van de voorversterker of de uitgangen GEEN brom mocht ontstaan heb ik toch even het service manual opgezocht. Hieronder het gedeelte van de door relais geschakelde uitgang. Ik heb 3 stuks 22AH572's gehad waarvan ik er nu nog 2 heb en deze brommen allemaal op MFB-boxen. Hier het schema, waaruit blijkt dat de uitgangen niet kortgesloten maar af geschakeld worden en dus zwevend zijn als de versterker of de uitgangen uit staan.
Groeten Willem
@ Thijs, in mijn vorige bericht schreef ik dat ik het schema niet meer wist. Nadat jij zo stellig reageerde dat bij het uitschakelen van de voorversterker of de uitgangen GEEN brom mocht ontstaan heb ik toch even het service manual opgezocht. Hieronder het gedeelte van de door relais geschakelde uitgang. Ik heb 3 stuks 22AH572's gehad waarvan ik er nu nog 2 heb en deze brommen allemaal op MFB-boxen. Hier het schema, waaruit blijkt dat de uitgangen niet kortgesloten maar af geschakeld worden en dus zwevend zijn als de versterker of de uitgangen uit staan.
Groeten Willem
Laatst bewerkt 18 sep 2015 21:46 door Willem Roseboom.
- Henk van t Kruis
- [Henk van t Kruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
18 sep 2015 20:22 #55047
door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
@ Thijs,
Je hebt natuurlijk gelijk. Ik probeerde te omschrijven wat ik constateerde en te verklaren.
Ondertussen is de volume en filterprint eruit geweest. Eerst wat spanningen gemeten voor demontage, zoals vermeld op het schema. En hier zaten de nodige afwijkingen in en verschilde per kanaal. De spanningen rond Q301 en Q302 (94N4) weken behoorlijk af ( 1.2 en 2.1 volt op knooppunt R317 en R318. Transistoren eruit gesoldeerd en gemeten, grote Hfe veschillen.
100 en 505 voor de 301 resp. 302.
Beide vervangen door 2 geselecteerde BC547C uitvoeringen en alle elco's en condensatoren vervangen. In ieder geval was het vreemde brom probleem hiermee opgelost. Wel is er nog een probleem met volume verschil in het linker en rechterkanaal. Dit moet nog uitgezocht worden.
Je hebt natuurlijk gelijk. Ik probeerde te omschrijven wat ik constateerde en te verklaren.
Ondertussen is de volume en filterprint eruit geweest. Eerst wat spanningen gemeten voor demontage, zoals vermeld op het schema. En hier zaten de nodige afwijkingen in en verschilde per kanaal. De spanningen rond Q301 en Q302 (94N4) weken behoorlijk af ( 1.2 en 2.1 volt op knooppunt R317 en R318. Transistoren eruit gesoldeerd en gemeten, grote Hfe veschillen.
100 en 505 voor de 301 resp. 302.
Beide vervangen door 2 geselecteerde BC547C uitvoeringen en alle elco's en condensatoren vervangen. In ieder geval was het vreemde brom probleem hiermee opgelost. Wel is er nog een probleem met volume verschil in het linker en rechterkanaal. Dit moet nog uitgezocht worden.
18 sep 2015 14:40 #55034
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic Philips 22AH572 Laboratories pre amp
Dag Henk,
Wanneer je de bijbehorende eindversterker als eerste inschakeld inschakeld (2X 250Watt) en bijvoorbeeld 2 minuten later de voorversterker dan zou je getrakteerd worden op brom als is dat voor korte tijd.
Dat geloof je toch zelf niet. Ik heb daar nooit last van gehad ,ook niet toen ik de voorversterker op een buizeneindversterker gebruikte.
Deze versterker is uitgerust met zogenaamde "wire wraps "verbindingen. Misschien maakt één daarvan niet goed kontakt.
Je geloofd toch niet dat Philips een set in de markt zet waarbij de VV niet bruikbaar is op een andere eindversterker?
Succes met het oplossen van het probleem.
Thijs
Wanneer je de bijbehorende eindversterker als eerste inschakeld inschakeld (2X 250Watt) en bijvoorbeeld 2 minuten later de voorversterker dan zou je getrakteerd worden op brom als is dat voor korte tijd.
Dat geloof je toch zelf niet. Ik heb daar nooit last van gehad ,ook niet toen ik de voorversterker op een buizeneindversterker gebruikte.
Deze versterker is uitgerust met zogenaamde "wire wraps "verbindingen. Misschien maakt één daarvan niet goed kontakt.
Je geloofd toch niet dat Philips een set in de markt zet waarbij de VV niet bruikbaar is op een andere eindversterker?
Succes met het oplossen van het probleem.
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!