Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Renovatie B8X72A

Meer
24 apr 2011 07:22 #3903 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Renovatie B8X72A
Wel, misschien een leer voor een volgende keer....
Tot mijn verbazing schijnen niet veel mensen die kwalijke reputatie van de EZ81 te kennen. Die kathode is te lang en kan daardoor nogal makkelijk krom trekken. Als ik de ruimte heb vervang ik die altijd door 2 x EZ80 of 2 x EZ90
Verder:
Als je dat langzaam opstarten doet met de gelijkrichtbuis erin kun je toch een probleem krijgen. Die buis begint pas emissie te krijgen als er spanning van betekenis op staat en dan kan de gelijkgerichte spanning al gauw te vroeg te hoog worden.
Dat is de reden waarom ik voor Si dioden kies, met een serieweerstand (27K) van de kathoden naar + elco. De spanning over de serieweerstand geeft aan hoe hard de elco lekt.
Voor verscheidene gelijkrichtbuizen zoals AZ1, AZ41, GZ34, 1805 en dergelijke heb ik zulke vervangers kant- en- klaar in elkaar gezet. Zelfs een voor de UY1, waarbij de gloeidraad is vervangen door een weerstand van 470 ohm
Deze tip had ik al eerder geplaatst op NFOR
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
24 apr 2011 05:09 #3898 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Renovatie B8X72A
Mogge Nico, het zou kunnen zijn dat de elco gespaard was gebleven als ik de EZ81 eerst even getest had. Dat doe ik ook meestal en de elco's test ik ook van te voren. De elco's waren al niet lekker. 1 van de 50Uf had een zeer slechte ESR en nog maar weinig Cap. ik heb de radio zonder buizen opgestart. Variac gebruikt, belasting middels gloeilanp van 60 Watt in serie er tussen en er een lage spanning opgezet, leek even goed te gaan, lamp ging uit, bleef wat gloeien. bij opvoeren van de spannig ging het uiteindelijk toch fout. Dat kan ik te snel gedaan hebben. Mij Variac is motor gedreven middels een stappenmotor en instelbaar in welk tijdspad de uitgang van Ubegin naar Ueind moet lopen.

Als ik het achteraf bekijk kan ik mij het meeste vinden in je opmerking over de EZ81. Deze had ik niet van te voren getest en het kan best zo zijn dat deze al bezig was te overlijden of het al was, maar goed. Hoe zeggen ze dat ook al weer, dat is een paard in z'n kont kijken..

Verder zie ik alle opmerkingen en discussies hier als een toevoeging van kennis en waardeer ik, we kunen niet alles weten en soms staan we voor raadsels en zijn de Fora een prachtige manier om weer verder te kunnen, zie maar eens op het andere forum over de BX998A. Radio ook helemaal gereviseerd en aan het einde een gigantische oscileren. Met de tips kom ik weer verder.

We zijn ondertussen al weer een heel stuk verder en 1 ding is zeker, De voeding is in ieder geval 100% en geeft geen kik of rimpel meer. De radio speelt als een tierelier, Er zijn nog wat kleine dingen die moeten gebeuren zoals;

Potmeter laag is defect.
Volume pot heeft een hikje en dat zit rond het kantelpunt van de Loudness regeling, dus vervangen.
Misschien nog wat afregelwerk, maar denk ik eigenlijk niet, gezien de gedane metingen.
Kast opknappen, maar dat doe ik niet zelf. Met houtwerk, lakken e.d. ben ik wat minder handig.

Verder vandaag nog wat in huis herstellen na renovatie van de achtergevels, genieten van dit mooie paasweekend op de scooter, beetje rondrijden.

iedereen nogmaals een fijne paasdagen.

gr. henk

Meer
23 apr 2011 21:15 #3896 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Renovatie B8X72A
Nico

zelf had ik ook de gedachte met de EZ 81 ik had eerst een nieuwe ingestoken en dan langzaam opgestart
vaak zijn de 3x 50 uf nog goed nog niet meegemaakt een rotte elko
zeker de de diode versie die je noemt kan ook met de weerstand voor de piekspanning
bij het inschakelen.
Als ez81 zwart is vertrouw ik het niet meer
Maar ja de elko is defect en gedane zaken nemen geen keer
Henk heeft nieuwe elko's in de bus gedaan en ziet men niets meer van.
Dus dat is ook weer opgelost verder ziet het best wel goed uit
en geeft ook aan waarom hij bepaalde dingen doet.
Misschien pakt hij bij het volgende project het anders aan

maar wachten op de eindstreep

Mvg René Daemen

René Daemen

Meer
23 apr 2011 20:55 #3895 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Renovatie B8X72A
Met het verhaal in posting 3562.....
Blijf ik moeite houden. Al eerder en vaker heb ik mijn praktijk aan de orde gebracht:
alle buizen eruit en de EZ vervangen door een kombinatie van 2 si dioden en een weerstand van 27K. Dan voorzichtig de netspanning opvoeren en steeds de stroom door die serieweerstand kontroleren terwijl de voedings- elco zich opnieuw formeert.
Vooral hier, omdat de EZ81 de kwalijke reputatie heeft van een krom trekkende kathode die dan sluiting maakt tegen een van de anoden. Waar ik maar mee wou zeggen dat die elco misschien wel héél had kunnen blijven....
Maar goed, no use crying....
Nico

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
23 apr 2011 17:43 #3888 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Renovatie B8X72A
Wat een weertje vandaag, lekker.

RD, Ik begrijp van je zegt over het par. schakelen, van C's. Soms vind ik het geen probleem als het netjes verwerkt kan worden, daarnaast verwerk ik elke afwijking van het schema op een lijst en maak een aantekening op de tekening. Philips paste ook regelmatig dubbele componenten in serie of paralel. Met mate en verstand toegepast heel acceptabel.
Als ik R's in serie set, verpak ik beide in een stukje doorzichtig krimpkous en C's die par. staan fixeer ik ook. ik heb me in de jaren dat ik radio's repareer me genoeg geergerd aan prutswerk. V.b. oude onderdeel er uit, restantje oogje van maken en nieuwe er weer in solderen.

Samengevat, het forum leeft, we discusieren, hebben meningen en visies, en dit alles kan alleen maar leiden tot nog mooiere buizen radio's.

gr. henk

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
23 apr 2011 12:00 - 23 apr 2011 12:40 #3870 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Renovatie B8X72A
Hoi

Inmiddels kunnen we Jeroen L. erg bedanken voor de radio's die hij
onlangs heeft overgedaan aan Henk.

Er is ook een chassis meegenomen van een B6X72A.
Veel van de schakeling en onderdelen zijn identiek aan de B8X72A
en er is dus gelijk wat reserve spul.
Hier zit een prima laag potmeter in en er is ook een identieke volume regelaar.
Overigens is deze niet slecht in mijn radio, maar er zit een heel kleine hik in.
Verder heeft het chassis nog 3 prachtige bowdenkabels en een drievoudig schakelblok
om een contactschuif in mijn radio te vervangen.

:thumbsup:
René (R)
Laatst bewerkt 23 apr 2011 12:40 door René R.

Gemaakt door Kunena