Radio's van 1950 tot 1970
Nieuwe radio gekocht .reverbeo
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 apr 2016 16:05 - 10 apr 2016 16:06 #60214
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Nieuwe radio gekocht .reverbeo
Hierbij enkele meerwaarden rond de transistor... Ik meet op de emitter 04.20v op FM en 04.95 op AM
de basis 04.08v op FM en 04.41 op AM
de collector 04.11v op FM en 04.45 op AM
deze lijken veel te laag volgens schema..
Op De kathode EL84 meet ik 7.2 v op AM welke volgens schema 7.8 v moet zijn en 6.8 v op FM welke volgens schema 7.2 volt moet zijn...
de basis 04.08v op FM en 04.41 op AM
de collector 04.11v op FM en 04.45 op AM
deze lijken veel te laag volgens schema..
Op De kathode EL84 meet ik 7.2 v op AM welke volgens schema 7.8 v moet zijn en 6.8 v op FM welke volgens schema 7.2 volt moet zijn...
Laatst bewerkt 10 apr 2016 16:06 door Erwin goossens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 apr 2016 23:33 #60206
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuwe radio gekocht .reverbeo
@ Erwin,
Het kan geen gevaar dat de kathode elco een lagere waarde heeft,
maar hij dient hier zoals ik van John Hubse op het andere forum
heb begrepen ook nog een ander doel.
John vond ik daar niet erg duidelijk in, maar wat ik er van begrepen heb
word daar ook nog een gelijkspanning voor de reverbeo van
betrokken. ( Een hulp spaninkje voor een transistor schakeling?)
Dat zou dan de reden zijn dat er daar door Philips daar voor een hogere waarde
is gekozen om er voor te zorgen dat er geen resten van audio
signalen in dat gelijkspanninkje zitten.
Dus even een elcotje parallel, er bij proberen en kijken of dat helpt.
Het verzande helaas in die draad, daar nog al. Jammer.
Cees.
Het kan geen gevaar dat de kathode elco een lagere waarde heeft,
maar hij dient hier zoals ik van John Hubse op het andere forum
heb begrepen ook nog een ander doel.
John vond ik daar niet erg duidelijk in, maar wat ik er van begrepen heb
word daar ook nog een gelijkspanning voor de reverbeo van
betrokken. ( Een hulp spaninkje voor een transistor schakeling?)
Dat zou dan de reden zijn dat er daar door Philips daar voor een hogere waarde
is gekozen om er voor te zorgen dat er geen resten van audio
signalen in dat gelijkspanninkje zitten.
Dus even een elcotje parallel, er bij proberen en kijken of dat helpt.
Het verzande helaas in die draad, daar nog al. Jammer.
Cees.
09 apr 2016 16:05 #60205
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Nieuwe radio gekocht .reverbeo
Als de galmveer in orde is, de bedrading, schakelaar, potmeter e.d. ook, zou ook de Transistor OC71 defect kunnen zijn. Dus meet daar ook even de spanningjes, zoals aangegeven op het schema van. Anders even een scoop erbij om te bekijken of er wel signaal aanwezig is.
Henk
Henk
Henk van 't Kruis
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 apr 2016 11:37 #60199
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Nieuwe radio gekocht .reverbeo
Na de radio op 245 volt te zetten waren de spanningen over de anodes en roosters in orde volgens het schema en geen gebloos meer:)
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 apr 2016 11:32 - 09 apr 2016 11:33 #60198
door Erwin goossens
Nieuwe radio gekocht .reverbeo werd gestart door Erwin goossens
Hallo allemaal .
Ik heb de afgelopen beurs deze radio gekocht.. Welke na wat geklaak het enkel op FM deed.. Vuile contacten losten dit probleem op en een verlopen weerstand.. Verder werden de anode van de EL84 ers zachtjes rood en waren de spanningen veel te hoog in het toestel(anode roosters etc) ondanks waren de componenten vrij goed rond deze buizen. De EZ 81 was op zijn retour (lage voedingspanning.. Deze vervangen loste dit probleem al op het groene scherm werkt helaas niet maar ga dit oplossen door een scherm met twee schaallampjes uit een sloopplano te halen en deze erin te plaatsen met een nieuw verstrooischerm en twee groengekleurde schaallampjes .. De contacten en potmeters kraakte .inmiddels opgelost:) en de radio geeft een mooie klank. Het oog doet niets dus de weerstand op de anode zal stuk zijn.moet het ding nog uitkrasten. Niet het makkelijkste werkje bij dit soort radio's:/.. De Galmveer doet het echter niet.. In de reverbeo stand speelt de radio heel zachtjes.. En als ik tegen de veer tik dan hoor je deze wel in de luidspreker.. Ontkoppelelco is 160 uf en bij gebrek hieraan vervangen door 100(dit kan volgens mij de oorzaak nooit zijn.. De elcootjes bij de reverbeo een5 tal zijn vervangen maar lost de zaak niet op.. Als ik op de spoeltjes meet meet ik bij bijden de zelfde ohmse waarde.. Lijkt me toch niet in de veer te zitten of in de speeltjes?
Ik heb de afgelopen beurs deze radio gekocht.. Welke na wat geklaak het enkel op FM deed.. Vuile contacten losten dit probleem op en een verlopen weerstand.. Verder werden de anode van de EL84 ers zachtjes rood en waren de spanningen veel te hoog in het toestel(anode roosters etc) ondanks waren de componenten vrij goed rond deze buizen. De EZ 81 was op zijn retour (lage voedingspanning.. Deze vervangen loste dit probleem al op het groene scherm werkt helaas niet maar ga dit oplossen door een scherm met twee schaallampjes uit een sloopplano te halen en deze erin te plaatsen met een nieuw verstrooischerm en twee groengekleurde schaallampjes .. De contacten en potmeters kraakte .inmiddels opgelost:) en de radio geeft een mooie klank. Het oog doet niets dus de weerstand op de anode zal stuk zijn.moet het ding nog uitkrasten. Niet het makkelijkste werkje bij dit soort radio's:/.. De Galmveer doet het echter niet.. In de reverbeo stand speelt de radio heel zachtjes.. En als ik tegen de veer tik dan hoor je deze wel in de luidspreker.. Ontkoppelelco is 160 uf en bij gebrek hieraan vervangen door 100(dit kan volgens mij de oorzaak nooit zijn.. De elcootjes bij de reverbeo een5 tal zijn vervangen maar lost de zaak niet op.. Als ik op de spoeltjes meet meet ik bij bijden de zelfde ohmse waarde.. Lijkt me toch niet in de veer te zitten of in de speeltjes?
Laatst bewerkt 09 apr 2016 11:33 door Erwin goossens. Reden: Typfout