ervaringen B7X94A?
het gaat prima met twee aanvullende
Luidsprekers er naast er boven
maar ook toch het besten met een dstijdse
Philips tafel met de creme opsteek elementen
daar zijn ze mee zgz af gesteld .
voor radio moet de basse behoorlijk terug
ik vind ze het besten en alleen gebruik
met platen draaien en anders aansluit baar
de spiekers doe het goed daar mee
niet in over basse ook de hoogten is goed
gebruikt met twee spiekers er bij dan is het
een goede bundeling van toon gebied ook voor mono gebruik stereo
goed mee te leven goed op oor hoogten de spiekers dat is gewoon beter
men krijgt dan alles goed mee het geluid
voor radio gebruik passen ze niet meer zo op de zenders
men zal de meesten bassen terug zetten deze zijn in over maa
maar dat is met de meesten buizen radio,s zoo
Het pas niet meer zo het besten is platen draaien met de juisten
aan passing wat behoort anders is het NIKS waard doen wat PH uitgedacht heeft
voor radio gebruik met de Antennen kan men ze beter maar vergeten
past niet zoo zet hem dan op spraak .anders is het net als zo velen een boemel kast
ach en wat zal men ook met de K zenders ..
en ook vooral dit als men ouder is of word doe de luidsprekers op oor hoogten
vandaar een tafel radio prettig is men krijgt alles goed mee
niks op de vloer of VAN de vloer dat is allenmaal te laag gewoon op de oor
Ik kruip het liefste IN de luidspreker dan ben ik er geheeel bij ook
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Tja, maar ik vind het wel een dooddoener in deze thread.RR1957 schreef : Na uitgebreid gelezen te hebben over luisterervaringen van andere plano's
ben ik wel benieuwd naar de Rolls Royce onder de plano's: de B7X94A.
Qua vormgeving zou ik die sowieso prefereren boven elke andere plano.
Daarbij was mijn vraag bij het starten van de thread toch echt volkomen duidelijk.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Oké betreffende ervaringen met de B7X94A heeft het niet zoveel vandoen.
Wel met de gebreken van de plano's die hier geopperd zijn.
Wat Gino omschrijft hoe het destijds ging herken ik volledig.
In mijn omgeving stonden in de periode dat de plano’s populair waren hoofdzakelijk plano’s.
Een enkele keer een andere radio.
Puristen die zich een versterker met losse tuner luidsprekers enz. konden veroorloven of een luxe radiomeubel of HQ set kwam je in de omgeving waar ik ben opgegroeid (arbeiderswijk) en bij familie van ons al helemaal niet tegen.
Verder ben ik van mening dat het bij heden ten dage verzamelaars van vintage audioapparatuur niet veel anders is.
De een kiest voor een plano.
De ander voor een ander type radio, of een standaard radiomeubel, enz.
Zij die puristen zijn kiezen voor een HQ set, een Hifi versterker (stereo of mono) uit de betere klasse of een luxe HIFI stereo top radiomeubel.
Naast een bescheiden aantal radio’s in mijn verzameling waar ik ook echt van geniet zijn het juist de twee laatstgenoemde die ik als purist bezit en het meest van geniet.
Mvg.
Bert
Beste Gino, dank voor je bijdrage,Gino schreef : Waar mijns inziens aan voorbij wordt gegaan is dat de (o zo verguisde en slecht ontworpen) plano modellen gewoon een radio waren. Een eenvoudig gebruiksvoorwerp dus. Gebruikt om het nieuws, ontspannen muziekje, arbeidsvitaminen en wat niet meer te luisteren.
Niet iedereen verloor zich in de optimale opstelling om de 'verkeerd' geplaatste luidsprekers tot hun recht te doen komen. Dat is meer iets voor de puristen. Het ging erom dat men een muzikaal behangetje had op de achter- of voorgrond. Dat is waar het gros van de kopers dieze toestellen voor aanschafte.
dat wordt heus niet vergeten hoor, zeker niet door mij. Maar inmiddels zitten we flink verder verwijderd van het dagelijkse leven in het -globaal- midden van de vorige eeuw en zijn we allemaal ook geïnteresseert in de vele specifieke modellen van de historische radio's waarvan velen een verzameling hebben. Dat was toen ook niet aan de orde. Men kocht EEN radio voor het gebruik inderdaad en was men niet erg geïnteresseert in het feit dat er nog honderden andere modellen waren. Net als de stofzuiger, koelkast of fornuis.
Neemt niet weg dat dit forum bedoeld is om juist over de historische radio's te corresponderen, uit te wijden en de specifieke eigenschappen van al die modellen te analiseren en daar plezier aan te beleven.
We moeten echter ook niet vergeten dat, als er geschreven wordt over de cultureel maatschappelijke feiten rondom de radio's van weleer dat er dan weer anderen zijn die dat als 'babbelen' beschouwen.
Kortom, het is nooit goed.
Echter, ieder heeft ook zo zijn eigen benadering van de hsitorische radio's en mag dat delen op een vrij forum.
En dit forum heeft juist WEL de vrijheid gegeven om over alle aspecten van de historische radio's te corresponderen met elkaar.
De eindeloos en zichzelf vaak herhalende bijdragen over de technische aspecten, restauraties en dergelijke op het forum is ook iets waar de gemiddelde gebruiken van die ene radio in de woonkamer in zeg de jaren vijftig totaal geen belangstelling voor had.
De radio moest het inderdaad gewoon doen en de buizen moesten het zo lang mogelijk volhouden, want ze waren voor velen duur om aan te schaffen. Zoals wijlen mijn vader ooit vertelde: als een buiis in de radio problemen begon te geven was de remedie om er zilverpapier om heen te wikkelen. Dan hield hij hij het wel weer enige tijd vol en werd de aanschaf van een nieuwe buis uitgesteld, dacht men. Of het daadwerkelijk klopt is een tweede, maar men dacht er toentertijd gewoon zo over.
Radio's stonden over het algemeen ook niet de hele dag aan (en pa bepaalde wanneer hij aan en uit ging) want daar was het aanbod van programma's gewoon te gevarieerd voor. Continue zenders met de hele dag dezelfde soort muziek bestonden toen nog niet.
Je opmerking is dus een beetje een dooddoener in deze thread die ik begonnen ben.
Ook worden de plano's ook niet echt verguisd, er zijn voor- en tegenstanders van of mensen die het niet interesseert, maar het is aardig om ze met elkaar te vergelijken, achteraf, ruimschoots na de tijd dat het nog gewoon consumenten objecten waren.
Massaproducten.
En zoals altijd, 100 mensen: 100 verschillende meningen.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Niet iedereen verloor zich in de optimale opstelling om de 'verkeerd' geplaatste luidsprekers tot hun recht te doen komen. Dat is meer iets voor de puristen. Het ging erom dat men een muzikaal behangetje had op de achter- of voorgrond. Dat is waar het gros van de kopers dieze toestellen voor aanschafte.
Als het oud is is het leuk
de Philips AZ 2040 gekocht
nou hij kan er wezen hor franc
er zit ok nog een extra dynamic basse boost op
en drie bands toon regeling hij speelt een buizen radio
Glans voor bij
gebruik hem nog vaak op tafel
huub