Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Schema B5X23A

Meer
02 mei 2018 15:35 #72318 door Jalders
Beantwoord door Jalders in topic Schema B5X23A
Hier een update:
Nadat ik alle DC spanningen nogmaals gecontroleerd had ben ik mbv de scoop gaan meten waar nog
HF signaal te meten is.
Op de uitgang van het de-emphasis filter: geen LF signaal te zien
Op de anode van de EBF 89 : alleen bromspanning
Op de anode van de EF89 : alleen bromspanning
Ook op anode (pin 6) van de ECH81 alleen bromspanning
Toen geprobeerd op het stuurrooster (pin2) van de ECH81 iets van signaal te meten : niets. Er staat
daar wel -0,7V gelijkspanning. Klopt dit wel? Door het (AVR?) netwerk aan dat rooster weet ik niet wat ik daar moet verwachten aan DC spanning anders dan 0V.
Voor de koppelC naar dat rooster : niks.
Toch vreemd want je zou toch verwachten dat ik aan de uitgang van die zelfoscillerende FM mengtrap toch iets van 10.7MHz moet kunnen meten.
Nu bekijk ik echter zeer achterdochtig de meetresultaten want met de probe op de diverse punten (10 MOhm ,10 x verzwakt) zet ik toch de probe capaciteit(=10pF) parallel aan al die afstemkringen zodat verstemmen van die kringen gebeurd. Slaat die FM osc. af op het moment dat ik aan de uitgang daarvan, die naar het rooster van de ECH81 gaat, de probe hang?.
Want: als ik in de buurt afstem waar mijn andere FM radio op staat dan wordt daar het antenne signaal weggedrukt. Als ik dan mijn vinger op de antenne ingang van de Philips hou dat komt het zendersignaal weer terug.
Waarop ik de misschien foute conclusie trek dat die FM oscillator het toch moet doen.
Heb ook de ECC85 eerst door een nieuw exemplaar vervangen voordat ik de metingen deed.
Op dit moment weet ik niet meer hoe ik verder moet.
Hoop op jullie ideeën. Anders zie ik mij gedwongen mijn "opdracht terug te geven".

PS:
Tjerk, die (Tronson)signaalgenerator die je adviseerde, daarmee is alleen een AM gemoduleerd signaal
te maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 apr 2018 16:06 #72213 door Jalders
Tjerk:

"Tja, als je niet wilt investeren in je hobby houdt het wel een beetje op. "

Natuurlijk inversteer ik in mijn AUDIO electronica hobby. :)
: FYI : Die radio is een "incident"

Ton:

Dat ga ik zeker doen, maar voor vandaag is het genoeg geweest.

Meer
27 apr 2018 15:50 #72212 door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Schema B5X23A
Joop

Je bezit een scoop gaat er van uit dat het ding 10,7 Mc weer kan geven.
Dan kan je meten waar er signaal wel of niet is?

Ton

Meer
27 apr 2018 15:42 #72211 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Schema B5X23A
Tja, als je niet wilt investeren in je hobby houdt het wel een beetje op. Als je front end het doet (ECC85) zit je probleem in de midfrequent. Zal wel een stukke C zijn. Geen L want je AM doet het wel. Het komt voor maar niet uitzonderlijk vaak.

Tjerk, 9ZZ

Meer
27 apr 2018 15:10 #72210 door Jalders
Hier de laatste update:

De ontvanger weer in de kast gemonteerd zodat ik makkelijker aan de onderzijde van het chassis kan meten. Daarna:
1. Voor de FM stand de vereiste schakelstanden van F.M. en L.G. gecontroleerd of die wel goed staan
Voorzover ik het kan meten staan die allemaal goed.

2. De in het schema vermelde DC spanningen voor F.M. op zowel de ECH81, de EF89 en de EBF 89
gecontroleerd . Alle DC waarden komen in de buurt van die vermeld zijn.

3. Toen de door Cees geadviseerde metingen gedaan en dus eerst:
"span even een paar meter draad in je werkplaats van muur tot muur als 10,7 mhz antenne.
verbind deze met pin 2 van B4 (ebf89) je zal dan allelei reut en fluitjes moeten horen, dan werkt B4 en
je ratiodetector
."
Resultaat: totale stilte uit de luidsprekers. B3 en B4 moeten in ieder geval voor DC goed werken (zie
onder punt1).
De tweede test, die op B3 is dan eigenlijk niet nodig.

4. Even mijn eigen FM radio aangezet met zijn eigen antenne en die even op een station afgestemd.
Vervolgens eens even aan de afstemknop van de Philips ontvanger gedraaid totdat ik in de buurt van de
afgestemde FM zender zat en toen werd dus die zender door de Philips radio weggedrukt.
Er moet dus "leven" in de Philips zitten voor wat betreft een e.v.t. oscillator signaal denk ik zo ?
Of is dit geen juiste conclusie?

5. Voor alle zekerheid maar weer eens de M.G. aangezet (want je weet maar nooit of intussen het back end weer niet de geest gegeven heeft en dat de reden is waarom alles zo doodstil is:
Alles werkt daar.

Op dit moment weet ik even niet hoe ik moet verder gaan, dus......

Meer
27 apr 2018 11:56 #72209 door Jalders
Tjerk,

Wellicht is het je ontgaan maar ik wil hier echt geen hobby van maken dus zie ik het niet zo zitten om
voor dit uitzonderlijke geval een meetzender op de kop te tikken. Zoals je in mijn verhaal aan het begin kunt lezen heeft mijn buurman mij om hulp gevraagd.
Als audioman heb ik naast een (digitale) scoop ook een signaalgenerator maar deze gaat tot 100kHz.
Meer is ook niet nodig voor audio.

Gemaakt door Kunena