Schema B5X23A
ECH81) heb ik het chassis weer uit de kast gehaald. Nu moet ik eerst die afschermdoos, die de gehele
tunerschakeling aan de onderkant afschermt, verwijderen. Gewoon die klip eraf halen dacht ik, maar dat "gewoon" vind ik nogal tegenvallen. Als ik zie hoe die aan de zijkanten vastzit dan denk ik dat ik die wel los kan peuteren, maar....... weer vastklemmen lijkt mij een bijna onmogelijke taak.
Is daar een truuk voor? Een van jullie heeft dat vast eens een keer gedaan neem ik aan.
Hier wat fotos. De eerste is te zien waar het antenne signaal naar binnen gaat en de tweede waar die
(lange) klips zitten.
Graag advies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
PE9ZZ schreef :
Da's de theorie. In de praktijk is het FM deel van een radio uit die tijd prima in staat om AM te demoduleren. Dit komt doordat er vrij weinig midfrequent versterking wordt toegepast (want: duur). Maar als je helemaal niks hoort is het wellicht iets simpels (schakelaar achter de detector bijvoorbeeld).Jalders schreef : De ratiodetector is, als het goed is, ongevoelig voor amplitudeveranderingen van het signaal wat hij moet demoduleren
Tjerk, daar heb ik natuurlijk ook aan gedacht EN gecontroleerd: of alle schakelaars in de juiste stand staan en of er soms ergens een verbinding verbroken/losgeschoten is. Ook heb ik de ratiodetectorcomponenten doorgemeten en niets vreemds ontdekt.
Da's de theorie. In de praktijk is het FM deel van een radio uit die tijd prima in staat om AM te demoduleren. Dit komt doordat er vrij weinig midfrequent versterking wordt toegepast (want: duur). Maar als je helemaal niks hoort is het wellicht iets simpels (schakelaar achter de detector bijvoorbeeld).Jalders schreef : De ratiodetector is, als het goed is, ongevoelig voor amplitudeveranderingen van het signaal wat hij moet demoduleren
Tjerk, 9ZZ
Overigens lukt het best om FM radio's af te regelen m.b.v een AM generator, als die
een signaal van 10,7 M Hz kan op wekken.
Het detectie filter moet je dan uiteraard op gehoor afregelen.
In ieder geval kun je daar mee bepalen of de MF trappen werken.
Ik had op mijn werk niet meer beschikbaar als dat en daar heb ik mij goed mee
kunnen behelpen.
Maar thuis gebruikte ik gewoon een lange draad als signaal gever om te zien, (horen)
of er signaal door het FM 10,7 MHz MF gedeelte komt.
En zo behielpen wij ons vroeger met de weinige middelen die wij toen hadden.
Nog een optie is naar één van de reparatie dagen komen, gratis hulp en advies.
Cees.
PE9ZZ schreef : Het gaat om die 10.7 MHz. Als je je vinger via een schroevedraaier op het rooster van de ECH81 legt moet je een enorm kabaal horen. Je vinger is nu de meetzender. Zoja, is je front end (ECC85) niet goed. Zo nee (waarschijnlijk), zit het ergens in je IF strip. Denk aan C'tje over 10.7 MHz kring (een van de zes, meen ik).
Overigens, is "bromspanning" de rimpel van de voeding?
Vanmiddag weer eens verder gegaan met het onderzoek en gedaan wat je adviseerde:
Langs de hele keten op de roosters een schroevedraaier gezet en met de vinger aangeraakt: geen enkel geluid/ruis/brom/geratel. Maar daarna bedacht ik mij dat dit eigenlijk ook niet kan want het is een FM- en niet een AM gemoduleerd signaal. Door met je vinger op een rooster de gaan zitten zal alleen een amplitude verandering opleveren en NIET een frequentieverandering. De ratiodetector is, als het goed is, ongevoelig voor amplitudeveranderingen van het signaal wat hij moet demoduleren.
Ik zal dus toch een RF signaalgenerator nodig hebben om er achter te komen welk bandfilter een probleem oplevert (of misschien is het de ratiodetector zelf).
Hiermee is een eind gekomen aan mijn poging het FM gedeelte aan de praat te krijgen. Ik ga echt geen RF signaal generator kopen om die ene radio aan de praat te krijgen.
Helaas heeft Boels geen electronica apparatuur in de verhuur.....
Overigens, is "bromspanning" de rimpel van de voeding?
Tjerk, 9ZZ