Radio's van 1950 tot 1970
Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
14 mei 2017 19:21 #66966
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Hihi, heel leuk maar da's Radio Blan tijdschrift en niet de Dr. Blan Radio Cursus... Via
freeservicemanuals.info
de meeste te bekomen (met downloadbeperking) behalve dus nummer 4. En sommige helaas incompleet.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
14 mei 2017 19:01 - 14 mei 2017 19:04 #66963
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
hé Tjerkie groeten van de Blan clan
o jammer , dit bestand pikt de editor niet op......kijk maar in je mail box
o jammer , dit bestand pikt de editor niet op......kijk maar in je mail box
Laatst bewerkt 14 mei 2017 19:04 door aan-pierre.
14 mei 2017 17:19 #66958
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Ach, bedenk dat ik op m'n negende met radio ben begonnen maar dat het kwartje pas echt begon te vallen op de HTS, 15 jaar later. Heleboel zut heb je helemaal niet nodig. Aisberg is inderdaad vermoeiend, ik heb zelluf Dr. Blan even doorgenomen maar ook die is niet bereduidelijk. En ik mis deel 4 en wat hoofdstukken hier en daar.
Tjerk, 9ZZ
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
14 mei 2017 14:43 #66956
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
offtopic postscriptum E. Aisberg ......Ik lees t boek nu toch maar gewoon verder. Zonder alles te begrijpen en te kunnen (na)- berekenen doe ik toch veel 'de klepel horen slaan' kennis op. Die valt dan weer op zn plaats met volgen van een andere inleiding in de radiotechniek. Ik was al 4 maanden constant aan t herlezen van de eerste hoofdstukken omdat ik vond dat ik anders niet verder zou komen met de verdere stof. Das onzin ....ik krijg wel degelijk inzicht in hoe de radio werkt met gewoon dóórlezen. En de wet van ohm en andere rekenkunstjes even op pauzestand te zetten. T valt me op dat bij na alle inleidingen gewoon er zich niets van aantrekken dat de volslagen leek nog niet eens de schemas kan snappen die ze tekenen om de aangeboden stof te 'verduidelijken'. T Ik denk dat vroeger iedereen gewoon naar een kennis ging om uitleg te vragen en dan weer terug ging naar t boek. Of inderdaad een radiotje bouwde met een pakket waar je WEL stap voor stap de tekeningen inzichtelijk werden gemaakt. En dan had je Aisberg of Maxwell er gewoon BIJ .
Ik zet toch maar door, want de mensen die me nu nog kunnen helpen worden ook met mij en jou (beginner)ouder, en als we te lang wachten valt bereikbare deskundigheid ( die t ook nog kan vertalen voor ons leken ) weg ......want ( lieve autisten, die t niet helaas niet over kunnen dragen aan beginners zijn er genoeg)...........weg of spelen afstanden een te grote rol. Als 60 er voel ik toch wel een verantwoordelijkheid zelf ook later leken op de mij betere geschikt lijkende manier in te voeren in t radiowezen . Ik weet nu hoe t vooral NIET moet. das al wat om mee te beginnen niet waar?
Ik zet toch maar door, want de mensen die me nu nog kunnen helpen worden ook met mij en jou (beginner)ouder, en als we te lang wachten valt bereikbare deskundigheid ( die t ook nog kan vertalen voor ons leken ) weg ......want ( lieve autisten, die t niet helaas niet over kunnen dragen aan beginners zijn er genoeg)...........weg of spelen afstanden een te grote rol. Als 60 er voel ik toch wel een verantwoordelijkheid zelf ook later leken op de mij betere geschikt lijkende manier in te voeren in t radiowezen . Ik weet nu hoe t vooral NIET moet. das al wat om mee te beginnen niet waar?
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
14 mei 2017 13:06 #66954
door aan-pierre
Ja daar ben ik weer. Fijne zondag radio maatjes! Verhip....De 2100 ste bezoeker ben ikke zellluf nu.
TERZAKE!!
@ FRANK......Ik héb nu alle luidsprekers stevig laten brullen en krijsen.. Resultaat als logisch nadenkend al verwacht .
Geen enkel haperingetje . Geen enkele vervorming!!
Opmerkelijk want los van t uitvallen had ik wel eens vervorming in laagste laag . Zal aan de ingang gelegen hebben . ( externe midi receiver met hoofdtelefoon aansluiting (omdat ik geen uitgang daar heb) , via recorder ingang Graetz laten spelen om tuner Graetz te vergelijken ) waarschijnlijk te hoog volume geweest wat de basverorming aangaat.......Aan de luidsprekers ligt t niet . FIJN!!!
De ingang van deze Graetz is veel gevoeliger (raar genoeg ) dan de Graetz van 6 jaat later. Ik moet de externe bron bij de Graetz 1318 veel verder harder zetten . (maar dit terzijde )
Frank...ik kan dus melden dat er nix mis is met de speakers. INTEGEDEEL!!
Ik kom wéér terug op mn loftrompet over deze speakers (zonder philips een mes in de rug te steken ). Wat me opviel is dat de kleinere voorspeakers qua volume en bas aandeel niet onderdoen bij de veel grotere zij speakers. Het hoge bas aandeel is zelfs pittiger.
Ik kon nu lekker expirimenteren met overal het plus draadje aan te koppelen om daarmee met slecht 1 plusdraad 1 speaker , 2 speakers of zelfs 3 tegelijk te laten spelen. Wat een wonderlijke door schakelingen in dit concept.
WAT nu eigenlijk de hoofdspeakers zijn in deze radio? Je zou verwachten de grote, maar ik denk dat het wel eens omgekeerd kan zijn en de zijspeakres alleen een beetje meedoen voor de laagste bas.
Ik vond die grote jongens maar duf klinken zonder de kleintjes erbij . en de kleintjes zonder de grote hadden die extra spreek oppervlakte niet echt nodig.
Al met al terug naar af ....hoe kom ik van t uitvallen voorspeakers af . Nooit alle twee, steeds maar 1 van bijden . Ik heb nu maar een alle pinnen van de noval verbogen om te kijken of t uitval beeld t zelfde blijft. Om ook Tjerks opvatting ook weer een beurt te geven .....Ehhh Tjerk je opvatting, schreef ik hoor ! geen misverstanden s.v.p.
Ik ga nog op Ton en Tjerk later door. t is de dag van Heer ....even weer rust na het plus- draadje-er-overal- insteken--festival vanmorgen .!
TERZAKE!!
@ FRANK......Ik héb nu alle luidsprekers stevig laten brullen en krijsen.. Resultaat als logisch nadenkend al verwacht .
Geen enkel haperingetje . Geen enkele vervorming!!
Opmerkelijk want los van t uitvallen had ik wel eens vervorming in laagste laag . Zal aan de ingang gelegen hebben . ( externe midi receiver met hoofdtelefoon aansluiting (omdat ik geen uitgang daar heb) , via recorder ingang Graetz laten spelen om tuner Graetz te vergelijken ) waarschijnlijk te hoog volume geweest wat de basverorming aangaat.......Aan de luidsprekers ligt t niet . FIJN!!!
De ingang van deze Graetz is veel gevoeliger (raar genoeg ) dan de Graetz van 6 jaat later. Ik moet de externe bron bij de Graetz 1318 veel verder harder zetten . (maar dit terzijde )
Frank...ik kan dus melden dat er nix mis is met de speakers. INTEGEDEEL!!
Ik kom wéér terug op mn loftrompet over deze speakers (zonder philips een mes in de rug te steken ). Wat me opviel is dat de kleinere voorspeakers qua volume en bas aandeel niet onderdoen bij de veel grotere zij speakers. Het hoge bas aandeel is zelfs pittiger.
Ik kon nu lekker expirimenteren met overal het plus draadje aan te koppelen om daarmee met slecht 1 plusdraad 1 speaker , 2 speakers of zelfs 3 tegelijk te laten spelen. Wat een wonderlijke door schakelingen in dit concept.
WAT nu eigenlijk de hoofdspeakers zijn in deze radio? Je zou verwachten de grote, maar ik denk dat het wel eens omgekeerd kan zijn en de zijspeakres alleen een beetje meedoen voor de laagste bas.
Ik vond die grote jongens maar duf klinken zonder de kleintjes erbij . en de kleintjes zonder de grote hadden die extra spreek oppervlakte niet echt nodig.
Al met al terug naar af ....hoe kom ik van t uitvallen voorspeakers af . Nooit alle twee, steeds maar 1 van bijden . Ik heb nu maar een alle pinnen van de noval verbogen om te kijken of t uitval beeld t zelfde blijft. Om ook Tjerks opvatting ook weer een beurt te geven .....Ehhh Tjerk je opvatting, schreef ik hoor ! geen misverstanden s.v.p.
Ik ga nog op Ton en Tjerk later door. t is de dag van Heer ....even weer rust na het plus- draadje-er-overal- insteken--festival vanmorgen .!
13 mei 2017 18:41 #66945
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Nu ik wat ouder ben
Dan val ik soms meer in slaap
Dus plaatjes kijken gaat beter ..Gaaaap
Huub
Dan val ik soms meer in slaap
Dus plaatjes kijken gaat beter ..Gaaaap
Huub