Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Nieuwe radio gekocht .reverbeo

Meer
17 apr 2016 18:26 #60321 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nieuwe radio gekocht reverbeo
Is die AC132 NPN? Geen wonder dat-ie niet werkt. Het is snel te testen: neem je multimeter, zet hem op de diodeteststand. Neem nu je zwarte meetpen en zet hem op de basis. Tip nu de rooie op de emitter en dan op de basis. In beide gevallen moet de meter 0.2 V aangeven. Dit is voor een PNP geraniumtor. Bij een PNP Si exemplaar (BC557B) is de spanning ongeveer 0.6 V. Nu meet je tussen de emitter en collector met de basis open. Beide richtingen op mag je helemaal niks meten (OL - overload). Ook met de rooie pen op de basis moet je dit krijgen. ingeval van iets anders is je tor stuk. Of NPN, zoals de hierboven aangehaalde BC548.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 apr 2016 17:02 #60320 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Nieuwe radio gekocht reverbeo
Heren,

Ik zie als vervangingstype voor de transistor o.a. genoemd de AC132 en AC127. Ook de BC547 wordt genoemd.
Echter, dit zijn allemaal NPN (Niet Pijl Naar plaat) transistoren en de originele is echt een PNP (Pijl Naar Plaat) transistor.......
Dat gaat dus niet werken.

Je moet dus een PNP transistor hebben, bijvoorbeeld AC125, AC126, AC128, of AC151.

Wat de whiskers betreft, mijn ervaring is dat alleen Philips transistors er last van hebben. Bij Duitse transistors heb ik het zelf nog niet meegemaakt. En als het huis van de transistor nergens contact mee maakt, is de kans groot dat de transistor ondanks die whiskers toch werkt. Het is alleen moeilijk te zeggen hoe lang nog, omdat het proces doorgaat en er meerdere sluitingen optreden.

De door Erwin aangeschafte AC132 is dus niet te gebruiken omdat het een NPN transistor is.
Aan PNP transistors is best nog wel aan te komen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
16 apr 2016 21:08 #60313 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nieuwe radio gekocht reverbeo
Heren, heren! Het is een simpel ééntraps versterkertje! Hoe moeilijk kan dit zijn?!?

Effe crash course electronica. De voedingsspanning is 7 volt. Die staat over C87. Mooi. Dan is er een spanningsdeler met R85 en R86. Die is aan de basis van TS1 geknoopt. Stel voor het gemak dat er geen stroom die basis ingaat. Dan staat er dus R85/(R85+R86)*VCC=47/(47+33)*7=4.1V op dat punt. Nu hebben we er een BC557B ingesoldeerd. Die heeft een V(BE) van 0.6 V. Dat betekent dat de emitterspanning 4.7 V wordt. Over R82 en R83 staat dus 7.0-4.7=2.3 V. I(E) is dan V/R=2.3/5.1=0.45 mA. Die stroom loopt ook door R81. Duhhus, de spanning daarover is V=IR=0.45*3.9=1.8 V. Meet je iets anders is je tor stuk. Of je hebt hem verkeerd aangesloten, dat kan natuurlijk ook.

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

Meer
16 apr 2016 20:39 - 16 apr 2016 20:50 #60312 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Nieuwe radio gekocht .reverbeo
Hallo Erwin,

Het geluid komt zacht door dan is het niet de galmveer die stuk is
Met de Balance regelaar kun je meer of minder galm geven
Maar die drie transistoren waren A-C typen probeer gewoon eens een BC type 547 of 557
Kosten ook bijna niets.
Heb je niks in een laatje liggen van je onderdelen kastje.
Als er nog weerstandjes in het circuit Zitten Zou die ook even nameten zeker Vitrohm en composiet weerstanden verlopen behoorlijk en kan je werking van de schakeling zo om zeep helpen.hkijk eerst bij de transistor T 1 schema meer als 5 of 10% afwijking vervangen
Zeker de hoge waardes kunnen echt verlopen Kijk ook bij de weerstand bij de Elko's van de galmveer.
Succes René

René Daemen
Laatst bewerkt 16 apr 2016 20:50 door Rene Daemen.

Meer
16 apr 2016 19:08 #60311 door Erwin goossens
Ik heb er drie gekocht(zou moeten lukken alle drie stuk) ... Wel kan met de balance de reverbeo geregeld worden heb ik ook gemerkt ...

Meer
16 apr 2016 15:56 #60310 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Nieuwe radio gekocht .reverbeo
Hallo Erwin

Die A-C transistors kunnen zelf al na jaren liggend in een bakje bij de electronica handel al problemen krijgen de Zgn New Old Stock .
De A-C torren worden niet meer nieuw gemaakt
Daarom Zat ik aan de moderne silicium tor te denken
Vroeger heb ik hem ook gehad de veer deed het bij mij nog wel
Leuk met plaatjes draaien en als per ongeluk de naald over de plaat ging ging de veert nogal te keer.
Succes
Mvg René

René Daemen

Gemaakt door Kunena