Radio's van 1950 tot 1970
Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
21 feb 2021 19:31 #88935
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Huub,
In welke gevallen merk je meer brom?
Het kan zijn dat er lekstromen lopen vanaf de gloeidraden naar de meestal erg hoogohmige ingang van de triode sectie.
In dit geval bv bij een print die al wat verkleurd is.
Meestal zie je ook dat de ECL slechte koeling heeft omdat de print meestal helemaal dicht is en zelden gaatjes heeft voor ventilatie.
Het vreemdste wat ik gezien heb is bij een stereo Erres dat er een volwaardig chassis inzit en de twee ECL82 eindbuizen vrij dicht op elkaar op een printje staan met krakkemikkige pertinax voetjes.
Maar een PU koffer maakt veel minder uren dan een radio en zal bij de print minder snel zwart worden.
Tevens is de buis meestal wat lichter ingesteld dan bij een radio.
mvg Frank
In welke gevallen merk je meer brom?
Het kan zijn dat er lekstromen lopen vanaf de gloeidraden naar de meestal erg hoogohmige ingang van de triode sectie.
In dit geval bv bij een print die al wat verkleurd is.
Meestal zie je ook dat de ECL slechte koeling heeft omdat de print meestal helemaal dicht is en zelden gaatjes heeft voor ventilatie.
Het vreemdste wat ik gezien heb is bij een stereo Erres dat er een volwaardig chassis inzit en de twee ECL82 eindbuizen vrij dicht op elkaar op een printje staan met krakkemikkige pertinax voetjes.
Maar een PU koffer maakt veel minder uren dan een radio en zal bij de print minder snel zwart worden.
Tevens is de buis meestal wat lichter ingesteld dan bij een radio.
mvg Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 feb 2021 19:22 - 21 feb 2021 19:24 #88933
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Ik heb wel eens lage busjes van circa 2.cm /3 cm
bij de buis voet gedaan naar massa
met ECL,s het komt voor dat het bij de buis voet
de brom tot stand komt .door vvst helft behoorlijke
versterking
Huub
bij de buis voet gedaan naar massa
met ECL,s het komt voor dat het bij de buis voet
de brom tot stand komt .door vvst helft behoorlijke
versterking
Huub
Laatst bewerkt 21 feb 2021 19:24 door Huub.
21 feb 2021 17:03 #88932
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Je kan de spanning meten over de kathode-weerstanden R88 en R95. Volgens het schema 6 a 6,5 Volt (met de huidige netspanning van 230 Volt wat hoger). Hoe lager de spanning des te slechter de buis. De hoogspanningen over C1 en C2 moeten natuurlijk ook juist zijn.
Meet je echter een te hoge spanning over R88 en R95 dan kan een koppelcondensator lek zijn (C93 en 94) met overbelasting van de ECL86's en slecht geluid tot gevolg.
Meet je echter een te hoge spanning over R88 en R95 dan kan een koppelcondensator lek zijn (C93 en 94) met overbelasting van de ECL86's en slecht geluid tot gevolg.
21 feb 2021 16:40 #88930
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Waar ik het zeker mee eens ben is dat bij de B7X44A de FM ontvangst een stuk gevoeliger is en de FM tuner beter te repareren is. Verder bromt deze B7X44A een beetje zoals Huub aangeeft. Mogelijk komt dit doordat een deel van de aluminium folie op de bodem van deze radio weg is. Of doordat de 50 Hz bekabeling in de buurt komt van de audio draden.
Wanneer de ECL86 buizen van deze radio versleten zijn hoe kan ik dat het beste meten?
Wanneer de ECL86 buizen van deze radio versleten zijn hoe kan ik dat het beste meten?
21 feb 2021 15:34 - 21 feb 2021 16:03 #88929
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Ik heb op zolder nog een plano staan
B6X04A speelt prima met twee EL 84 per stereo kant
heb de buizen vervangen die minder zijn...oog is redelijk
de C,s over de uitgans trafo,s 800 ohm vervangen
de radio is redelijk schoon onbeschadigt
Alleen de boven kant gedaan met DC fix het kan beter
hij staat bij mij over de hand mag weg 25.E
speelt heeel goed en is ook brom vrij ..alles werkt goed
ook de potmeters zijn goed.
Thijs mischien dat bij jou versterker de uitgangs trafo,.s wat forser zijn
en de schakeling wat beter . .. Radio,s en versterker koffers vind
ik het wat tegen vallen met de ECL.s met El 84 beter toch
huub
B6X04A speelt prima met twee EL 84 per stereo kant
heb de buizen vervangen die minder zijn...oog is redelijk
de C,s over de uitgans trafo,s 800 ohm vervangen
de radio is redelijk schoon onbeschadigt
Alleen de boven kant gedaan met DC fix het kan beter
hij staat bij mij over de hand mag weg 25.E
speelt heeel goed en is ook brom vrij ..alles werkt goed
ook de potmeters zijn goed.
Thijs mischien dat bij jou versterker de uitgangs trafo,.s wat forser zijn
en de schakeling wat beter . .. Radio,s en versterker koffers vind
ik het wat tegen vallen met de ECL.s met El 84 beter toch
huub
Laatst bewerkt 21 feb 2021 16:03 door Huub.
21 feb 2021 14:46 #88928
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Verschil geluidskwaliteit tussen B7X44A en B7X43A
Het is altijd tricky om twee radio's van bijna 60 jaar oud met elkaar te vergelijken. Ze moeten dan allebei goed gereviseerd moeten zijn en de luidsprekers moeten ook absoluut goed zijn. Vaak hebben plano's luidsprekers met slappe conussen. Je kan dan net zo goed 2x B7X44A met elkaar vergelijken en dan zien wat de uitkomst is. De B7X44A heeft een FM-gedeelte wat beter op stereo-ontvangst berekend is. Extra MF-bandfilter + een degelijke begrenzertrap met EF183.
Groet, Jan
Groet, Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Franc