Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A

Meer
21 feb 2021 00:12 #88909 door RR1957
Twee mooie radio's in ieder geval.
Er zijn maar weinig plano's die ik mooi vind, maar deze wel.

Beetje mal dat TS over zijn beide buizenradio's wil corresponderen en de
draad steeds meer over transistor radio's gaat....... ;-)
Hier staat er ook eentje dagelijks te spelen, maar ik zou hem best willen
ruilen voor één van die twee plano's, ware het niet dat mijn ouders de
transistor radio (22RB562) in dec. 1964 hadden aangeschaft.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 feb 2021 00:03 #88908 door Bert Kn
Herman,
Ik heb diezelfde ervaring.

Mvg.
Bert

Meer
20 feb 2021 23:46 - 21 feb 2021 00:04 #88907 door Ben Dijkman
@ Cees. Dat zal zeker wel maar ik heb die nooit ergens gezien ..te duur toen denk ik ;).
De hieronder getoonde modelletjes waren toen enorm  in trek 

Bijlage niet gevonden

Handtekening
Laatst bewerkt 21 feb 2021 00:04 door Ben Dijkman.

Meer
20 feb 2021 23:16 - 20 feb 2021 23:18 #88905 door Cees PA1DBA
beide geen OTL de 43 heeft EL84 eindversterkers met een 800 ohm uitgang naar AD3800AM
De 44 heeft de zwakkere ECL86 eindtrappen met een 5 ohm UTG naar AD3800.
waarschijnlijk waren toen de 800 ohm speakers op, en voor transistoren kon je beter laagohmig produceren. ook spaarde je een ECC83 uit , door toepassing van de ECL86,s
Over het verschil in geluid kan ik weinig zeggen, geen vergelijk ervaren.
@Ben,
er waren toen ook al goed klinkende transistor radio's :

(foto beocentral)

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 20 feb 2021 23:18 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
20 feb 2021 22:55 - 20 feb 2021 23:28 #88904 door Ben Dijkman
Als ik het goed heb is de 43A een o.t.l. ??
De o.t.l. toestellen van Philips klinken doorgaans FANTASTISCH :)
Ik weet nog de tijd dat de transistorradio in kwam .
Dat was modern . dat was  " je van het " .
De ruimtevaart had z'n intrede gedaan en daarmee was er ook in Holland een nieuw  tijdperk aangebroken.
De tijd was toen heel anders: Men wilde toen graag vooral 'modern en hip zijn. (of doen)
De strenge gevestigde jaren 50 orde had afgedaan.Tijd voor vernieuwing waarin iedereen zijn eigen ding kon gaan doen !
Als  1 van de buren een nieuwe transistor radio had gekocht dan ging dat als een lopend vuurtje de hele buurt door.
Tjonge jonge zeg  , jahaa die buren toch , wat een moderne hippe mensen.
Dan ging je naar die buren op koffie visite om hun transistor radio te bewonderen en te beluisteren.
Iedereen zei dan dat het geweldig was : Zo mooi en zo klein....zo modern en hip.en klonk ook goed !????
Als kind vond ik die "dingen" al lelijke vormloze zielloze dozen die vooral... géén mooi geluid gaven.
Blikkerig snettergeluid dat was het en anders niet..:(
Maar dat mocht je vooral  niet zeggen want dan was je ouderwets !

Ik begreep ook echt niet waarom in ons nieuw gebouwde huis toen, onze oude mooie heel fijn klinkende buizenradio
niet meer naar binnen mocht .Dat paste opeens  niet meer in een ons nieuwe huis !
Ook mijn ouders wilden/moesten immers ook met de tijd mee. Dat "grote ding " werd derhalve een tijd later  verkocht aan een loonwerkbedrijf om daar in de werkplaatst ten onder te gaan in een oude vieze schuur. Daar ben ik toen ook best kwaad om geweest tegen mijn ouders...maar ja als kind had je niets te vertellen. ....
Ik kan mij wel voorstellen dat voor volwassen mensen die nog wel oren aan hun hoofd hadden, door Philips modern uitziende toestellen met buizen en fatsoenlijke speakers gemaakt werden. Die waren denk ik wel veél duurder dan die zielloze transistorradio's.'
Ik kan niet garanderen dat mijn verhaal de waarheid is , maar dit is wel precies zoals ik het mij nog kan herinneren.
"Transistor" was modern , transistor was hip ,tranistor was dé toekomst...een ware hype !
Daarmee had je een statement gemaakt als moderne burger die zich losgemaakt had van de ouderwetse 50's autoritaire in-de-rij-meeloperij.
(Om zich vervolgens in de nieuwe rij der  moderne meeloperij  weer aan te sluiten, maar daar gaat het nou effen niet om  :) )

Handtekening
Laatst bewerkt 20 feb 2021 23:28 door Ben Dijkman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
20 feb 2021 22:25 - 20 feb 2021 22:26 #88902 door Henielma
Afgelopen maand heb ik twee buizenradio's helemaal van binnen en van buiten opgeknapt.

B7X43A

B7X44A

Eerst een B7X43A en daarna een B7X44A. Wat opvalt is dat ze van binnen behoorlijk verschillend zijn. Ik vraag mezelf af waarom Philips aan het eind van het buizenradiotijdperk de moeite genomen heeft om een heel nieuw frame voor de B7X44A te ontwerpen. Deze radio zit van buiten en van binnen een beetje tussen de latere volledig tansistorradio's en de iets oudere buizenradio's van Philips. 

Wat me wat tegenvalt van de B7X44A is de geluidskwaliteit ten opzichte van de B7X43A. De B7X43A klinkt naar mijn gehoor geweldig maar het geluid van de B7X44A is zowel in het laag als in het hoog minder. Dit zowel op FM maar ook met een aangesloten pick-up. Ervaren meer mensen dit zo?
Laatst bewerkt 20 feb 2021 22:26 door Henielma.

Gemaakt door Kunena