- Berichten: 8947
Radio's van 1950 tot 1970
ervaringen B7X94A?
03 mrt 2021 15:51 - 03 mrt 2021 15:52 #89184
door Huub
Beantwoord door Huub in topic ervaringen B7X94A?
Bert ik heb zo,n radio nooit beluistert
maar kan mij er wel wat van voorstellen
hij bezit een goede soort van luidsprekers ook een van voren
tja het is WEL een mono radio maar dat hij goed en mooi geluid
Heeft dat wil ik wel geloven .de koop prijs zal
ook wel aanmerkelijk meer zijn als de doorgaans plano,s
huub
maar kan mij er wel wat van voorstellen
hij bezit een goede soort van luidsprekers ook een van voren
tja het is WEL een mono radio maar dat hij goed en mooi geluid
Heeft dat wil ik wel geloven .de koop prijs zal
ook wel aanmerkelijk meer zijn als de doorgaans plano,s
huub
Laatst bewerkt 03 mrt 2021 15:52 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 mrt 2021 15:39 #89183
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic ervaringen B7X94A?
Mits goed gereviseerd en opgesteld vind ik de B8X72A een van de betere Philips toestellen.
Beter dan de B7X63A.
Die vind ik bij lang luisteren vermoeiend.
Beter dan de B7X63A.
Die vind ik bij lang luisteren vermoeiend.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 mrt 2021 15:26 - 03 mrt 2021 15:30 #89182
door Huub
Beantwoord door Huub in topic ervaringen B7X94A?
Maaar Rene het komt zo voor
Met Plano,s dat bvb de linker kant hoog mid speelt
en de rechter kant breed band op mono stand
ik merk dat ook op met mijn plano
dus als jij zo,n radiobezit DAN heb je Biamply MONO
met de mono stand schakel toets in feite zijn er ook
twee versterkers beschik baar dus dan ook biamply
de lateren plano,s zijn vaak ook met mostert C,s gedaan
ach die service waar jij het over heeft
dat is vaak alleen een handje condensators en een enkelen weerstaden
En vooral de buizen .. vaak zijn de pot meters goed of gediend met een spuitje
meer is er niet aan ..het word vaak over dreven
huub
Met Plano,s dat bvb de linker kant hoog mid speelt
en de rechter kant breed band op mono stand
ik merk dat ook op met mijn plano
dus als jij zo,n radiobezit DAN heb je Biamply MONO
met de mono stand schakel toets in feite zijn er ook
twee versterkers beschik baar dus dan ook biamply
de lateren plano,s zijn vaak ook met mostert C,s gedaan
ach die service waar jij het over heeft
dat is vaak alleen een handje condensators en een enkelen weerstaden
En vooral de buizen .. vaak zijn de pot meters goed of gediend met een spuitje
meer is er niet aan ..het word vaak over dreven
huub
Laatst bewerkt 03 mrt 2021 15:30 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 mrt 2021 15:09 - 03 mrt 2021 15:24 #89180
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic ervaringen B7X94A?
Paul, met bi-ampli wordt bedoeld dat er twee luidsprekers zijn,
1 voor de lage tonen en 1 voor de hoge tonen waarbij elk zijn eigen
versterking heeft. Zo heeft Philips dat bedoeld bij mono radio's
in de jaren vijftig. Bij de stereo plano's is dat niet het geval terwijl
op de schaalplaat wel staat dat de radio bi-ampli is. In stereo zijn de
beide luidsprekers aan de zijkant full range en dus wordt het hele
klankbeeld per kanaal door één -meestal te kleine luidspreker-
weergegeven. Stereo is geen bi-ampli zoals het bedoeld was.
Dat noemen we dus nep bi-ampli. Philips is er later van afgestapt.
Overigens is de B7X73A ook nep bi-ampli, want de hoge en de lage
tonen zijn gewoon gescheiden na de enkele versterking.
Maar in dit geval werkt het wel positief gezien de uitstekende weergave.
Ik refereer dan ook weer even naar Peter waarin je al leest hoe geforceerd
dergelijke radio's zijn.
Je kan dan echt beter een echte mono plano hebben zoals de B7X63A.
Niet voor niets een topper in weergave voor een tafelmodel radio.
Of de BX998A. En zelfs de (niet bi-ampli) B8X72A plano.
Of een BX653A, enzovoorts.
En het is uiteraard logisch dat de weergave sowieso afhankelijk is van
een goede revisie, zoals je zegt. Voor de ervaringen, zoals ik deze topic
begonnen ben, gaan we daar uiteraard altijd van uit.
Mijn mening is echter dat geen enkele plano qua weergave net zo goed
zou kunnen klinken als een top model mono radio met frontspeakers.
Ik vind het persoonlijk ondingen. Zeker als je ze ook nog eens zuiver gaat
opstellen zoals bedoeld is bij plano's. Vrijwel onmogelijk in de meeste
woonkamers. Dus staan de meeste plano's onlogisch langs een wand
met de luidsprekers alleen maar -ook onlogisch- volledig van elkaar
afgericht waarbij de bedoelde goede weerkaatsing via wanden ontbreekt.
Nog erger was het (en je ziet het nog) dat men de plano in een kast
plaatste.....
1 voor de lage tonen en 1 voor de hoge tonen waarbij elk zijn eigen
versterking heeft. Zo heeft Philips dat bedoeld bij mono radio's
in de jaren vijftig. Bij de stereo plano's is dat niet het geval terwijl
op de schaalplaat wel staat dat de radio bi-ampli is. In stereo zijn de
beide luidsprekers aan de zijkant full range en dus wordt het hele
klankbeeld per kanaal door één -meestal te kleine luidspreker-
weergegeven. Stereo is geen bi-ampli zoals het bedoeld was.
Dat noemen we dus nep bi-ampli. Philips is er later van afgestapt.
Overigens is de B7X73A ook nep bi-ampli, want de hoge en de lage
tonen zijn gewoon gescheiden na de enkele versterking.
Maar in dit geval werkt het wel positief gezien de uitstekende weergave.
Ik refereer dan ook weer even naar Peter waarin je al leest hoe geforceerd
dergelijke radio's zijn.
Je kan dan echt beter een echte mono plano hebben zoals de B7X63A.
Niet voor niets een topper in weergave voor een tafelmodel radio.
Of de BX998A. En zelfs de (niet bi-ampli) B8X72A plano.
Of een BX653A, enzovoorts.
En het is uiteraard logisch dat de weergave sowieso afhankelijk is van
een goede revisie, zoals je zegt. Voor de ervaringen, zoals ik deze topic
begonnen ben, gaan we daar uiteraard altijd van uit.
Mijn mening is echter dat geen enkele plano qua weergave net zo goed
zou kunnen klinken als een top model mono radio met frontspeakers.
Ik vind het persoonlijk ondingen. Zeker als je ze ook nog eens zuiver gaat
opstellen zoals bedoeld is bij plano's. Vrijwel onmogelijk in de meeste
woonkamers. Dus staan de meeste plano's onlogisch langs een wand
met de luidsprekers alleen maar -ook onlogisch- volledig van elkaar
afgericht waarbij de bedoelde goede weerkaatsing via wanden ontbreekt.
Nog erger was het (en je ziet het nog) dat men de plano in een kast
plaatste.....
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 03 mrt 2021 15:24 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 mrt 2021 15:03 #89179
door Huub
Beantwoord door Huub in topic ervaringen B7X94A?
Ik zie op markt plaats
Veeeel plano,s staan
Maaaaar Zonder bod
dus koude broodjes denk ik zo
ja aan de Kennis mischien ?
huub
Veeeel plano,s staan
Maaaaar Zonder bod
dus koude broodjes denk ik zo
ja aan de Kennis mischien ?
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 mrt 2021 14:45 #89178
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic ervaringen B7X94A?
Ik heb toevallig net 2 B7X43A toestellen gereviseerd. Dit zijn echt wel mooie goed klinkende radio's hoor! Je moet ze alleen goed reviseren en zorgen voor een paar goede speakers erin.
Bij de B7X43A is geen sprake meer van het "nep biampli" effect waar jullie het over hebben. Linker en rechter kanaal zijn exact gelijk uitgevoerd. Dus niet laag links en hoog rechts.
Een toestel dat ook steeds populairder wordt is de B5X44A. Dit zijn de radio's met die stalen roosters (kachelroosters) aan de zijkanten. Dit zijn ook erg prettige radio's qua geluid. En ze zijn mooi handzaam.
Je verkoopt ze tegenwoordig ook als warme broodjes trouwens. Is blijkbaar erg gewild momenteel. Zijn om te zien ook prachtige radio's:
Bij de B7X43A is geen sprake meer van het "nep biampli" effect waar jullie het over hebben. Linker en rechter kanaal zijn exact gelijk uitgevoerd. Dus niet laag links en hoog rechts.
Een toestel dat ook steeds populairder wordt is de B5X44A. Dit zijn de radio's met die stalen roosters (kachelroosters) aan de zijkanten. Dit zijn ook erg prettige radio's qua geluid. En ze zijn mooi handzaam.
Je verkoopt ze tegenwoordig ook als warme broodjes trouwens. Is blijkbaar erg gewild momenteel. Zijn om te zien ook prachtige radio's:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.