Radio's van 1950 tot 1970
Philips BX 750 A
08 okt 2013 14:57 - 08 okt 2013 14:57 #37056
door Bert Kn
Marc.
Bedoel je het 80% oog wat je erin hebt gezet?
Als je een mogelijkheid hebt zou ik dat oog eens in een andere radio testen zodat je zeker weet dat het oog goed is.
Bert.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips BX 750 A
Het oog is slecht maar ik heb bij Dhr Donkers een 80% gekocht
Marc.
Bedoel je het 80% oog wat je erin hebt gezet?
Als je een mogelijkheid hebt zou ik dat oog eens in een andere radio testen zodat je zeker weet dat het oog goed is.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 08 okt 2013 14:57 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 okt 2013 14:47 #37055
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Philips BX 750 A
Hallo Peter enz enz ,
Nieuwe buizen binnen en erin gezet maakt geen enkel verschil !
Nieuw oog erin en doet niks !!
Ga zo eerst het weerstandje vervangen ....
Verder is het geluid op de FM iets harder maar volume open dus ...
Grt Marc
Ps de stroom die ik gister gemeten heb blijft hetzelfde
Nieuwe buizen binnen en erin gezet maakt geen enkel verschil !
Nieuw oog erin en doet niks !!
Ga zo eerst het weerstandje vervangen ....
Verder is het geluid op de FM iets harder maar volume open dus ...
Grt Marc
Ps de stroom die ik gister gemeten heb blijft hetzelfde
08 okt 2013 08:16 #37041
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX 750 A
Beste Marc,
Dat weerstandje op het voetje van het oog zal wel 470 kOhm zijn, standaardwaarde.
Mocht je er nu echt niet uitkomen, is dan misschien één van de reparatiedagen een optie? Daar zijn ook de juiste meetinstrumenten aanwezig. Er kan dan in elk geval een diagnose worden vastgesteld.
En je laat je hobby toch niet bederven door een woedeuitbarsting van Huub? Ik wilde alleen benadrukken dat je beter van kernen af kunt blijven als je niet weet wat ze doen, ook al is er aan gedraaid. De Philips spoeltjes zijn van prima kwaliteit, maar gaan wel gauw kapot bij veelvuldig draaien. Vaak zitten ze ook vast.
Ik heb zelf ook wel eens hardnekkige gevallen gehad en daar ben ik altijd uit gekomen.
Groeten,
Peter
Dat weerstandje op het voetje van het oog zal wel 470 kOhm zijn, standaardwaarde.
Mocht je er nu echt niet uitkomen, is dan misschien één van de reparatiedagen een optie? Daar zijn ook de juiste meetinstrumenten aanwezig. Er kan dan in elk geval een diagnose worden vastgesteld.
En je laat je hobby toch niet bederven door een woedeuitbarsting van Huub? Ik wilde alleen benadrukken dat je beter van kernen af kunt blijven als je niet weet wat ze doen, ook al is er aan gedraaid. De Philips spoeltjes zijn van prima kwaliteit, maar gaan wel gauw kapot bij veelvuldig draaien. Vaak zitten ze ook vast.
Ik heb zelf ook wel eens hardnekkige gevallen gehad en daar ben ik altijd uit gekomen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 okt 2013 07:58 #37040
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Philips BX 750 A
Goedenmoorgen Peter en Huub,
Aub geen ruzie maken over een radio ...ik zet er dan zo de soldeerbout in en trek hem leeg als er ruzie over gemaakt word is voor mij de lol eraf ondanks een erfenis.
Goed vandaag komen de nieuwe buisjes binnen en zal ook het goede oog erin doen .
Ik moet ff kijken naar het weerstandje wat onderop het oogvoetje gesoldeerd zit die zal ik vervangen ,,, als ik de waarde kan vinden .
Eerst zometeen naar het ziekenhuis voor een heftig gesprek met de Chirurg .
Daarna met de radio aan de gang dus jullie lezen straks wel weer verder .
Grt Marc
Aub geen ruzie maken over een radio ...ik zet er dan zo de soldeerbout in en trek hem leeg als er ruzie over gemaakt word is voor mij de lol eraf ondanks een erfenis.
Goed vandaag komen de nieuwe buisjes binnen en zal ook het goede oog erin doen .
Ik moet ff kijken naar het weerstandje wat onderop het oogvoetje gesoldeerd zit die zal ik vervangen ,,, als ik de waarde kan vinden .
Eerst zometeen naar het ziekenhuis voor een heftig gesprek met de Chirurg .
Daarna met de radio aan de gang dus jullie lezen straks wel weer verder .
Grt Marc
07 okt 2013 22:30 #37037
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX 750 A
Ik begrijp niet waarom Huub zich ineens aangevallen voelt. Ik zei toch niets verkeerd? De kwestie is dat Marc geen ervaring heeft met dit soort toestellen. Hij weet niet eens welke kernen/trimmers hij verdraaien moet. Vandaar het advies: Afblijven. Ik heb Huub niet eens persoonlijk aangesproken. En de opmerking reclameforum is helemaal ongepast. Misschien door iemand opgestookt?
Maar nu even dat oog: Dat geeft aan of het signaal in sterkte verandert. Als het toestel zacht speelt en het oog slaat wel goed uit, dan is de signaalsterkte goed en zit het probleem na de detector. Valt na de kortstondige goede ontvangst het oog ook terug dan is er in de signaalweg iets mis.
Ik bedoelde dus niet dat het oog het probleem is.
Groeten,
Peter
Maar nu even dat oog: Dat geeft aan of het signaal in sterkte verandert. Als het toestel zacht speelt en het oog slaat wel goed uit, dan is de signaalsterkte goed en zit het probleem na de detector. Valt na de kortstondige goede ontvangst het oog ook terug dan is er in de signaalweg iets mis.
Ik bedoelde dus niet dat het oog het probleem is.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
07 okt 2013 22:07 #37036
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips BX 750 A
Een oog is een indicator buis, dus de mate van uitslag geeft een ontvangst indicatie.
Geeft dus ook een indicatie van wat er gebeurd op het moment dat die radio heel even
een wat groter volume geeft op FM na uit en direct aan zetten van het toestel.
Een ervaren radio amateur of monteur weet dan uit ervaring in welke "hoek" hij zoeken moet.
Vandaar die vraag van Peter. Het is niet belangrijk of dat oog nog veel of weinig licht geeft.
Belangrijk is wat het doet, verder "open" of "dicht".
Vr gr Cees.
Geeft dus ook een indicatie van wat er gebeurd op het moment dat die radio heel even
een wat groter volume geeft op FM na uit en direct aan zetten van het toestel.
Een ervaren radio amateur of monteur weet dan uit ervaring in welke "hoek" hij zoeken moet.
Vandaar die vraag van Peter. Het is niet belangrijk of dat oog nog veel of weinig licht geeft.
Belangrijk is wat het doet, verder "open" of "dicht".
Vr gr Cees.