- Berichten: 8947
Radio's van 1950 tot 1970
ervaringen B7X94A?
03 mrt 2021 10:46 - 03 mrt 2021 10:48 #89174
door Huub
Beantwoord door Huub in topic ervaringen B7X94A?
Ik denk ook wel met een paar extra kleine luidsprekers
bij de zijkant en een philips tafeltje of wisselaar
met zo,n creme element er aan at je dan ook veeeel
plezier aan de radio heeft met mono en stereo toets
het is toch een volmaakte radio ..
moet zeggen dat mijn plano het ook goed doet
met dat extra,s en ph .draaitafel
ook de zender,s ont vangst is meestal goed van
plano,s MIts de radio in orde is
Zelfs met een klein stukje antenne draad vliegen
de FM zendrs om de OREN met behoorlijk ook sluiting
huub
bij de zijkant en een philips tafeltje of wisselaar
met zo,n creme element er aan at je dan ook veeeel
plezier aan de radio heeft met mono en stereo toets
het is toch een volmaakte radio ..
moet zeggen dat mijn plano het ook goed doet
met dat extra,s en ph .draaitafel
ook de zender,s ont vangst is meestal goed van
plano,s MIts de radio in orde is
Zelfs met een klein stukje antenne draad vliegen
de FM zendrs om de OREN met behoorlijk ook sluiting
huub
Laatst bewerkt 03 mrt 2021 10:48 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 mrt 2021 19:29 - 02 mrt 2021 19:30 #89162
door RR1957
Maar voorlopig is die kans klein. Er zijn ook noge andere hobbies.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic ervaringen B7X94A?
Mocht ik er ooit eentje tegenkomen (voor er bij) dan zal ik er zeker mee bij je langskomen Peter!peter1952 schreef : Beide schakelingen zijn door een kleine wijziging simpel ongedaan te maken.
De B7X94A kan heel goed klinken, kan ik uit eigen ervaring vertellen, veel beter dan de kleine plano's.
Groeten,
Peter
Maar voorlopig is die kans klein. Er zijn ook noge andere hobbies.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 02 mrt 2021 19:30 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 mrt 2021 17:25 #89160
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic ervaringen B7X94A?
René D.: De B5X61A is geen plano, je bedoelt waarschijnlijk de B5X62A.
Wat de aanpassing betreft: Het maakt voor de EL84 echt niet uit of de luidspreker 5 Ω of 800 Ω is. Kwestie van de goede wikkelverhouding van de uitgangstrafo. Het schijnt zelfs dat het voordeel heeft een 800 Ω luidspreker te gebruiken. De wikkelverhouding is in elk geval een stuk lager.
De B7X94A is om de één of andere reden uitgerust met 400 Ω luidsprekers en de twee hogetonen luidsprekers staan via een condensator parallel aan de grote luidsprekers.
Bij dit toestel wordt bij radio weergave van het rechter kanaal de bas vast op minimum gezet en van het linker kanaal de hoge tonen op minimum. Geeft een beter effect dat het nep Bi-Ampli bij de eerste plano's, waar het hoog van één kanaal op minimum wordt gezet.
Beide schakelingen zijn door een kleine wijziging simpel ongedaan te maken.
De B7X94A kan heel goed klinken, kan ik uit eigen ervaring vertellen, veel beter dan de kleine plano's.
Groeten,
Peter
Wat de aanpassing betreft: Het maakt voor de EL84 echt niet uit of de luidspreker 5 Ω of 800 Ω is. Kwestie van de goede wikkelverhouding van de uitgangstrafo. Het schijnt zelfs dat het voordeel heeft een 800 Ω luidspreker te gebruiken. De wikkelverhouding is in elk geval een stuk lager.
De B7X94A is om de één of andere reden uitgerust met 400 Ω luidsprekers en de twee hogetonen luidsprekers staan via een condensator parallel aan de grote luidsprekers.
Bij dit toestel wordt bij radio weergave van het rechter kanaal de bas vast op minimum gezet en van het linker kanaal de hoge tonen op minimum. Geeft een beter effect dat het nep Bi-Ampli bij de eerste plano's, waar het hoog van één kanaal op minimum wordt gezet.
Beide schakelingen zijn door een kleine wijziging simpel ongedaan te maken.
De B7X94A kan heel goed klinken, kan ik uit eigen ervaring vertellen, veel beter dan de kleine plano's.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 mrt 2021 16:51 - 02 mrt 2021 17:16 #89158
door Huub
Beantwoord door Huub in topic ervaringen B7X94A?
Nou de laag ohmige echte Biamply,s
daar heb ik ook een groot aantal thuis gehad
voor revicie en zelf ook in bezit gehad
Maar weer RAP verkocht de over loud tussen de
versterkers klopt niet ze bezitten een Gat tussen
de Ferkwentie OTL zgz NEP is beter het vloeit goed over
Tja als men bvb van een groot aantal basse houd
en verschil dan koopt men de echte biamply,s
Ze schtiet te kort in het Midde gebied gewoon NIET
goed uitgedacht en gemaakt OOK de 750 niet met de 9710 plus HT spieker
het is een beetje mouw mauwouw midd meer niet echt hoor een binnen monds geluid
Niet mijn ding dus echt biamply .NIET DISCO geluid boemel bonken
de plano,s doen het goed vooral voor MONO
maar met een luidspreker kast er boven op
of twee HT midd los er naast .. dan is het gewoon goed stereo mono
met cde EL 84 typens .. en het besten is met PH krislal
met de creme opsteek elenmenten
die zijn van die tijd. kan ook wel met anders
ik heb ook wel opgemerkt dat met de PH biamly,s
het besten kan gebruiken met de PH PU tafels die er aan horen
oude modellen en vooral met het weersstandje er aan van 470K naar massa
met anderen is het vaak overstuur en past niet dus ook GEEN ronette elenmenten
die geven te veel af .. het is zo Juke box achtig .
dat is niet goed voor goede muziek en zang .. en vooral Jazzz
het besten is PH bij PH houden dat is passent gemaakt
en behoort ook zo
huub
daar heb ik ook een groot aantal thuis gehad
voor revicie en zelf ook in bezit gehad
Maar weer RAP verkocht de over loud tussen de
versterkers klopt niet ze bezitten een Gat tussen
de Ferkwentie OTL zgz NEP is beter het vloeit goed over
Tja als men bvb van een groot aantal basse houd
en verschil dan koopt men de echte biamply,s
Ze schtiet te kort in het Midde gebied gewoon NIET
goed uitgedacht en gemaakt OOK de 750 niet met de 9710 plus HT spieker
het is een beetje mouw mauwouw midd meer niet echt hoor een binnen monds geluid
Niet mijn ding dus echt biamply .NIET DISCO geluid boemel bonken
de plano,s doen het goed vooral voor MONO
maar met een luidspreker kast er boven op
of twee HT midd los er naast .. dan is het gewoon goed stereo mono
met cde EL 84 typens .. en het besten is met PH krislal
met de creme opsteek elenmenten
die zijn van die tijd. kan ook wel met anders
ik heb ook wel opgemerkt dat met de PH biamly,s
het besten kan gebruiken met de PH PU tafels die er aan horen
oude modellen en vooral met het weersstandje er aan van 470K naar massa
met anderen is het vaak overstuur en past niet dus ook GEEN ronette elenmenten
die geven te veel af .. het is zo Juke box achtig .
dat is niet goed voor goede muziek en zang .. en vooral Jazzz
het besten is PH bij PH houden dat is passent gemaakt
en behoort ook zo
huub
Laatst bewerkt 02 mrt 2021 17:16 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 mrt 2021 16:48 - 02 mrt 2021 16:49 #89157
door Franc
Beantwoord door Franc in topic ervaringen B7X94A?
René,
Dat de jongeren massaal voor de plano vallen vind niet gek.
Dat doekje voor de speakers en de grote houten kast kunnen ze niet kwijt in het strakke moderne interieur.
En het past nergens bij.
Verder zal het wellicht de sterk opkomende economie en de ranke vorm van de radio geweest zijn dat de plano's destijds met hele zwermen de markt binnenvielen.
Zo'n radio past nog wel ergens.
Er zijn er nog steeds zo veeeel van........!
Kijk maar naar een recente aanbieding op het NFOR als ik een verwijzing mag doen.
Hoe kan dat nou?
3 hoog, 3 breed en 2 rijen diep.
Zoek er maar eentje uit!
mvg Frank
Dat de jongeren massaal voor de plano vallen vind niet gek.
Dat doekje voor de speakers en de grote houten kast kunnen ze niet kwijt in het strakke moderne interieur.
En het past nergens bij.
Verder zal het wellicht de sterk opkomende economie en de ranke vorm van de radio geweest zijn dat de plano's destijds met hele zwermen de markt binnenvielen.
Zo'n radio past nog wel ergens.
Er zijn er nog steeds zo veeeel van........!
Kijk maar naar een recente aanbieding op het NFOR als ik een verwijzing mag doen.
Hoe kan dat nou?
3 hoog, 3 breed en 2 rijen diep.
Zoek er maar eentje uit!
mvg Frank
Laatst bewerkt 02 mrt 2021 16:49 door Franc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 mrt 2021 14:15 #89149
door Franc
Beantwoord door Franc in topic ervaringen B7X94A?
Hoi René D,
Wat jij allemaal zegt heb ik min of meer ook al aangehaald maar iets minder heftig.
Verder dat nep Bi Ampli gedoe is echt iets van de eerste reeksen stereo plano's.
Ik ergerde me daar 40 jaar geleden ook al aan!
In '61 of '62 hield dat nep gedoe echt op alhoewel de term maar op de glasplaat bleef staan.
En ik heb een jaar terug een keer een B5X23A plano gerepareerd en net nog ietsje meer dan dat.
Ik kan je vertellen, dat radiootje speelde er echt lustig op los!
Het vermogen is wel echt beperkt.
Maar zo'n luxe B7X43A die overal de hemel wordt ingeprezen is in feite niet meer dan een normale plano maar dan met een luxe randje.
Het vermogen is ietsje groter, de voeding net wat uitgebreider, een echo veer en de stereo decoder.
Maar de basis is nog altijd de normale stereo plano.
Het is in ieder geval niet te vergelijken met de echte Bi Ampli's.
mvg Frank
Wat jij allemaal zegt heb ik min of meer ook al aangehaald maar iets minder heftig.
Verder dat nep Bi Ampli gedoe is echt iets van de eerste reeksen stereo plano's.
Ik ergerde me daar 40 jaar geleden ook al aan!
In '61 of '62 hield dat nep gedoe echt op alhoewel de term maar op de glasplaat bleef staan.
En ik heb een jaar terug een keer een B5X23A plano gerepareerd en net nog ietsje meer dan dat.
Ik kan je vertellen, dat radiootje speelde er echt lustig op los!
Het vermogen is wel echt beperkt.
Maar zo'n luxe B7X43A die overal de hemel wordt ingeprezen is in feite niet meer dan een normale plano maar dan met een luxe randje.
Het vermogen is ietsje groter, de voeding net wat uitgebreider, een echo veer en de stereo decoder.
Maar de basis is nog altijd de normale stereo plano.
Het is in ieder geval niet te vergelijken met de echte Bi Ampli's.
mvg Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.