Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A

Meer
24 feb 2021 21:03 - 24 feb 2021 21:04 #89002 door paulsnip
Ik heb een B7X43A die beter klinkt, maar ook 1 die veel slechter klinkt.
Het experiment met de visaton coating lijkt goed uit te pakken. De speakers van de B7X43A zijn er aardig van opgeknapt. Ze resoneren veel minder snel en het geluid is zuiverder geworden. Wel mis ik ten opzichte van de "goeie" AD 3800 AM speakers wat laag. Zal wel komen omdat de conusranden ook wat stugger worden van de coating. Misschien dat ze een tijdje moeten spelen om nog beter te worden.
Ik heb ooit een B7X44A bij wijze van experiment voorzien van een paar goede nieuwe breedbandspeakers. Dat was ook niet de verbetering die ik verwacht had. Ik denk dat de units niet heel geschikt waren voor een buizenversterker met een laag vermogen en een open kast design. Het beste klinkt hij gewoon met de originele goede speakers.
Wel zou je. om te bekijken of het aan de speakers ligt, een paar goede 4 ohm speakers op de speakeruitgangen aan kunnen sluiten. Is het geluid dan goed dan zijn de buizen gewoon goed dus. Bij mijn B7X44A was het geluid dan goed. Ik denk dus dat de conussen van de speakers wat vermoeid waren. Het blijft natuurlijk 50 jaar oud karton. Ik denk dat de ultieme oplossing is om de conussen te coaten met Visaton coating. En de randen te vervangen door moderne foam of rubberranden. Of gewoon een goed stel AD 3800 speakers te zoeken. Een stel met wat minder uren op de teller zeg maar...
Ik heb onlangs nog een Duitse Jupiter 531 gekocht en weer doorverkocht. Deze had ook AD 3800 speakers, de 5 Ohm uitvoering, en ECL86 buizen. Deze was weinig gebruikt en klonk echt super. De radio is naar een collega liefhebber /reparateur gegaan. En die was het ook met mij eens dat het ding super klinkt. Het kan dus wel degelijk goed met ECL 86 buizen in combinatie met de AD 3800 M
Laatst bewerkt 24 feb 2021 21:04 door paulsnip.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 feb 2021 19:49 #89000 door PE9ZZ
ECL86 door een PCL86 vervangen wordt heel veel gedaan met prima resultaten. Die Hacker Clone van mij gaat ook als een speer met vier stuks PCL86. Gloeispanning van 13 V maken uit een spanningsverdubbelaar uit de 6.3 V. Twee diodes en twee elco's, klaar!

Tjerk, 9ZZ

Meer
24 feb 2021 19:37 #88999 door Henielma
Paul je geeft aan dat je ook de ervaring hebt dat de B7X43A beter klinkt maar dat het ook aan de luidsprekers kan liggen. 
De speakers van mijn B7X44A zien er nog goed uit. Dat wil natuurlijk niet alles zeggen maar geen beschadigingen aan de conusranden. Voordeel van deze speakers is dat ze 5 ohm zijn en er ook andere types te vinden zijn lijkt me. 

Paar dagen geleden heb ik besloten om de beide ECL86 buizen te vervangen door nieuwe. Helaas zijn nieuwe ECL86 buizen erg duur viel me op (ongeveer EUR 40) daarom maar bij Conrad voor EUR 5,14 per stuk PCL86 buizen bestelt samen met onderdelen om de 300 mA te maken van de 6,3Vac. Benieuwd of ik daarna verbetering van het geluid merk, wordt vervolgd. 

Meer
24 feb 2021 14:22 #88990 door Huub
Ik heb ook zo een aantal plano,s gehad
maar niet dat de spiekers over
de Klink zijn gespeelt mischien van zolders
zo dat de radio,s nog geen kennis heeft gemaakt
Van de overmaatse zenders in feite passen
de plano,s niet meer aan de zenders ik zet ook
De Basse zo wat geheel terug ..Tja anders kost het ook spiekers
maar wel heb ik nu plano,s met EL 84 .. 800 ohm
zet er ook nog wel een een 800 ohm spieker boven op
klinkt goed met Mono gebruik vooral
het geluids treffen is beter van voren
huub

Meer
24 feb 2021 12:51 - 24 feb 2021 12:52 #88988 door paulsnip
Ik heb een aantal van beide radio's (gehad). Het geluid valt of staat met de conditie van de speakers. Ik heb een B7X44A een hele tijd in de woonkamer gehad. Die was in het laag niet helemaal zuiver. Heb er nu een B7X43A staan die een stuk beter klinkt. Op dit moment ben ik ook met een B7X43A bezig die aanvankelijk voor geen meter klonk. Zelfs zo onzuiver dat ik begon te twijfelen aan de FM tuner/detector. Paar andere speakers eraan en hij klinkt weer fantastisch. De speakers van dit soort radio's worden helaas schaars. Een knap setje koop je niet meer onder de 50 Euro. Ik ben momenteel wat aan het experimenteren met coating, houtlijm was te hard. Ze worden dan te stug en de bas verdwijnt voor een groot deel. De proef die nu loopt is met speciale Visaton coating.
Ook de conditie van de buizen is uiteraard van belang voor de geluidskwaliteit. Net als weerstanden en condensatoren in het versterker circuit. Persoonlijk ben ik van mening dat geen 2 radio's van hetzelfde type gelijk klinken.
Laatst bewerkt 24 feb 2021 12:52 door paulsnip.

Meer
22 feb 2021 12:22 #88954 door peter1952
Dat klopt, maar ik zie vaak dat de standaard waarde van de karhodeweerstand wordt toegepast (130 Ohm), die gebruikt wordt bij 230 V. Bij hogere anodespanning moet die waarde hoger zijn.
Je kunt ook de schermrooster spanning verlagen om de anodestroom te drukken (dat wordt ook gedaan bij de ECL82 bij 270 V., naast een hogere kathodeweerstand).

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena