Radio's van 1950 tot 1970
Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
13 mei 2017 15:48 #66941
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Na dat ik het Jongens radio boek van Leonard de Vries had gelezen
ben ik als jongen het boek van Aisberg gaan lezen en dat begreep
ik goed wat betreft de werking van de recht uit radio's. Maar.... Hoe kwam dat?
Dat kwam omdat ik al de "een pitter" en een versterker van oude
radio onderdelen had gemaakt. Het boek van Leonard was meer gericht op
de hobby. Het ZELF knutselen en expirimenteren met de oude onderdelen
en radio lampen, die toen nog voor handen waren.
Dat kan nu natuurlijk nog wel met de onderdelen uit een buizen radio
wrak. Andere typen buizen, maar het principe is gelijk.
Mijn meter was toen nog een oude millie ampere meter, mA meter die
maar één bereik had, tot 100mA.
De uitleg van de werking van de triode word door Leonard kinderlijk
eenvoudig uitgelegd en met behulp van die oude mA meter kon ik
het in de praktijk zien en daardoor heel goed doorgronden.
Techniesch onderwijs had ik toen nog niet gehad, want ik was een
late leerling en zat in het 7e leerjaar van de Lagere school.
Het was voor mij wel de reden om verder Techniesch onderwijs te
volgen en mijn beroeps keuze te kunnen maken.
Ook nu nog zijn er genoeg schematjes op het web te vinden van een
lamps ontvangertjes, die je kunt maken met behulp van nu nog gangbare
buizen en onderdelen.
En dus: Aan de slag! Dr Blan of oude Radio Bulletin uit de jaren '50
er bij, voor bouw advies. En al doende leert men, in de praktijk.
Succes, voor de beginner toegewenst door Cees.
ben ik als jongen het boek van Aisberg gaan lezen en dat begreep
ik goed wat betreft de werking van de recht uit radio's. Maar.... Hoe kwam dat?
Dat kwam omdat ik al de "een pitter" en een versterker van oude
radio onderdelen had gemaakt. Het boek van Leonard was meer gericht op
de hobby. Het ZELF knutselen en expirimenteren met de oude onderdelen
en radio lampen, die toen nog voor handen waren.
Dat kan nu natuurlijk nog wel met de onderdelen uit een buizen radio
wrak. Andere typen buizen, maar het principe is gelijk.
Mijn meter was toen nog een oude millie ampere meter, mA meter die
maar één bereik had, tot 100mA.
De uitleg van de werking van de triode word door Leonard kinderlijk
eenvoudig uitgelegd en met behulp van die oude mA meter kon ik
het in de praktijk zien en daardoor heel goed doorgronden.
Techniesch onderwijs had ik toen nog niet gehad, want ik was een
late leerling en zat in het 7e leerjaar van de Lagere school.
Het was voor mij wel de reden om verder Techniesch onderwijs te
volgen en mijn beroeps keuze te kunnen maken.
Ook nu nog zijn er genoeg schematjes op het web te vinden van een
lamps ontvangertjes, die je kunt maken met behulp van nu nog gangbare
buizen en onderdelen.
En dus: Aan de slag! Dr Blan of oude Radio Bulletin uit de jaren '50
er bij, voor bouw advies. En al doende leert men, in de praktijk.
Succes, voor de beginner toegewenst door Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 mei 2017 19:06 #66916
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Op mijn 12e jaar kreeg ik voor het eerst Zo.... werkt de radio onder ogen. Vond het toen al zo'n strontvervelend boek zodat ik het nooit uitgelezen heb. Maar er is nog redding: Je kunt je kennis op radiogebied prima vergaren zonder dit boek. Gewoon de boeken/cursussen lezen die je wel prettig vind. Blijft de informatie veel beter hangen.
Mvg Jan
Mvg Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
12 mei 2017 17:32 #66912
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Ja als we dan toch offtopic bezig zijn.
We zullen het er maar op houden dat de ovale Graetz speakers en de 822 superieur aan de Philips speakers en toestellen zijn :neeneenee: .
@Cees........bedankt voor uw machtwoord betr. luidspreker kwaliteit Graetz.
We zullen het er maar op houden dat de ovale Graetz speakers en de 822 superieur aan de Philips speakers en toestellen zijn :neeneenee: .
Mvg.
Bert
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 mei 2017 17:05 #66911
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
p.s. voor de beginners net als ikzelf ............ Aiberg "zo werkt de Radio". Is een boek in dialoogvorm tussen de persoon Weetal en Vraag al . Dat vergat ik te schrijven
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 mei 2017 16:15 - 12 mei 2017 17:11 #66909
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
offtopic
Ik bedank iedereen voor de laatste tips. Ik ga er mee aan de slag. Maar tot zondag ben ik hier buiten dienst.
Ik ben nu met dan vervelende boek van E. Aisberg bezig omdat ik anders hopeloos achter raak bij jullie. Wat haat ik dat boek. Ik lees alles 4 keer over en door al t geouwehoer weet ik de hoofdlijnen niet meer.
Wat wel helpt is dat ik nu éérst de toelichtingen lees vóór ik de hoofdstukken lees . Normaal doe je dat niet . Dat er uitvoerige toelichtingen waren achterin het boek vermeld de inleiding niet eens . De toelichtingen zijn de eigenlijke leerstof en de eigenlijke leerstof via dialogen is eigenlijk veel lastiger. Dit boek was voor kinderen bedoeld maar t moeten wel aspergeriaanse genieen zijn geweest . Ik heb er veel moeite mee.
bijvoorbeeld: op blx 35 ( het doolhof van de roosters genoemd) legt die irritante Aisberg Weetal iets in de mond dat weetal volgens mij nooit al berekend kan hebben via de al aangeboden stof. (Ik voel me dat oerdom! dat ik t niet kon)
amper uitgelegd wat anode kathode en de invloed van het rooster is , wordt de volgende vraag gesteld :
Thema is : wat is de invloed in de triode van het rooster op de anodestroom
Vraagal vraagt terecht :(blz 34 onder het midden )....vrij vertaald " vertel me eerst eens meet over de triode ".
Weetal vervolgd ( ik zou die man kunnen wurgen !!!)"Je zult straks zien dat alles heel eenvoudig is ." ( nou nee ik zelf krijg er hoofdpijn van )
hij gaat verder .....Tussen kathode en rooster ga ik een kleine batterij Bg plaatsen met kathode verbonden. Daarmee wil hij aan het rooster t.o.v. de kathode een neg of pos spanning geven. Varierend van -2 en +2
eveneens kan de plaatspanning gewijzigd worden door aftakkingen ( hóe dat werkt ?? vermeld Weetal t niet)
Nu vraagt dat savant kind ....je nam een batterij van 120 V voor de plaat en voor t rooster maar 1 van 4V
Weetal legt uit : omdat kleine veranderingen in de roosterspaaning op sterkte anodestroom zelfde zijn als grote in de plaatspanning .
Ok! allemaal goed en wel ik neem dat aan ......Maar nu komt de passage waar ik t boek een slinger door de kamer geef....
Want .... vervolgt hij ". Als we aan de Anode +80 geven en aan t rooster -2, HOE GROOT IS DAN DE STROOM DIE DE MOLIAMPEREMETYER mA geeft??
En tot mn grote verbazing antwoord t kind 1 mA
Kijk dit is nou mn bezwaar tegen dit boek....volgens mij kón Vraagal dit nog niet klakkeloos opdreunen met
de al opgedane kennis. Of ben ik zo dom? Ik heb er de balen van ...het 7de en achtste gesprek zijn gewoon niet te doen zonder rekenvaardigheid en frisse middelbare school algebra kennis en ueberhaupt al al die uitzonderingen uitleggen om te voorkomen dat het rooster positief wordt i.p.v er van uitgaan dat als t rooster negatief is de rest ook goed komt. ( en dan beter maar later in het boek uitleggen wat de gevolgen zijn als t rooster wél positief raakt ) je krijgt veel te veel ballast!!........en i k besluit ....
Me van af nu eerder te richten op de SJORS en SJIMMIE van de electroniek inleiding
de BLAN cursus....
wat wél een prettig boekje is en beknopt maar daarom niet minder . Farl. J. Waters RADIOTECHNIEK uitg. Prisma
@Cees........bedankt voor uw machtwoord betr. luidspreker kwaliteit Graetz . De vijanden van de Graetz 822 zijn weggevaagd! En likken hun wonden. Je hebt veel Philipsen zelf staan en kán dus uit eigen stalervaring spreken als opperstalmeester die Graetz en Philips op draf heeft .
@FRANC.....ik ga dat zondag proberen...éérst Sjors en Sjimmy doen.
@Tjerk en Ton ....ik kom op jullie nog terug zondag .
Ik heb even geen tijd voor forum en mn Graetzitis , ik moet ook nog studeren en herlezen en herlezen. Diverse scholen bekijken ook Olense en Maxwell.......maar E. Aisberg? ......een marteling voor mij althans Stom
p.s. zijn er cijfers bekend van mensen die in een sanatorium behandeld moesten worden, of door een minderwaardigheidscomplex hierdoor gekregen, bij het RIAGG terechtkwamen? Alleen al door lezen in Aisberg? Ik vermoed zoiets .....en ehhhhh.......Vind t zo vervelend als ik altijd de enige in veel ben . Dáárom alleen al.
TUSSENBERICHT
Ik bedank iedereen voor de laatste tips. Ik ga er mee aan de slag. Maar tot zondag ben ik hier buiten dienst.
Ik ben nu met dan vervelende boek van E. Aisberg bezig omdat ik anders hopeloos achter raak bij jullie. Wat haat ik dat boek. Ik lees alles 4 keer over en door al t geouwehoer weet ik de hoofdlijnen niet meer.
Wat wel helpt is dat ik nu éérst de toelichtingen lees vóór ik de hoofdstukken lees . Normaal doe je dat niet . Dat er uitvoerige toelichtingen waren achterin het boek vermeld de inleiding niet eens . De toelichtingen zijn de eigenlijke leerstof en de eigenlijke leerstof via dialogen is eigenlijk veel lastiger. Dit boek was voor kinderen bedoeld maar t moeten wel aspergeriaanse genieen zijn geweest . Ik heb er veel moeite mee.
bijvoorbeeld: op blx 35 ( het doolhof van de roosters genoemd) legt die irritante Aisberg Weetal iets in de mond dat weetal volgens mij nooit al berekend kan hebben via de al aangeboden stof. (Ik voel me dat oerdom! dat ik t niet kon)
amper uitgelegd wat anode kathode en de invloed van het rooster is , wordt de volgende vraag gesteld :
Thema is : wat is de invloed in de triode van het rooster op de anodestroom
Vraagal vraagt terecht :(blz 34 onder het midden )....vrij vertaald " vertel me eerst eens meet over de triode ".
Weetal vervolgd ( ik zou die man kunnen wurgen !!!)"Je zult straks zien dat alles heel eenvoudig is ." ( nou nee ik zelf krijg er hoofdpijn van )
hij gaat verder .....Tussen kathode en rooster ga ik een kleine batterij Bg plaatsen met kathode verbonden. Daarmee wil hij aan het rooster t.o.v. de kathode een neg of pos spanning geven. Varierend van -2 en +2
eveneens kan de plaatspanning gewijzigd worden door aftakkingen ( hóe dat werkt ?? vermeld Weetal t niet)
Nu vraagt dat savant kind ....je nam een batterij van 120 V voor de plaat en voor t rooster maar 1 van 4V
Weetal legt uit : omdat kleine veranderingen in de roosterspaaning op sterkte anodestroom zelfde zijn als grote in de plaatspanning .
Ok! allemaal goed en wel ik neem dat aan ......Maar nu komt de passage waar ik t boek een slinger door de kamer geef....
Want .... vervolgt hij ". Als we aan de Anode +80 geven en aan t rooster -2, HOE GROOT IS DAN DE STROOM DIE DE MOLIAMPEREMETYER mA geeft??
En tot mn grote verbazing antwoord t kind 1 mA
Kijk dit is nou mn bezwaar tegen dit boek....volgens mij kón Vraagal dit nog niet klakkeloos opdreunen met
de al opgedane kennis. Of ben ik zo dom? Ik heb er de balen van ...het 7de en achtste gesprek zijn gewoon niet te doen zonder rekenvaardigheid en frisse middelbare school algebra kennis en ueberhaupt al al die uitzonderingen uitleggen om te voorkomen dat het rooster positief wordt i.p.v er van uitgaan dat als t rooster negatief is de rest ook goed komt. ( en dan beter maar later in het boek uitleggen wat de gevolgen zijn als t rooster wél positief raakt ) je krijgt veel te veel ballast!!........en i k besluit ....
Me van af nu eerder te richten op de SJORS en SJIMMIE van de electroniek inleiding
de BLAN cursus....
wat wél een prettig boekje is en beknopt maar daarom niet minder . Farl. J. Waters RADIOTECHNIEK uitg. Prisma
@Cees........bedankt voor uw machtwoord betr. luidspreker kwaliteit Graetz . De vijanden van de Graetz 822 zijn weggevaagd! En likken hun wonden. Je hebt veel Philipsen zelf staan en kán dus uit eigen stalervaring spreken als opperstalmeester die Graetz en Philips op draf heeft .
@FRANC.....ik ga dat zondag proberen...éérst Sjors en Sjimmy doen.
@Tjerk en Ton ....ik kom op jullie nog terug zondag .
Ik heb even geen tijd voor forum en mn Graetzitis , ik moet ook nog studeren en herlezen en herlezen. Diverse scholen bekijken ook Olense en Maxwell.......maar E. Aisberg? ......een marteling voor mij althans Stom
p.s. zijn er cijfers bekend van mensen die in een sanatorium behandeld moesten worden, of door een minderwaardigheidscomplex hierdoor gekregen, bij het RIAGG terechtkwamen? Alleen al door lezen in Aisberg? Ik vermoed zoiets .....en ehhhhh.......Vind t zo vervelend als ik altijd de enige in veel ben . Dáárom alleen al.
Laatst bewerkt 12 mei 2017 17:11 door aan-pierre.
12 mei 2017 01:11 #66890
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Franc,
Daar kan Pierre wat mee.
Kwaliteit merk OTL, of soort speakers doet niet ter zake.
Cees.
Daar kan Pierre wat mee.
Kwaliteit merk OTL, of soort speakers doet niet ter zake.
Cees.