Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips BX 750 A

Meer
06 okt 2013 14:47 - 06 okt 2013 14:50 #36983 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips BX 750 A

Marc schreef : Idd meten = weten ik heb een heleboel gemeten en tot nu toe kloppen alle aangegeven waardes is het schema.
Ik heb heel erg veel weerstanden enz vervangen maar kom er gewoon niet uit ....

Het zou zoals anderen aangaven echt veel schelen als je de theoretische achtergrond wat beter zou beheersen. Verder sluit ik me volledig aan bij de werkwijze van peter1952.

Overigens beterschap met de gezondheidsproblemen!
Laatst bewerkt 06 okt 2013 14:50 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 okt 2013 13:42 - 06 okt 2013 13:44 #36982 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Philips BX 750 A
Beste Marc,

Misschien is het een idee om iets softwarematigs te ontwikkelen, waardoor je reactie pas na een
half of een heel uur na het indrukken van de knop "verzenden" wordt geplaatst. Dan heb je een
afkoelingsperiode om je bericht te herzien voordat het de wereld in gaat.

Als jij zo'n programmaatje bestelt dan wil er ook een en liefst een die mijn berichten pas de
volgende dag verstuurt :) Ach een grapje moet toch kunnen........

Groetjes, Hans
Laatst bewerkt 06 okt 2013 13:44 door Johannes.

• Marc
  • [Marc]
  • Onderwerp Auteur
Meer
06 okt 2013 13:25 #36980 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Philips BX 750 A
Hallo Peter ,

Idd een goeie harde brom .

Hmm een meetzender heb ik niet grr .
Het geluid van de UKW/fm blijft erg zacht .
Ik ga vanavond verder met meten en zodra ik een overzicht heb zal ik die even posten .

Morgen ook naar Duitsland dus neem hem wel mee en hang hem aan de meetzender misschien komen wij er dan wel uit ..
Ik houd jullie op de hoogte .

Thanks yes.gif

Sorry dat ik ff BOOS en onbeschoft ben geweest maar zit niet lekker in mijn vel ( overlijden neefje ) en dinsdag een moeilijk en zwaar gesprek met de Chirurg ivm op handen zijnde Operatie aan mijn Maag en middenrif en maagwand , ( vorig jaar ergens anders geopereerd en verkeerd gedaan nu is alles 100 keer erger) .

Hoop dat jullie mijn opmerkingen kunnen vergeten sorry sorry

Grt Marc : bedtime yes.gif toppie beer

Meer
06 okt 2013 13:17 #36979 door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Philips BX 750 A
Nou Marc,

Reageren op Peter zijn hulp met meetresultaten zodat anderen dit ook kunnen lezen of uitschrijven, wat je eigenlijk al gedaan zou hebben.

Groeten Willem

Meer
06 okt 2013 13:10 #36976 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX 750 A
Beste Marc,

Je hebt nu een kapitaal uitgegeven aan buizen en andere onderdelen met 0 resultaat. Mijn ervaring op bijv. de reparatiedagen is dat het lang niet altijd aan een buis ligt. De versterking van bijv. het M.F. gedeelte is zo groot dat de buizen wel erg slecht of helemaal defect moeten zijn om een toestel helemaal dood te maken.

Ik heb je gisteren al verteld dat je stelselmatig te werk moet gaan. Domweg buizen prikken en weerstanden/condensatoren vervangen is geen kunst. Gericht zoeken dus.
Het versterkergedeelte werkt, dat weet je. Dan is het heel dom de uitgangstrafo te verdenken. Om te beginnen: Komt het signaal van de detector wel op de versterker aan? Controleren dus. Als je je vinger op de uitgang van de detector houdt, moet er een harde brom hoorbaar zijn. Is dit in orde ( gemaakt), dan de M.F. versterker controleren met een meetzender, van achter naar voren. Dan kom je op een gegeven moment bij het H.F. gedeelte uit. Controleer daarvan alle voedingsweerstanden e.d.

Een apparaat lijkt vaak erg lastig/moeilijk, maar als je het onderverdeelt in trappen valt het allemaal best mee.

Succes!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
06 okt 2013 12:54 - 06 okt 2013 12:57 #36975 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BX 750 A
Heb je de Toetsen al een spuitje gegeven .
En veel vuldig even ingedrukt.
Dat aan de kant zetten daar bedoel ik mee
Dat er weer eens een gedachten gang komt
Dat je het anders zal doen Het heeft wel eens tijd nodig
Even rust op de Plaats . Huub
Laatst bewerkt 06 okt 2013 12:57 door Huub.

Gemaakt door Kunena