- Berichten: 7698
Radio's van 1950 tot 1970
ervaringen B7X94A?
04 mrt 2021 14:58 - 04 mrt 2021 15:08 #89204
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic ervaringen B7X94A?
René schreef
Waarom klinken ze zo helder en zijn ze
zo afgestemd?
René,
De door mij getoonde plano's klinken zo helder niet.
Een B7X63A klinkt veel helderder, en al helemaal als je de volumeknop wat opendraait.
Maar goed daar is de toonregeling voor, wel irritant dat je die bij verandering van volume telkens moet bijstellen.
Waarom klinken ze zo helder en zijn ze
zo afgestemd?
René,
De door mij getoonde plano's klinken zo helder niet.
Een B7X63A klinkt veel helderder, en al helemaal als je de volumeknop wat opendraait.
Maar goed daar is de toonregeling voor, wel irritant dat je die bij verandering van volume telkens moet bijstellen.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 04 mrt 2021 15:08 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 mrt 2021 12:05 - 04 mrt 2021 12:12 #89203
door Huub
Beantwoord door Huub in topic ervaringen B7X94A?
Nou ja Kisten ik bezit er zelf ook een b5x61a kist PH mooie
Deze bewoording vernam ik vaak van mijn schoon zusters
als die bij ons thuis waren bvb met verjaardag,s
dan hoorde ik die bewoording nog wel grote kist vaak eens als
Ze mijn mooie PH Plano zagen staan en hoorden spelen
Er kon ook nog gemakkeliks wat op staan bvb beeldje foto lijstjes
de grote Greatz simfonia vonden ze mar een geluids kist
met de niks voorstelende compressor,s en meer aan nutteloze gedoe
ook de blauw punkt Niza verdween voor een mooie sterteo plano
bij de zwagers ..Ik heb het zelf zo megemaakt en gezien
Ik was ze all voor met de plano .. Hij was populear in de woonkamers
goede ont vangst . ik had et twee HT kleine spiekers een boven de zijkanten
het was gewoon goed het luike er van is
Ik bezit de hand leiding nog van de Plano en bezit weer zo,n exmplaar plano ook
huub
Deze bewoording vernam ik vaak van mijn schoon zusters
als die bij ons thuis waren bvb met verjaardag,s
dan hoorde ik die bewoording nog wel grote kist vaak eens als
Ze mijn mooie PH Plano zagen staan en hoorden spelen
Er kon ook nog gemakkeliks wat op staan bvb beeldje foto lijstjes
de grote Greatz simfonia vonden ze mar een geluids kist
met de niks voorstelende compressor,s en meer aan nutteloze gedoe
ook de blauw punkt Niza verdween voor een mooie sterteo plano
bij de zwagers ..Ik heb het zelf zo megemaakt en gezien
Ik was ze all voor met de plano .. Hij was populear in de woonkamers
goede ont vangst . ik had et twee HT kleine spiekers een boven de zijkanten
het was gewoon goed het luike er van is
Ik bezit de hand leiding nog van de Plano en bezit weer zo,n exmplaar plano ook
huub
Laatst bewerkt 04 mrt 2021 12:12 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 mrt 2021 11:20 - 04 mrt 2021 11:27 #89201
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic ervaringen B7X94A?
Hoi Peter.
Helemaal mee eens.
Als het echter om verkoopplaatjes ging had Philips lak aan voorschriften
wat betreft de opstelling. Ik heb ook sterk het vermoeden dat ze de erbij
bedoelde opstelling eigenlijk niet teveel naar voren wilde brengen, want
het zou de verkoop tegen kunnen werken. Kan ik me wel voorstellen.
"We hebben een mooie radio voor u, maar u moet wel uw woonkamer
ombouwen....". Het is hier de kunst van het weglaten om de verkoop te
stimuleren.
Op deze foto zou de plano goed kunnen staan, alleen staat de dame met
haar wijde rok een beetje in de weg. Dat mag natuurlijk...
Een alternatief voor de schuine opstelling was wel evenwijdig aan de muur,
maar de zijwanden niet te ver van de radio. Uiteraard mogen er dan geen
(vaste) obstakels tussen de radio en de beide zijwanden staan.
Deze foto is dus in principe in orde.
Maar je zag ook foto's dat een buizenradio volledig was ingebouwd in een
boekenkast en ventilatie totaal onmogelijk was.
Het staat allemaal wel in de gebruiksaanwijzingen, maar dan is de radio al
gekocht.
Helemaal mee eens.
Als het echter om verkoopplaatjes ging had Philips lak aan voorschriften
wat betreft de opstelling. Ik heb ook sterk het vermoeden dat ze de erbij
bedoelde opstelling eigenlijk niet teveel naar voren wilde brengen, want
het zou de verkoop tegen kunnen werken. Kan ik me wel voorstellen.
"We hebben een mooie radio voor u, maar u moet wel uw woonkamer
ombouwen....". Het is hier de kunst van het weglaten om de verkoop te
stimuleren.
Op deze foto zou de plano goed kunnen staan, alleen staat de dame met
haar wijde rok een beetje in de weg. Dat mag natuurlijk...
Een alternatief voor de schuine opstelling was wel evenwijdig aan de muur,
maar de zijwanden niet te ver van de radio. Uiteraard mogen er dan geen
(vaste) obstakels tussen de radio en de beide zijwanden staan.
Deze foto is dus in principe in orde.
Maar je zag ook foto's dat een buizenradio volledig was ingebouwd in een
boekenkast en ventilatie totaal onmogelijk was.
Het staat allemaal wel in de gebruiksaanwijzingen, maar dan is de radio al
gekocht.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 04 mrt 2021 11:27 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 mrt 2021 11:06 #89200
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic ervaringen B7X94A?
Bijgaande foto komt uit een catalogus van Philips zelf.
Een slechtere opstelling kun je haast niet bedenken: De linker luidspreker straalt recht in het gordijn en de rechter ook min of meer in een plant.
Het toestel staat op de Middengolf geschakeld in een tijd dat FM gepromoot werd.
Philips houdt zichzelf kennelijk ook niet aan zijn eigen "regeltjes". Of gaat het hier om de mooie foto, verzonnen door een reclamebureau? Ik moest ook een keer voor mijn baas op de foto en van die foto klopte ook niets van.
Huub: Een beetje denigrerend om de grote toestellen "kisten" te noemen.
Groeten,
Peter
Een slechtere opstelling kun je haast niet bedenken: De linker luidspreker straalt recht in het gordijn en de rechter ook min of meer in een plant.
Het toestel staat op de Middengolf geschakeld in een tijd dat FM gepromoot werd.
Philips houdt zichzelf kennelijk ook niet aan zijn eigen "regeltjes". Of gaat het hier om de mooie foto, verzonnen door een reclamebureau? Ik moest ook een keer voor mijn baas op de foto en van die foto klopte ook niets van.
Huub: Een beetje denigrerend om de grote toestellen "kisten" te noemen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 mrt 2021 10:26 - 04 mrt 2021 10:42 #89199
door Huub
Beantwoord door Huub in topic ervaringen B7X94A?
Denk dat de plano,s afgezien van de TV,s zijn
een luidspreker aan een zij kant daar was ook wel
tevreden mee daar hoorde men ook niks over van slecht verstaanbaar de TV,s
en men wilde van die grote radio kasten wel af en PH dacht daar een beteren markt
me te hebben en dat was ook wel zoo in velen woon kamers waren ze aanwezig wel
ze zien toch wel beter uit als die grote KISTEN vooral de duitsen ZWARTE kisten
Ik vind ook met extra luidsrekers bij de zijkant op luister hoogten zijn ze
aanmerkelijk beter ook voor zo wel stereo als mono gebruik
Maar nog maals mijn ding met EL 84 met de eind trap
een plano is gewoon een sielijke radio in de woon kamer
Zon grote kist niet luidsprekers luisteren en horen WEL beter aan in de Vrond
vandaar luidsprekers op OOR hoogen ook beter IS voor goed aanhoren
Men krijgt alles goed mee .
Zo gebruik ik ook nog wel eens de kast met luidsprekers aan de zij kant ag9128
ik merk wel op de boven klap open is beter er zijn van binnen rasters
zo dat men de achter kant van de luidsprekers mee krijgt met de mono kast
anders is het ook matig vind ik maar .
huub
een luidspreker aan een zij kant daar was ook wel
tevreden mee daar hoorde men ook niks over van slecht verstaanbaar de TV,s
en men wilde van die grote radio kasten wel af en PH dacht daar een beteren markt
me te hebben en dat was ook wel zoo in velen woon kamers waren ze aanwezig wel
ze zien toch wel beter uit als die grote KISTEN vooral de duitsen ZWARTE kisten
Ik vind ook met extra luidsrekers bij de zijkant op luister hoogten zijn ze
aanmerkelijk beter ook voor zo wel stereo als mono gebruik
Maar nog maals mijn ding met EL 84 met de eind trap
een plano is gewoon een sielijke radio in de woon kamer
Zon grote kist niet luidsprekers luisteren en horen WEL beter aan in de Vrond
vandaar luidsprekers op OOR hoogen ook beter IS voor goed aanhoren
Men krijgt alles goed mee .
Zo gebruik ik ook nog wel eens de kast met luidsprekers aan de zij kant ag9128
ik merk wel op de boven klap open is beter er zijn van binnen rasters
zo dat men de achter kant van de luidsprekers mee krijgt met de mono kast
anders is het ook matig vind ik maar .
huub
Laatst bewerkt 04 mrt 2021 10:42 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 mrt 2021 09:47 - 04 mrt 2021 10:01 #89198
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic ervaringen B7X94A?
Voor zover ik weet heeft Philips nooit een duidelijke omschrijving
gegeven wat ze nu precies met plano bedoelen. Lang is beweerd
(ook heel soms door ex-medewerkers van Philips, maar dat zegt me
niet zoveel) dat plano 'plat' betekend, omdat de meeste plano's
inderdaad laag gebouwd zijn.
Maar de B8X72A bewijst het tegendeel.
Laatst werd ik door een goede vriend op de vingers getikt dat ik stellig
beweerde dat plano's altijd luidsprekers aan de zijkant hebben. Dat was
volgens deze goede vriend niet zo en als bewijs kwam de 22RB463
boven water. Maar deze heeft OOK een luidspreker aan de zijkant.
Dat hij er eveneens eentje aan de voorkant heeft is niet ongewoon.
Tien jaar eerder had een grote plano ook al een luidspreker aan de
voorkant.
Vaststaand feit blijft dat een plano zijwaarts geluid weergeeft, al is het
bij de 22RB463 een beetje lullig ontworpen. Een trieste radio vind ik.
En we zitten inmiddels al in 1967.
In 1957 bracht Philips twee bouwdozen op de markt om zelf een
(goede) radio te bouwen. De één was 'gewoon' en de ander een plano.
De laatste werd specifiek zo genoemd terwijl er geen luidsprekers bij
zitten. Het enige verschil was de schaalplaten: de één met het afstem
oog los en de ander deze achter de schaalplaat die daardoor groter was.
Bij de plano was de omschrijving dat 'alle functies achter de grotere
schaalplaat zitten'.
Maar lang niet alle radio's werden plano's genoemd als alle functies
achter de schaalplaat zaten. Je kan stellen dat dan bewust juist NIET
gedaan werd terwijl andere radio's met wel zijwaartse weergave dan
heel bewust WEL plano's werden genoemd.
In 1957 werd heel expliciet en duidelijk de B8X72A de eerste plano
in de drie sterren categorie genoemd ('eindelijk een plano in de drie
sterren klasse') terwijl er in die klasse al platte modellen bestonden
die -bewust- geen plano werden genoemd. Ze moesten ook niet als
zodanig genoemd worden omdat de B8X72A immers de eerste plano
was in die klasse. Reeds bestaande lage modellen waren dus geen
plano's, ook al zaten alle functies achter het glas.
gegeven wat ze nu precies met plano bedoelen. Lang is beweerd
(ook heel soms door ex-medewerkers van Philips, maar dat zegt me
niet zoveel) dat plano 'plat' betekend, omdat de meeste plano's
inderdaad laag gebouwd zijn.
Maar de B8X72A bewijst het tegendeel.
Laatst werd ik door een goede vriend op de vingers getikt dat ik stellig
beweerde dat plano's altijd luidsprekers aan de zijkant hebben. Dat was
volgens deze goede vriend niet zo en als bewijs kwam de 22RB463
boven water. Maar deze heeft OOK een luidspreker aan de zijkant.
Dat hij er eveneens eentje aan de voorkant heeft is niet ongewoon.
Tien jaar eerder had een grote plano ook al een luidspreker aan de
voorkant.
Vaststaand feit blijft dat een plano zijwaarts geluid weergeeft, al is het
bij de 22RB463 een beetje lullig ontworpen. Een trieste radio vind ik.
En we zitten inmiddels al in 1967.
In 1957 bracht Philips twee bouwdozen op de markt om zelf een
(goede) radio te bouwen. De één was 'gewoon' en de ander een plano.
De laatste werd specifiek zo genoemd terwijl er geen luidsprekers bij
zitten. Het enige verschil was de schaalplaten: de één met het afstem
oog los en de ander deze achter de schaalplaat die daardoor groter was.
Bij de plano was de omschrijving dat 'alle functies achter de grotere
schaalplaat zitten'.
Maar lang niet alle radio's werden plano's genoemd als alle functies
achter de schaalplaat zaten. Je kan stellen dat dan bewust juist NIET
gedaan werd terwijl andere radio's met wel zijwaartse weergave dan
heel bewust WEL plano's werden genoemd.
In 1957 werd heel expliciet en duidelijk de B8X72A de eerste plano
in de drie sterren categorie genoemd ('eindelijk een plano in de drie
sterren klasse') terwijl er in die klasse al platte modellen bestonden
die -bewust- geen plano werden genoemd. Ze moesten ook niet als
zodanig genoemd worden omdat de B8X72A immers de eerste plano
was in die klasse. Reeds bestaande lage modellen waren dus geen
plano's, ook al zaten alle functies achter het glas.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 04 mrt 2021 10:01 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.