Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

ervaringen B7X94A?

Meer
04 mrt 2021 08:49 - 04 mrt 2021 09:19 #89197 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic ervaringen B7X94A?
Dat was inderdaad een vergissing van mij.
Och nou ja, lullig was ook weer niet de bedoeling,
maar ik geef 100 procent de voorkeur aan de radio's
met in ieder geval luidsprekers aan de voorkant.
De plano blijft gewoon een onlogische radio met de
luidsprekers 100 procent van elkaar afgekeerd.
En er was niemand, is niemand, die ze op de juiste
wijze opstelt. Waarom klinken ze zo helder en zijn ze
zo afgestemd? omdat bij weerkaatsing naar de beide
wanden het hoog voor een groot deel verloren gaat.
Niet voor niets hebben de grootste modellen (twee)
een luidspreker of luidsprekertjes aan de voorkant zitten.
Simpelweg bedoeld om dat probleem op te lossen.
De meeste plano's hebben die oplossing niet, om dat
probleem op te lossen.
Een natuurlijk zijn evengoed de grotere modellen geen
lullige radio's, maar voor mij blijven ze niet ideaal vergeleken
met de topmodel radio's uit de jaren vijftig, met luidsprekers
die gewoon zoals het hoort het geluid rechtstreeks naar je
toe brengen.
Philips heeft lang geloofd in die weerkaatsing, waar geen enkel
ander merk in geloofde om zich mee bezig hield.
Bij de hifi en HiQ sets werd het door Philips ook gepromoot
en heb ik het wel eens geprobeerd. Vond ik niet geweldig en
inderdaad raken hoge tonen verloren. Je richt de satellieten
dan schuin naar het (harde) plafond.
Als de hoge tonen luidsprekers niet min of meer naar de luisteraar
zijn gericht dan raak je de hoogste tonen kwijt.
Iemand die een plano gewend is en we laten hem een mono top
radio uit de jaren vijftig met frontluidsprekers horen, dan is hij
of zij echt verbaasd hoezeer dat beter klinkt.

Neemt echter niet weg dat de betere plano uiteraard ook niet
'beroerd' klinkt. Maar het gekke systeem is gewoon niet ideaal.
Plano's zijn ook weer een typisch fenomeen van Philips dat geen
gevolg had bij de rest van de wereld en in de jaren zestig ging
Philips dan ook over op plano's met luidsprekers aan de voorkant. 
Moest het wel op de radio vermeld worden dat het (nog) een plano
was. 

De Philips 22RB463 uit 1967 werd dan ook een soort mengeling 
wat betreft de opstelling van de luidsprekers, maar er stond wel 
plano op. De trieste teloorgang van goede radio's. 

 
 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 04 mrt 2021 09:19 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 mrt 2021 00:22 - 04 mrt 2021 00:46 #89196 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic ervaringen B7X94A?
René schreef 
Je kan dan echt beter een echte mono plano hebben zoals de B7X63A. 
Niet voor niets een topper in weergave voor een tafelmodel radio.  

Ik schreef 
Mits goed gereviseerd en opgesteld vind ik de B8X72A een van de betere Philips  toestellen.
Beter dan de B7X63A.
Die vind ik bij lang luisteren vermoeiend.   

Paul schreef. 
Een erg prettig toestel om de hele dag een beetje aan te hebben in huis.  

Paul,
Eerst even het volgende.
Mogelijk door de opmerking van René kan het zijn dat je de indruk hebt dat ik plano’s vermoeiend vind klinken.
Echter de B7X63A is geen plano, een vergissing van René.
Dat er een beetje lullig gedaan wordt over de plano radio’s vind ik ook niet altijd terecht.
Deze plano’s, de B7X43A, de B7X14A met nog een functioneel origineel groenscherm en de B5X43A met FM-stereo vind ik prima plano’s, beter dan menig niet plano.


 


 


 

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 04 mrt 2021 00:46 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 mrt 2021 22:48 #89195 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic ervaringen B7X94A?
Waar het mij om gaat is dat er een beetje lullig gedaan wordt over de plano radio's. Dat is niet altijd terecht. De B7X43A bijvoorbeeld heeft absouut niet te kleine speakers, er zit gewoon 20 cm in. En ze staan er redelijk schuin naar voren gericht in. Ook heeft deze niet het rare "nep" biampli effect dat er 1 speaker voor mid hoog en 1 voor midlaag gebruikt wordt. Beide speakers zijn breedband speakers die het volledige bereik weergeven. 
Mits goed gereviseerd en een paar frisse speakers erin klinkt deze radio erg goed. Een erg prettig toestel om de hele dag een beetje aan te hebben in huis. Of als je 's avonds op de bank ligt met de oogjes dicht even wat muziek mee af te spelen. Als het echt hard moet met veel boemboem moet je deze niet hebben in ieder geval.
Dat reviseren en repareren is niet zomaar klaar zoals Huub zegt. Geloof mij, daar zit je zo een paar avonden mee te knoeien. Ik ben het met Rene eens dat een echte oude biampli misschien nog beter klinkt. Hij kan in ieder geval harder en er zit veel meer bas in. De BX750A is mijn favoriet. Die heb ik momenteel ook weer staan om nog te reviseren. Daar net onder zit de BX653A, die heb ik ook een tijd gehad. Die werd door mijn vrouw altijd mishandeld met de meest periode incorrecte muziek die je je maar kan bedenken. Ik heb hem nooit horen klagen en hij is ook niet stuk gegaan ;-)

De B7X94A heeft een kennis van mij toevallig op de kop getikt. Een machtig mooi ding. Maar ik kan nou niet zeggen dat het geluid zoveel beter is dan van een B7X43A of een B7X44A. Maar mooi vind ik hem wel!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 mrt 2021 16:45 #89187 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic ervaringen B7X94A?
We dwalen af.......

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 mrt 2021 16:38 - 03 mrt 2021 16:39 #89186 door Huub
Beantwoord door Huub in topic ervaringen B7X94A?
Bert als deze over de hand staat
Ga hem dan verloten ? je heb toch zat radio,s PH
ik koop wel een of twee lootjes
mits de prijs gunstig is
of kan je dan niet meer slapen .?
huub
Laatst bewerkt 03 mrt 2021 16:39 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 mrt 2021 16:01 - 03 mrt 2021 16:06 #89185 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic ervaringen B7X94A?

Huub schreef : Bert ik heb zo,n radio nooit beluistert
maar kan mij er wel wat van voorstellen
hij bezit een goede soort van luidsprekers ook een van voren
tja het is WEL een mono radio maar dat hij goed en mooi geluid
Heeft dat wil ik wel geloven .de koop prijs zal 
ook wel aanmerkelijk meer zijn als de doorgaans plano,s 
huub


Ja Huub.
Een B8X72A koop je niet voor een paar tientjes.
Eerder een paar hondertjes.
 


Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 03 mrt 2021 16:06 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena