Radio's van 1950 tot 1970
Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Minder
Meer
27 feb 2021 11:36 #89074
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Ecl 86 kun je ook hier op het forum vragen
Zijn best leden die geteste buizen hebben liggen
Of anderen die niet voor die idioot hoge prijzen verkopen
Audiofielebuizen zijn het beslist niet.
Of je besteld de dure buizen stopt ze eein en bij verkoop doe je de aftandse er in
Als het op marktplaats gaat kun je de goede weer ergens anders inzetten.
Als de trafo eraan gaat ben je nog duurder uit.
Een hobby mag best wat kosten. Maar dan heb je ook wat.
Ik kan nu niet bij de buizen komen zit in een renovatie en alles weer bereikbaar is ben ik alweer tegen eind 2021.
Zet hier een zoekertje iemand wil vast aan je overdoen.
Succes met je radio
Zijn best leden die geteste buizen hebben liggen
Of anderen die niet voor die idioot hoge prijzen verkopen
Audiofielebuizen zijn het beslist niet.
Of je besteld de dure buizen stopt ze eein en bij verkoop doe je de aftandse er in
Als het op marktplaats gaat kun je de goede weer ergens anders inzetten.
Als de trafo eraan gaat ben je nog duurder uit.
Een hobby mag best wat kosten. Maar dan heb je ook wat.
Ik kan nu niet bij de buizen komen zit in een renovatie en alles weer bereikbaar is ben ik alweer tegen eind 2021.
Zet hier een zoekertje iemand wil vast aan je overdoen.
Succes met je radio
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 feb 2021 11:14 - 27 feb 2021 11:18 #89072
door Henielma
Het vermogen voor de gloeistroom van beide buizen is vrijwel gelijk. Alleen bij de ene is de spanning 6.3V en de andere iets van 14.3V (300 mA). Dit verschil wordt opgevangen door de schakeling maar dit verbruikt niet echt meer vermogen. Punt van aandacht is wel dat de trafo iets minder mooi belast wordt door de stroompieken tijdens het laden van de elco's maar je kan niet alles hebben. Deze stroompieken zijn overigens niet veel hoger dan bij de 700 mA RMS stroom die de ECL86 trekt.
Beantwoord door Henielma in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Op de site van Wim de Rotte (electrontubes.nl) kan ik de ECL86 niet vinden op dit moment. Op de normale plaatsen kosten de ECL86 buizen meer dan EUR 40 per stuk terwijl een nieuwe PCL86 EUR 5 kost.. Er zijn er twee nodig dus dat kost EUR 80 extra voor een Radio die ik voor EUR 10 aangeschaft heb. Verder vind ik het leuk om er verder over na te denken en niet klakkeloos geld uit te geven. Dit is voor mij ook een deel van de hobby. Ik snap dat historisch verantwoord restaureren iets anders is maar ik pretendeer niet dat ik dat doe. Wel probeer ik het uiterlijk zoveel mogelijk intact te laten maar voor mij moet de radio goed functioneren.Rene Daemen schreef : Wim de rotte kan ze zo leveren de Ecl 86overbelast je ook niet de trafo.en hij zal net zo klinken als met een PCL86succes verder met de radio
Het vermogen voor de gloeistroom van beide buizen is vrijwel gelijk. Alleen bij de ene is de spanning 6.3V en de andere iets van 14.3V (300 mA). Dit verschil wordt opgevangen door de schakeling maar dit verbruikt niet echt meer vermogen. Punt van aandacht is wel dat de trafo iets minder mooi belast wordt door de stroompieken tijdens het laden van de elco's maar je kan niet alles hebben. Deze stroompieken zijn overigens niet veel hoger dan bij de 700 mA RMS stroom die de ECL86 trekt.
Laatst bewerkt 27 feb 2021 11:18 door Henielma.
27 feb 2021 10:43 - 27 feb 2021 10:45 #89070
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Huub,
Ik denk dat je zeker een punt hebt.
Het omzetten van 6,3 naar 16 Volt is niet gratis.
En de bestaande voedingstrafo moet er al hard aan trekken.
Ik zou voor de eindbuizen een extra trafootje plaatsen van 13-14V bij 0,6 a 1 A.
Als je met de PCL's verder wilt.
Dan ontlast je tevens de voedingstrafo.
mvg Frank
Ik denk dat je zeker een punt hebt.
Het omzetten van 6,3 naar 16 Volt is niet gratis.
En de bestaande voedingstrafo moet er al hard aan trekken.
Ik zou voor de eindbuizen een extra trafootje plaatsen van 13-14V bij 0,6 a 1 A.
Als je met de PCL's verder wilt.
Dan ontlast je tevens de voedingstrafo.
mvg Frank
Laatst bewerkt 27 feb 2021 10:45 door Franc.
27 feb 2021 10:39 #89068
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Sorry,
maar er wordt gewoon gerommeld wn heeft zo niet met revisie van doen
ECL 86 zijn gewoon verkrijgbaar kwamen ook in pickups voor
die trafo kan het moeilijker hebben of doorbranden een ECL86 is beter te vinden dan een voedings trafo
PCL86 is een tv audiobuis.
in bvb een k7 ktv.
is het nu een zeldzame buis kan ik nog in komen
zoals in een 2514 radio.
Wim de rotte kan ze zo leveren de Ecl 86
overbelast je ook niet de trafo.
en hij zal net zo klinken als met een PCL86
succes verder met de radio
maar er wordt gewoon gerommeld wn heeft zo niet met revisie van doen
ECL 86 zijn gewoon verkrijgbaar kwamen ook in pickups voor
die trafo kan het moeilijker hebben of doorbranden een ECL86 is beter te vinden dan een voedings trafo
PCL86 is een tv audiobuis.
in bvb een k7 ktv.
is het nu een zeldzame buis kan ik nog in komen
zoals in een 2514 radio.
Wim de rotte kan ze zo leveren de Ecl 86
overbelast je ook niet de trafo.
en hij zal net zo klinken als met een PCL86
succes verder met de radio
René Daemen
27 feb 2021 10:12 - 27 feb 2021 10:16 #89067
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Of de voeding dat kan verdragen ? MA .te kort
De P. buizen ? lijkt mij toch niks
de werking zal toch ook minder zijn
tekort aan stroom armoede op de gloeistroom
huub
De P. buizen ? lijkt mij toch niks
de werking zal toch ook minder zijn
tekort aan stroom armoede op de gloeistroom
huub
Laatst bewerkt 27 feb 2021 10:16 door Huub.
26 feb 2021 22:26 #89065
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Inmiddels zijn de Polamp PCL86 buizen binnengekomen. Vanavond even snel getest of het geluid van deze B7X44A hiermee verbetert. De buis van links met een DC voeding even snel 290 mA gloeistroom gegeven en de rechter buis heeft nog even gewoon de 6,3Vac gloeistroom (~170 mA). En inderdaad het geluid is sterk verbetert, het laag is veel voller geworden en het midden is niet meer vervormd. Zelfs bij rechts met te weinig gloeistroom klinkt nu al een stuk beter dan met de oude versleten ECL86 buis. Kortom versleten ECL86 buizen zijn waaarschijnlijk de oorzaak van het slechte geluid van deze radio.
Binnenkort het circuit (2 diodes en 2 elco's) om de 6,3Vac om te zetten in een gloeistroom van 300 mAdc maar eens inbouwen in deze radio. Daarna kunnen deze PCL86 buizen mooi in deze radio blijven zitten en geeft de radio een goed geluid.
Binnenkort het circuit (2 diodes en 2 elco's) om de 6,3Vac om te zetten in een gloeistroom van 300 mAdc maar eens inbouwen in deze radio. Daarna kunnen deze PCL86 buizen mooi in deze radio blijven zitten en geeft de radio een goed geluid.